Dat is die oude bus inderdaad (zonder stickers nog; ik heb ze ook zien rijden mét stickers). En ze worden niet voor gedetineerden gebruikt, maar inderdaad voor justitiepersoneel dat speciaal is opgeleid om opstanden in gevangenissen te bestrijden. O ja, en opstanden komen niet zoveel voor, dus ze zijn ook opgeleid om lastige/dreigende gedetineerden in hun cel onder controle te brengen c.q. uit hun cel te halen zonder dat er gewonden vallen. Die jongens zijn dan gekleed in een soort ME-uniform (inclusief schild en lange lat).
Wat jij beschrijft is het Intern Bijstansteam (IBT). Naar mijn weten zijn dat cipiers met een aanvullende opleiding, die in actie komen bij lastige gevallen zioals Enrique beschrijft. Kennelijk hebben ze tegenwoordig ook mobiele 'IBT' ploegen (IBT is dan eigenlijk niet meer de juiste benaming, het is immers niet 'intern').
Het Bijzonder Ondersteuningsteam (BOT) is eigenlijk het AT van het gevangeniswezen, welke dus in onopvallende sedans rijdt.
Samen komen we er wel uit
Opvallend trouwens dat die nieuwe bus niet geblindeerd is; je zou zeggen dat die jongens niet in de 'etalage' willen zitten.