Het aanlaten van de zwaailampen (blauw/blauw)

Auteur Topic: Het aanlaten van de zwaailampen (blauw/blauw)  (gelezen 6662 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Gepost op: 6 november 2015, 14:25:52
Ik was even benieuwd ergens na, ambulance doen vaak de de OGS uit als de bij adres aankomen waar ze moeten zijn.

De brandweer laat altijd de zwaailampen aan, is dit een vereiste?
Ik kan mij voorstellen dat je als die dat uit doet minder mensen zal aantrekken die op (grote) afstand dat al kunnen zien.

In bepaalde situaties (zoals op snelweg) kan ik me dit voorstellen, maar bij een woningbrand etc. Lijkt me dat toch niet nodig.
Is daar een gedachtegang achter?

Dit in het kader van #DurfHetTeVragen  8)




jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #1 Gepost op: 6 november 2015, 14:34:24
Meestal blijft de signalering aan om te zorgen voor werk veiligheid. Er lopen namelijk veel mensen rond het voertuig.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #2 Gepost op: 6 november 2015, 14:38:04
Een aantal brandweerwagens hier in het cluster (Veluwe-Noord) heeft een koppeling met de handrem, zodra de handrem er op wordt gezet als OGS aan staat, dan gaat het blauwe zwaailicht uit en gaat de amber verlichting aan.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


ReneW

  • Iets met foto's
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
    • 112 Wolvega e.o.
Reactie #3 Gepost op: 6 november 2015, 14:57:37
Hier in Wolvega (ZuidOost-Friesland) laten ze tijdens de inzet blauw blauw aan. Zodra de inzet afgerond is, gaat amber aan. Geen idee wat de gedachtegang hiervan is.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #4 Gepost op: 6 november 2015, 15:15:14
Wat mij altijd opvalt bij de brandweer, is dat het lijkt alsof juist de sirene pas uit gaat als de handrem erop gaat.
Man man man wat een duvels lawaai elke keer. Tot voor je neus. Bam!
 ;D


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5 Gepost op: 6 november 2015, 15:19:51
Citaat van: CopVR3 link=msg=1382477 date=1446819314
Wat mij altijd opvalt bij de brandweer, is dat het lijkt alsof juist de sirene pas uit gaat als de handrem erop gaat.
Man man man wat een duvels lawaai elke keer. Tot voor je neus. Bam!
 ;D

Je bent niet de eerste die erover klaagt  ;D

Pas terug een ambu verpleegkundige gesproken en hem was het vaker opgevallen dat zowel ambu als politie de toeter uitzet als ze vlakbij incident zijn en brandweer pas als ze stil staan langs de aanrijding ;D
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #6 Gepost op: 6 november 2015, 15:24:10
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1382480 date=1446819591
Je bent niet de eerste die erover klaagt  ;D

Pas terug een ambu verpleegkundige gesproken en hem was het vaker opgevallen dat zowel ambu als politie de toeter uitzet als ze vlakbij incident zijn en brandweer pas als ze stil staan langs de aanrijding ;D
Ik denk dat zowel politie als ambu simpelweg vaker bij een incident staan en dus er rekening mee houden dat toeters ook meteen een hoop nieuwsgierigen met zich mee brengt.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 6 november 2015, 17:17:50
Inderdaad. Het trekt gewoon  veel volk aan, het verstoort de (nacht)rust, de slachtoffers / patiënten zijn hier al helemaal niet bij gebaat, over het algemeen maken politie en ambu zo min mogelijk stampij, om uiteenlopende redenen.
Zeker bij aankomst incident gaat blauw gewoon uit. Uiteraard niet op gevaarlijke plekken zoals inderdaad snelwegen.

Overigens zie ik de laatste jaren zeker een verandering bij de brandweer. Ruim voordat ze de straat in komen rijden bij bijv. een afhijsing gaan de toeters al uit. Zelfs de blauwe feestverlichting. Creëert een rustigere werkplek  O0


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 8 november 2015, 21:54:54
Het verschil is ook wel dat de ambulancebemanning vaak naar binnen gaat en een beetje discreet wil blijven.
De jongens van de brandweer lopen ook op straat rond te rennen wat toch voor meer gevaarzetting zorgt. Bij een onwelwording in een woning is voor het verkeer buiten de ambulance niets te zien.
Bij een woningbrand worden je ogen automatisch richting de brand getrokken en is de kans groter dat je het voertuig over het hoofd ziet.

Het is dus logisch dat de ambulance wat eerder de lichten uit zal zetten.

Het heeft er inderdaad zeker mee te maken dat de ambulancechauffeur elke dag ritten rijdt. De brandweerchauffeur heeft er veel minder. Hebben al minder inzetten, moeten de opkomst ook nog eens halen, rijden vaak met diverse verschillende voertuigen.

Als men aan komt rijden bij een woningbrand is er altijd een hoop wat er omgaat in de chauffeur. Iedereen maakt zn eigen inschatting van het incident door wat hij ziet. De chauffeur kijkt (Samen met de bevelvoerder) naar de beste opstelplaats. Dat is niet alleen zo dicht bij mogelijk. Daarbij houdt men ook rekening met andere voertuigen, redvoertuig, valhoek van het gebouw, hitte, waterwinning, etc.
Als men uiteindelijk beslist wat de beste plek is, staat men er 3 seconde later ook. Op dat moment is het toch vaak zo snel mogelijk uitstappen en aan het werk gaan. Die blauwe lampen worden dan vergeten.


Het moment dat de blauwe lampen uitgaan is vaak het moment dat de chauffeur waarneemt dat ze nog branden, en tijd heeft om ze uit te zetten. Het heeft niet zoveel prioriteit. Daarom gebeurd het vaak pas als de spanning van het incident af is.


Koppelingen met de handrem of blauw uit als geel aangaat zijn slimme oplossingen maar in mijn ogen niet handig. Het klinkt allemaal heel handig, maar het zorgt er voor dat de controle niet meer bij de chauffeur ligt. Er zijn goede redenen om soms blauw aan te laten in plaats van Geel. Als je auto dan zelf beslist geel aan te zetten werkt je eigen wagen dus tegen je.

Om nog maar te zwijgen over de geel aan, blauw uit systemen. Het is technisch niet meer mogelijk bij sommige voertuigen beide tegelijk te gebruiken. Erg vervelend als dat wel nodig is, zoals bijvoorbeeld bij natuurbrandbestrijding.  :(
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #9 Gepost op: 8 november 2015, 23:36:45
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1382840 date=1447016094
Het is technisch niet meer mogelijk bij sommige voertuigen beide tegelijk te gebruiken. Erg vervelend als dat wel nodig is, zoals bijvoorbeeld bij natuurbrandbestrijding.  :(

Waarom zou de brandweer bij natuurbrandbestijding amber en blauw aan willen hebben? lijkt me nogal onzinnig gezien je niet op de openbare weg bent maar in het veld toch? dan kan eigenlijk alles uit