De provincies met de minste aantal ambulances 100.000 inwoners lijken ook de meeste oppervlakte te bestrijken en ik vermoed ook lange aanrijtijden.
Vervelend als je juist in Overijssel of Zeeland een stik benauwd kind hebt, waarbij minder ambulances beschikbaar zijn per aantal inwoners, lang op een Ambu moet wachten, de pleeg vervolgens niet mag en kan intuberen en 30 minuten zal wachten op een trauma arts.
Dan heb ik liever dat er snel een autootje met een anesthesist uit het lokale ziekenhuis komt.
Ik vind ook dat je de plicht hebt om uiterst kritisch te kijken naar dergelijke gebieden omdat het nogal arrogant is om te roepen dat we het allemaal prima geregeld hebben in Nederland. Op papier zal het wel acceptabel zijn als je met gemiddelden werkt, in praktijk zegt het dat de Amsterdammer binnen enkele minuten hulp krijgt en iemand in de provincie met zelfde leeftijd, zelfde letsel, etc na 20 minuten hulp krijgt of gewoon afboekt wordt als "op slag dood/ter plaatse overleden".
Enkele dagen voor de aanslagen in Parijs gaf ik onderstaande voorbeelden:
Als voorbeeld noem ik een traumatisch arrest in Deventer, een voertuig met arts van het Deventer Ziekenhuis zou op tijd kunnen zijn om chirurgisch in te grijpen bij een traumatisch arrest. Het zou zelfs kunnen dat deze wagen direct bloed mee kan nemen voor prehospitale transfusie.
In veel topics lees je dat kosten noch moeite gespaard moeten worden als het gaat om reanimaties, het moet allemaal sneller en beter. Waarom zou je dat ook niet doen voor mensen die dreigen te verbloeden, te verstikken, etc. Vaak gaat het bij reanimatie om ongezonde en/of oudere mensen terwijl mensen die dreigen te verbloeden of te verstikken (bijv. door vreemd voorwerp in keel of anafylactische reactie) jonger zijn zonder onderliggende ziekte.
Terreurdreiging is in Nederland ook realistisch geworden, bij een grote bomaanslag of spree-shooting in Terneuzen is het effectiever als er chirurg uit het ziekenhuis in Terneuzen uitrukt in plaats van een helikopter vanuit Rotterdam.