Grensbewaking en grenscontroles

Auteur Topic: Grensbewaking en grenscontroles  (gelezen 31945 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 21 november 2015, 15:58:16
Inmiddels is de EU akkoord gegaan met strengere grensbewakingen in het Schengengebied.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 21 november 2015, 16:03:03
Leuk voor de bühne
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 28 november 2015, 01:07:07
100% afsluiten van alle grensgebieden en smokkelroutes is extreem kostbaar. Daarom kiezen veel landen in de wereld voor een goedkopere optie, namelijk een hek met zwaar prikkeldraad, plus (beperkte) surveillance langs de grenzen met vuurwapens, honden, terreinvoertuigen, vliegtuigjes, drones en boten.

Ik vind dat niet zo gek, want ik vermoed dat er daarmee toch een iets betere controle komt op smokkel van wapens en drugs, en op grensoverschrijdingen van criminelen en terroristen. Tegelijk geeft dit systeem meer algemene handhaving en toezicht in bosgebieden langs onze landsgrenzen. Bijvoorbeeld in de strijd tegen stropen, seksueel geweld, intimidatie, agressieve loslopende honden, illegaal dumpen van chemisch afval, enzovoort.

Het is dus geen keuze tussen zwart of wit, maar er is ook een betaalbare tussenweg, zij het met een beperkt intensieve grensafsluiting. En het aanleggen van een hek is een goede oefening voor de landmacht. En militairen worden toch al betaald.
Ik stem links.

DD

• Forum gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 28 november 2015, 01:43:47
Waarom denkt men toch dat al die terroristen uit het buitenland komen en door een grens kunnen worden gestopt? Ze wonen gewoon hier in de Schilderswijk of in het Belgische Molenbeek en kunnen overal naartoe. Er zijn ook genoeg wapens in ons land.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

Panigale

• Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • Team ABC
Reactie #84 Gepost op: 28 november 2015, 01:56:45
Citaat van: DD link=msg=1388007 date=1448671427
Waarom denkt men toch dat al die terroristen uit het buitenland komen en door een grens kunnen worden gestopt? Ze wonen gewoon hier in de Schilderswijk of in het Belgische Molenbeek en kunnen overal naartoe. Er zijn ook genoeg wapens in ons land.

Je haalt dingen door elkaar, je hebt namelijk de vluchtelingen die per mensen smokkel naar (west)-Europa komen en je hebt de IS volgelingen, vaak hier opgegroeid en met hun wederom West-Europees paspoort terug kunnen keren. De grenzen sluiten doe je vooral om iets aan het vluchtelingen probleem te doen, qua terrorisme haalt dit weinig uit, zoals je zelf al terecht schrijft.

DD

• Forum gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 28 november 2015, 02:10:09
Citaat van: Panigale link=msg=1388008 date=1448672205
Je haalt dingen door elkaar

Ik haal het niet door elkaar, maar boven deze discussie staat "Moet grensbewaking weer worden ingevoerd i.v.m. terreurdreiging?" Dat is dus inderdaad zinloos.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 28 november 2015, 12:00:56
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1388001 date=1448669227
Ik vind dat niet zo gek, want ik vermoed dat er daarmee toch een iets betere controle komt op smokkel van wapens en drugs, en op grensoverschrijdingen van criminelen en terroristen. Tegelijk geeft dit systeem meer algemene handhaving en toezicht in bosgebieden langs onze landsgrenzen. Bijvoorbeeld in de strijd tegen stropen, seksueel geweld, intimidatie, agressieve loslopende honden, illegaal dumpen van chemisch afval, enzovoort.

Hekken zijn er om open geknipt te worden, ondermijnd te worden etc. Israël heeft ook een grote muur om een deel van het Palestijns gebied gebouwd, hielp ook niet. Een groot deel van de grens tussen de VS en Mexico is met hekken afgezet. Het heeft de immigranten alleen maar in de handen van louche mensensmokkelaars geduwd die veel geld vangen om ze de grens over te brengen en het liefst ook nog even flink afpersen aan de andere kant.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 28 november 2015, 12:45:08
Ik vind dat niet zo gek, want ik vermoed dat er daarmee toch een iets betere controle komt op smokkel van wapens en drugs, en op grensoverschrijdingen van criminelen en terroristen

Die betere controle kan ook gewoon zonder hek, alleen is daar meer geld, mensen en middelen voor nodig...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #88 Gepost op: 9 februari 2016, 13:35:17
Verscherpte grenscontroles vanwege vluchtelingenstroom, kans op files

https://www.youtube.com/watch?v=KPBZTiMk64g
RTV Oost
Gepubliceerd op 8 feb. 2016
Citaat
De controles aan de grens worden opgeschroefd. Vanwege de vluchtelingenstroom gaat de marechaussee intensiever controleren op mensensmokkel. Door de controles neemt ook de kans op files toe, waarschuwt staatssecretaris Klaas Dijkhoff van Veiligheid en Justitie.

Bekijk het hele bericht op: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=237461
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #89 Gepost op: 9 februari 2016, 13:47:11
Samen sterk in de hulpverlening!