GRIP 4 Brand (loods met kunststofkorrels) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 09-11-2015

Auteur Topic: GRIP 4 Brand (loods met kunststofkorrels) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 09-11-2015  (gelezen 47098 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Diamondback link=msg=1383121 date=1447079882
Sittard-Heerlen/Maastricht
Maandag 9 November 15:28
Oorzaak
Tussen Sittard en Geleen-Lutterade/Heerlen rijden geen treinen door inzet van de brandweer.
Verwachting
Houdt u rekening met een langere reistijd. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.

Bron: http://www.ns.nl/storingen/

Wie het snapt mag het zeggen. Gewoon vanuit Maastricht in Roermond aangekomen met de NS! Machinist zo: we weten niet of we er nu wel of niet mogen rijden, dus rijden we gewoon door tot we een rood sein tegenkomen en dan zien we wel verder.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

bart007

• Senior gebruiker
Veiligheidsregio LN ‏@vr_ln  15 minuten geleden
Ook in de regio Limburg-Noord (Koningsbosch) worden metingen verricht #chemelot. Geen concentraties waargenomen. (1/2)
Veiligheidsregio LN ‏@vr_ln  15 minuten geleden
Hulpdiensten blijven monitoren. Mochten er veranderingen optreden informeren wij daarover. (2/2)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Frankieboy001

• Senior gebruiker
Citaat van: bart007 link=msg=1383131 date=1447080918
GRIP 5

Bron: http://www.monitor.frankieplankie.nl/GRIP.html

Dit is gedateerde informatie:

Om de bovenregionale samenwerking te verbeteren wordt de GRIP-procedure uitgebreid met GRIP 5 en GRIP Rijk.

GRIP 5: Wanneer bij een incident of de vrees daarvoor meerdere veiligheidsregio’s betrokken zijn, kunnen de voorzitters van deze veiligheidsregio’s in gezamenlijkheid opschalen naar GRIP 5. De bronregio neemt in principe de coördinerende rol op zich. De voorzitter van de bronregio neemt niet de bevoegdheden van de overige betrokken voorzitters veiligheidsregio  over.

GRIP Rijk: Wanneer de nationale veiligheid in het geding is en er behoefte is aan sturing door het Rijk kan de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb) GRIP Rijk afkondigen.  GRIP Rijk kan van kracht zijn in combinatie met GRIP 1 t/m 5 of zonder dat er sprake is van opschaling in de veiligheidsregio.

Bijlagen: GRIP schema met toelichting, zoals opgenomen in Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming, ministerie van Veiligheid en Justitie, april 2013.

Bron: Eenheid in verscheidenheid. Uitwerking Advies Bestuurlijke Werkgroep Bovenregionale Samenwerking. Veiligheidsberaad en Ministerie van Veiligheid en Justitie, maart 2013.​

http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/DossierItem/12/4622/binnenkort-ook-grip-5-en-grip-rijk.html

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
GRIP 5

GRIP 5 werd gebruikt als de gevolgen van de ramp de provincie/landsgrenzen overschreed. GRIP 5 bestaat officieel niet meer, GRIP 4 heeft delen van GRIP 5 overgenomen. De Minister van Binnenlandse Zaken had in dat geval de bestuurlijke coördinatie van de ramp. Het Nationaal Crisis Centrum (NCC) komt bij elkaar; dit bestaat uit ambtenaren belast met rampenbestrijding en regelt de coördinatie van de bestrijding tussen verschillende ministeries. Betrokken ministeries kunnen Departementale Coördinatie Centra (DCC) opzetten. GRIP 5 is nog nooit afgekondigd. In feite is GRIP 4 de meer flexibele versie ten opzichte van de oude GRIP 4+5 waarbij in principe dezelfde diensten en functionarissen opgeroepen worden. Sommige diensten kunnen echter kiezen om op het normale operationele niveau te blijven werken of meer mensen in te zetten naar behoefte.

GRIP 5 bestaat wel/niet/wel/niet, GRIP-Rijk bestaat wel/niet.............door de tijd heen kunnen er wat zaken veranderen. Momenteel bestaan GRIP 5 en GRIP-Rijk nog.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Citaat van: FF4266 link=msg=1383128 date=1447080350
Als er GRIP 5 of rijk wordt afgegeven zul je dat als buitenstaander nooit weten, omdat dit niet afleesbaar is via P2000 of wat dan ook.

Het is immers een andere aanpak, en behoeft geen extra alarmering meer.. Dus oordeel niet te snel, het zou zo maar kunnen dat 5 al gaande is..

Het is (tenminste was, om 15:10) geen GRIP 5. Voorlichting is ook bereikbaar voor vragen in welke GRIP-regeling het incident zich bevind, en waarom. Ik baseer mijn uitspraken (gelukkig) niet alleen op P2000 meldingen of twitter-berichten. Daarnaast: Wat is een 'buitenstaander'? Iemand die op het moment van het incident geen piketdienst/wacht heeft? Of een 13-jarige jongen die video's wilt schieten voor z'n youtube-kanaal met maarliefst 36 abonnees.

Citaat van: Thor link=msg=1383130 date=1447080809
Misschien zal dit  wel als een historische stap van die burgemeester de geschiedenis in gaan !

Een historische stap of niet, het zal vast niet het laatste zijn wat erover geschreven wordt. Hier gaan ook weer veel verbeterpunten uit getrokken worden.

GRIP 5

Laatste update waarschijnlijk een aantal jaar geleden. Nederland kende voorheen GRIP 1 t/m 5 zoals op die website beschreven, daarna is GRIP 5 weggegaan. Vanaf april 2013 is er naast GRIP 1 t/m 4 een nieuwe GRIP 5, en GRIP RIJK. ;)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: honderd link=msg=1383143 date=1447082072
Het is (tenminste was, om 15:10) geen GRIP 5. Voorlichting is ook bereikbaar voor vragen in welke GRIP-regeling het incident zich bevind, en waarom. Ik baseer mijn uitspraken (gelukkig) niet alleen op P2000 meldingen of twitter-berichten. Daarnaast: Wat is een 'buitenstaander'? Iemand die op het moment van het incident geen piketdienst/wacht heeft? Of een 13-jarige jongen die video's wilt schieten voor z'n youtube-kanaal met maarliefst 36 abonnees.

Met buitenstaander bedoel ik iemand buiten een van de hulpverleningsdiensten die er niet bij betrokken is.

En mijn opmerking was niet direct naar jouw, maar algemeen. Er staan meerdere berichten met conclusies hier over het feit dat het nog geen GRIP 5 is, en daarom zeg ik, concludeer niet te snel...

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Echt-Susteren @Gemeente_ES
Meetploegen Koningsbosch: geuroverlast geconstateerd, maar tot dusver geen gevaarlijke concentraties gemeten. #blijvenmeten #chemelot
3:29pm · 9 Nov 2015

guest16808

• Gast
Voor iedereen die over GRIP 5 zijn vraagtekens heeft;

VRLZ werkt nog niet met GRIP 5. Dus is ook niet afgegeven.

Groeten!

Waterkanon

• Forum gebruiker
Lijkt me echt een goeie klus voor de blusrobot !

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Citaat van: FF4266 link=msg=1383144 date=1447082224
Met buitenstaander bedoel ik iemand buiten een van de hulpverleningsdiensten die er niet bij betrokken is.

En mijn opmerking was niet direct naar jouw, maar algemeen. Er staan meerdere berichten met conclusies hier over het feit dat het nog geen GRIP 5 is, en daarom zeg ik, concludeer niet te snel...

O0 ;)

Citaat van: kme link=msg=1383148 date=1447082908
Voor iedereen die over GRIP 5 zijn vraagtekens heeft;

VRLZ werkt nog niet met GRIP 5. Dus is ook niet afgegeven.

Groeten!

Dan weet jij meer dan het regionaal crisisplan van juni dit jaar.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.