Okt 2005: Explosie in de Arena

Auteur Topic: Okt 2005: Explosie in de Arena  (gelezen 34568 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2005, 14:54:49
tsja42.000 mensen,2 explosies.En als gevolg daarvan een stuk tribune in brand.
Ik zet alvast 2x TS plus 1x redvoertuig en OVD in,dus bij deze op voorhand middelbrand.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2005, 14:56:09
Ik ken de situatie daar niet, er ligt vast een heel draaiboek voor dergelijke calamiteiten, dat gaat dus van start.

Ik zou direct groot inzetten, dus zeer grote brand (4 x TAS)+ 2 x ladder/hoogwerker en HV, VC OVD OVD-G etc GRIP -1 om mee te beginnen. Misschien een tweede OVD om 1 OVD per locatie te hebben ?
Nu is de weg misschien nog niet verstopt, straks kom je er wellicht niet mee zo vlot bij.

Ook de medische tak gaat er gelijk flink tegen in met minimaal 4 vrije ambulances en en voorwaarschuwingen voor bijstand. Ook de ziekenhuizen krijgen van mij een voorwaarschuwing, afbellen kan altijd nog.
De GNK (2x) laat ik opkomen en dirigeer ik alvast naar een opstelplaats. De GNK van de omliggende regio's krijgen een voorwaarschuwing

krijgt het gemeentelijk vervoerbedrijf een voorwaarschuwing om evt bussen in te zetten voor T3/T2 slachtoffers (geen idee wat bij iets dergelijks normaal is) Ziekenhuis/gewonden spreidingsplan er bij pakken ? Snel dat soort dingen in gang zetten, straks met al die voertuigen in de lucht heb je waarschijnlijk weinig tijd meer.
Extra bemanning op de AC ?

Is de politieheli beschikbaar voor verkenning ? (is het dak open ?)
Wat is er in het stadion aanwezig aan personeel wat ons een eerste inschatting kan geven ?

Misschien heeft iemand een plattegrond van de arena voor ons met toegangen etc?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 1 oktober 2005, 14:58:13
In het ziekenhuis wordt het rampenplan in werking gesteld

MKA meldt de ramp.
D.d. chirurg neemt contact op met M.K.A. om melding nat te trkken.

n.a.v. dit gesprek wordt verdere actie ondernomen

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 1 oktober 2005, 15:04:10
Alle sigmateams in de omgeving waarschuwen. 8 plaatsen per tent zijn er niet echt veel en een warme plek om te behandelen/opereren lijkt me geen overbodige luxe.
Arts  www.alphalog.nl

brw_sluis

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 1 oktober 2005, 15:04:53
Is er al politie aanwezig bij dit concert of niet ??
Zo niet laat er alvast maar een wagen of 4 deze kant op komen

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 1 oktober 2005, 16:30:03
Zicht vanuit Zuid op de Noord tribune.
En wat overzicht voor de gene die de arena niet kennen.

Wat is de Noord-Zuid kant in de casus ? Oost ? West ?
De Noordkant is toch de tribunekant waar in principe weinig mensen zitten ? (recht achter het podium dan)

[verwijderd door de admin]
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 1 oktober 2005, 17:04:44
Nog een plattegrond, ook handig

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #17 Gepost op: 1 oktober 2005, 19:10:57
Ik sluit me voor het grootste deel aan bij Jacques.
Na Bonfire ga ik ervan uit dat het rampenplan van de Arena netjes is bijgesteld ( ;)) en kunnen we afwachten wat er voor berichten van daar uit komen.
GHOR is bij dit soort grootschalige evenementen betrokken, ik neem dus aan dat er een OvD-G aanwezig is. Als het serieus is, zal de opschaling snel genoeg door hem worden gemaakt.

Wat ik opmaak uit de eerste berichten, verwacht ik inderdaad een grote toestroom van slachtoffers van de explosies en slachtoffers die onder de voet worden gelopen.
Verder weet ik niet hoe het daar nu verloopt. Is er sprake van grote paniek? Of hebben de Arenastewards de zaak redelijk in de hand?
Is ontruiming al in gang gezet?
In het draaiboek zal ook wel staan waar ze met al het volk heen willen en wat er verder in gang gezet gaat worden.
Ik wacht dus vooralsnog even op nader bericht. ;)

FF_holland

• Senior gebruiker
  • Leuk forum!
Reactie #18 Gepost op: 1 oktober 2005, 19:41:27
Evacuatie direct beginnen. Opvang regelen d.m.v. bussen of desnoods treinen vanaf Amsterdam Bijlmer.

Overig trein- en metroverkeer stilleggen, het spoor ligt er immers vlak naast en je krijgt een stroom van 100-en mensen/ramptoeristen. Ook kunnen mensen in paniek zomaar de sporen overrennen...

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 1 oktober 2005, 21:41:14
Een nieuwe update:
Er is een beter plaatje gekomen over de situatie. De “crew” en de arena-politie(eenheden die bij concerten/wedstrijden meestal al in de Arena lopen) zijn na de explosie’s gelijk gestart met ontruiming, waarna de chaos pas echt compleet werd. Mensen raakten in paniek en door het luide geschreeuw was het onmogelijk om de intercom/ontruimingsinstallatie te verstaan. Mensen wilden met velen tegelijk door dezelfde uitgangen. Er is nu een gedeelte van het stadion, zo’n 20.000 mensen naar buiten geevacueerd en staan bij het verzamelplein, ze zijn verzocht om niet weg te gaan om een verkeerschaos te voorkomen. De explosies vonden plaats op de tribunes 422 423 424. De WEST en NOORDzijde zijn inmiddels leeg en de OOST en ZUID zijde nog niet, de meeste slachtoffers in de hoek bij Zuid-oostelijk gedeelte. Er zijn op dit moment nog zo’n 20.000 mensen aanwezig, inclusief de slachtoffers. Volgens het personeel zijn er bij het ontruimen ook slachtoffers gevallen, nog steeds onbekend hoeveel maar er is door de crew reeds 1 dodelijk slachtoffer aangetroffen. Buiten de Arena is het op het verzamelplein onder controle maar binnen os het zoals gezegd nog een chaos.

De brand die nog woedde is door de eerst aankomende TS’sen gedeeltelijk geblust maar is onder controle, de brand woedt niet op een tribune maar aan de zijkant waar GEEN gevaar is voor andere personen.

De politie was er NIET met een VC en Bravo eenheid omdat dit alleen gebeurt bij wedstrijden, er zijn 2 Bravo(ME) eenheiden én VC Politie onderweg.

De OVDG die ter plaatse is schaalt groot op (denk aan de temperatuur van slechts 6 graden) De OVDG roept 3 sigma teams op, en 3 ambu teams. Er zijn 3 ambulance’s onderweg naar de OVDG. Ook is de VC opgeroepen.

De hulpdiensten die nog niet in de arena zijn(nu dus alleen de crew en de arena-politie) moeten voorlopig buiten blijven, er is een EOC onderweg om te kijken of er meer explosieven zijn, door alle paniek is er besloten, hoe onveilig de situatie ook is, om het ontruimen door te laten gaan.

Het treinverkeer in de directe omgeving van de arena is stilgelegd en het station ontruimd, ook zijn de winkels langs de arenaboulevard gesloten en ontruimd. De a9 is niet afgezet en blijft voorlopig open.

Het GVB is gevraagd voor lijnbussen, en er zijn 5 beschikbare lijnbussen onderweg en stellen op bij het parkeerterrein verderop.

Verder info volgt............... ;)