In de praktijk aZuL, krijgt de vkr de tekeningen vaak niet te zien. Hij moet er maar vanuit gaan dat alles op de correcte en voor geschreven manier geplaatst word.
Dan werk ik in een andere praktijk
Zodra we met maatregelen te maken krijgen, krijg ik ook de tekeningen.
Maar los daarvan, maatregelen is iets waar een verkeersregelaar normaliter niet aan hoort te zitten.
Daarvoor zou je BRL 9101 opgeleid moeten zijn. Of in ieder geval één van de aanwezigen.
Heeft (helaas) te maken met verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid.
En zelfs dan kun je nog merken dat er extra hekken o.i.d nodig zijn zoals ik laatst bij Gouda heb gemerkt, waar automobilisten op een half afgesloten weg in een fuik reden (helft van de weg was afgesloten voor werkzaamheden en er was dus eenrichtingsverkeer ingesteld), en in plaats van achteruit dan maar het fietspad namen. Na een ochtend een aantal dames en heren van de politie erbij te hebben gehad, zijn er 's middags extra hekken op het fietspad geplaatst om dit te voorkomen.
Je kunt het nog zo goed proberen voor te bereiden, en keurig informatieborden (laten) plaatsen en andere maatregelen treffen, we weten allebei dat bestuurders nu eenmaal erg creatief zijn in het interpreteren van borden (als ze ze al gezien hebben) en aanwijzingen. Zo ook in het vinden van oplossingen voor hun probleem.
Kijken wat er aanwezig is. Er gebeurde iets voorbij de klus waar ik stond afgelopen week een ongeluk. Auto geslipt en tegen een houten lantarenpaal die tevens stroomdraden droeg. Paal afgebroken, dus draden op de weg. Na overleg met 112 was de ambu er al voor ik mijn auto ter plekke kon halen om de draden te beveiligen en de politie volgde zeer snel. Ambu stond aan het begin om de draden af te dekken. Heb in overleg met de politie een aantal wegkegels gehaald en die vanaf de ambu tot aan het ongeluk langs de draden gezet, zodat het verkeer er niet op kon rijden.
Allereerst compliment voor je inzet daarbij.
Aan de andere kant, het was buiten jouw werkgebied. Daarmee komt jouw werkgever mogelijk in de knoei met zijn opdrachtgever.
Ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan, maar probeer wel met mijn opdracht rekening te houden.
Als je materiaal in de auto hebt, dan kun je dat uiteraard inzetten (maar hoeveel van ons hebben dat in hun privé voertuig?).
Maar de politie beschikt ook over materiaal. Kunnen ze gewoon oproepen, of extern bestellen.
Afhankelijk van de situatie, en ik was er niet bij, lijkt mij de eerste prio om te zorgen dat er veilig gewerkt kan worden bij het incident.
Vervolg incidenten voorkomen (de draden lagen nog onbeschermd op de grond) is iets wat uit de veilige werkomgeving zou moeten vloeien naar mijn bescheiden mening.
Doorstroming van het overige verkeer is pas iets om te bekijken als de eerste prio's geborgd zijn en van ondergeschikt belang.
En soms is het niet anders dat daardoor een weg totaal afgesloten moet worden.
Maar goed, een ongeval / incident is per definitie wat anders dan geplande werkzaamheden.
Als bij geplande werkzaamheden de maatregelen niet goed staan is de uitvoerder daarvoor de partij om daarop aangesproken te worden.