Er was tijdens de WO2 in Duitsland inderdaad een zg. Löschpolizei. Deze hadden ook groene voertuigen.
Ik heb gelijk maar een voorbeeld uit mijn archief gehaald. Het betreft hier een Magirus F 145 uit 1940 met een 26 meter ladder van Magirus. Het voertuig is nu in het bezit van de Feuerwehr Obersalzberg in de deelstaat Beieren (Bayern)
Groetjes
Aaldert
het onderbrengen van de brandweer bij de politie in Duitsland is ingegaan in 1938. toen is door de toen aan de macht zijnde Nazi's het gehele brandweerapparaat ondergebracht bij de ordungpolizei. daarnaast werd er een Feuerschutzpolizei opgericht. een soort van staatsbrandweerdienst die door het gehele land inzetbaar was. daarnaast waren ze verantwoordelijk voor de brandbestrijding van grote industrieen en later tijdens de oorlogsjaren ook voor objecten in de bezetten landen. ook in Nederland zijn enkele eenheden ingezet. deze orginisatie heeft ook een aantal zaken geregeld. zo als standaard voertuigen, opleidingen, het regio systeem en het bekende manier van brandbestrijding met een 10 mans bezetting op een autospuit. veel van de ontwikkelde zaken zijn voort gekomen uit het in 1936 opgerichte brandweerdienst van de RLM (Duitse luchtvaartdienst). dit is in het kort hoe het een beetje in elkaar zat in Duitsland met de zgn. politiebrandweer.
In Nederland lag dit grote deels anders. hier had de politie in sommige steden in de vorige eeuw al een brandweertaak. ook was vaak de brandspuit opgeslagen in dezelfde bergruimte als waar de plaatselijke veldwachter zijn gevangenishok had. maar zo als Jeroen al aangaf dit is een onderwerp opzicht en misschien de moeite waard om hierover een aparte topic te beginen als men hierin interesse heeft.