Tsja, die meerwaarde van een wagenparknummer op het dak zie ik niet.
De achterliggende gedachte bij ons is dat voertuigen in een handomdraai van functie kunnen wisselen (als het goed is krijgen wij namelijk geen handhavingsvoertuigen) en dat de dienstdoende hOvJ of wijkagent opeens met een noodhulpnummer op het dak rijdt. Voorheen waren de noodhulp-voertuigen vaste auto's en reed de noodhulp van Haarlem Centrum dus 90 % van de tijd in een Touran met 82.30 op het dak en op de zijkanten. Als deze Touran kapot was of andersinds buiten dienst werd er omgeschakeld naar 23.01. Met de komst van de MDT's, AVLS en andere dingen is het de bedoeling om altijd met het zelfde noodhulproepnummer te rijden. De functie is roepnummer gebonden, de auto niet.
Het wisselende roepnummer is vooral bij de politie een probleem. Bij brandweer en ambulancedienst heb je bijna altijd dezelfde nummers, tenzij je te maken hebt met een reservevoertuig. O.a. brandweer Londen (en ME Rotterdam) hebben daarom verwisselbare roepnummerbordjes. Ideaal als je geen voertuiggebonden roepnummers hebt, maar functiegebonden. Dat geldt ook bij voertuigen die uit een regionale of landelijke poule komen, zoals de pumpers van brw Londen en in de nabije toekomst de noodhulpvoertuigen van de politie.
Alleen op het dak is dat niet zo handig, want dat zou je met gigantische roepnummerplaten moeten gaan werken.
Ter illustratie:
Dit even als klein uitstapje omtrent de roepnummers