Het ís allemaal ook heel mooi!
Nou, ik heb het even nagevraagd.
Waar R. Visser de info vandaan heeft weet ik niet, maar het klopt gewoon niet.
Maar dit is het verhaal volgens Honac zelf:
De DHV bussen zijn december 2008 van meet af aan met eigen Honac versterker uitgerust, met daarop de Pintch Bamag speakers. Het geluid van deze combinatie is snoeihard. Deze speakers zijn naderhand voor een deel door Rotterdam zelf vervangen door de SA315 speakers, inderdaad zoals ik al zei: doordat er wat probleempjes mee waten. In deze bussen hebben dus nooit MS300 versterkers gezeten!
Rotterdam heeft in het verleden ook zelf een aantal (stuk of 4) T4 bussen opgebouwd. Deze zouden wel met een MS300 uitgerust kunnen zijn. Maar dit zijn niet de bussen die eind 2008 in bedrijf zijn genomen.
Wellicht in vervolg iets beter de bronnen checken.
Groeten, Mike
Deze reactie had ik precies zo verwacht, en ik weet uiteraard ook wel waarom. Hier wegen zakelijke belangen hoger dan de waarheid. Ondanks dat ik deze discussie zelf niet ben begonnen via het openbare forum, lijkt het met beter om de discussie verder te voeren via de PM.
Zeker omdat ik in tegenstelling tot jou wel vanuit mijn eigennaam schrijf en me niet onder een verzonnen nickname kan verschuilen, ik ga hier zeker mijn eigen glazen in gooien als ik teveel vertel en dat is zeker niet mijn bedoeling.
De rest van de lezers moet na aanleiding van dit verhaal maar zijn eigen conclusies trekken, al denk ik dat de meeste mensen zoiets hebben waar kunnen jullie je druk over maken.
Wat ik hier nog wel kan zeggen is dat het toch vreemd is dat HONAC in 2008 in combinatie met de Whelen freedom (die voldoet aan de nieuwe eisen voor licht) of wel -1) de eigen bekende vorige generatie ontwikkelde apparatuur gebruikt voor geluid (die op dat moment dus NIET voldeed aan de nieuwe eisen voor geluid, kom zo met een voorbeeld) of -2) apparatuur toepast voor geluid (die wel voldoet aan de nieuwe eisen) maar dan van de concurrent .... waarvan jij dus zegt dat het alleen de speakers zijn en ik dus beweer ook de sireneversterker. Kortom de complete sirene.
Het feit dat we het over het zelfde eens zijn, namelijk dat de eerste serie Rotterdamse DHV bussen van eind 2008 zijn toegepast met Pintsch bamag speakers nog even het volgende....
De Pintsch bamag speakers verraden in dit geval ook de toepassing van de bijbehorende versterker, want Pintsch bamag speaker betekent ook Pitsch bamag sireneversterker, de complete sirene dus. Want…
Buiten het feit trouwens dat de toepassing van deze sireneversterker door een leek al te horen is (het scherpe felle geluid is kenmerkend voor de MS300 sirene van Pitsch bamag, KMAR personeel op Schiphol kan hier zeker over mee praten, daar rijden op dit moment de meeste voertuigen met Pitsch bamag opbouw, op de Opel Astra de "Opal" en op de Mercedes Vito's de "toppas" allen in combinatie met de MS300 sirene) zit je natuurlijk met het feit (benoeming ik nog niet eens het garantie verhaal en dergelijke) dat de speaker van de een op de versterker van de ander nog niet wil zeggen dat het werkt zoals het zou moeten, zeker in dit geval niet omdat Pitsch bamag werkt met het principe van een digitale sirene versterker en de speakers dus ook speciaal voor deze versterker zijn ontwikkeld (digitale versterkers voor sirene toepassing voor hulpdiensten zijn vele trouwens geen voorstander van, maar dat is een andere discussie)
Als je als bedrijf zegt je eigen ontwikkelde apparatuur in orde is dan pas je dat toch toe? Dan ga je toch geen spul gebruiken van de concurrent lijkt me.. tenzij je eigen spul (nog niet) in orde is en je wel moet.
Uitzonderingen daargelaten, want lokale opbouw bedrijfjes hobby wel vaker leuke combinaties aan elkaar, voor de duidelijkheid het gaat in dit geval niet om een lokale opbouwer maar om het grote HONAC die opereert vanuit een business waarin het op dit moment eten of gegeten worden is.
Zoals gezegd zou ik nog een voorbeeld geven waarin HONAC voertuigen heeft opgebouwd met licht die voldoet aan de nieuwe eisen, maar geluid die niet voldoet. (punt 1 in de 4e alinea)
Misschien kun je de KMAR Toyota Hilux nog herinneren? Dit waren in 2008 de eerste voertuigen die HONAC heeft opgebouwd met de nieuwe Whelen Freedom dakset die helemaal voldeed aan de nieuwe eisen van het lfr voor licht.
De meeste zullen deze unieke daksets wel herkennen omdat deze gekleurde blauwe en amber lenzen heeft over de LED’s, iets wat destijds alleen bij één kleine serie Freedoms is gebeurt aan de KMAR.
Hierin is geen gebruikt van de nieuwe eigen ontwikkelde sireneversterker (die zou moeten gaan voldoen aan de nieuwe eisen voor geluid), maar is er op dat moment nog voor de huidige versterker gekozen, die dus niet zal gaan voldoen aan de nieuwe eisen die een tijd later pas verplicht zouden worden. (dit even haaks op je verhaal waarin je via de PM schrijft dat eind 2007 het geluid al voor elkaar was)
En dat deze serie voertuigen in 2008 al nog niet voorzien werden met de nieuwe sireneversterker (die zal voldoen aan de nieuwe eisen voor geluid) was natuurlijk ook geen ramp, deze voertuigen kreeg immers ook niet het predicaat mee de eerste te zijn in Nederland die volledig zou voldoen aan de nieuwe eisen.
Dat predicaat kregen eind 2008 van meet af aan wél de nieuwe DHV VWT5 bussen voor Rotterdam, de druk was erg hoog, HONAC wilde met deze serie voertuigen ver voor 01-03-2009 al een statement maken naar zijn concurrent en klanten toe dat zij al konden voldoen aan de nieuwe lfr eisen.
Dit verklaar de reden waarom eind 2008 Pintsch bamag geluid is toegepast, deze voldeed immers al wel aan de nieuwe eisen en ondanks dat HONAC in een vergevorderd stadium was met de nieuwe sireneversterker waren er aanloop problemen en kon deze nog niet storingsvrij toegepast worden.
Uiteindelijk medio 2009, op tijd toen per 01-03-2009 daadwerkelijk alle nieuwe eisen van het lfr verplicht werden gesteld voor nieuwe voertuigen had HONAC zijn eigen ontwikkelde apparatuur wel op orde, en vanaf dat moment tot op heden vandaag zijn vervolg series uiteraard alleen nog maar toegepast met HONAC’s eigen ontwikkelde sireneversterker.
Ik laat het hier voor de rest bij, mocht “Miky mike” nog willen reageren, want uiteraard heb ik ongelijk en had men alle zaakjes wel op orde destijds, dan kan deze discussie naar het daar toe behoorde topic verplaats worden lijkt me.