Zeker weten doe ik het niet, maar de gemeentepolitie Rotterdam heeft van oudsher (vanaf het Chevrolet C10-tijdperk) met grijze kentekens gereden. In 1994 is dat gestopt, omdat dat niet de bedoeling is met Transporters etc. waar personen in worden vervoerd; die moeten normale kentekens hebben (belastingtechnisch dus een stuk minder voordelig). Wellicht in Amsterdam nu hetzelfde?
Kleine anekdote: de VN-94-VX, één van de eerste VW Transporters T4 van de Rotterdamse politie, was een vervangwagen van BDM (Beheer Dienstmotorvoertuigen), nu beter bekend als de werkplaats Boezembocht. Na de afhandeling van een onenigheid binnen in de Rotterdamse wijk Zevenkamp kreeg de bemanning van de toenmalige 03.03 het voertuig niet meer aan de praat. Gevolg: er werd een takel eigen dienst besteld om de bus af te slepen. Om die bestelling te kunnen plaatsen bij de meldkamer, moest o.a. het kenteken worden doorgeven. Hierop gaf de meldkamer (voor de intimi: Raymond van D., dat kleine mannetje) aan dat het ongelooflijk was, maar dat het voertuig niet verzekerd én niet APK-gekeurd was. Dat bleek dus geen geintje. Sterker nog: het kenteken was ook vervallen. Gevolg: totale onduidelijkheid all over. Uiteindelijk bleek dus dat het kenteken VN-94-VX inmiddels vervallen was verklaard en dat de nieuwe kentekenplaten nog niet op de wagen geplaatst waren. Einde anekdote.