Grensbewaking en grenscontroles

Auteur Topic: Grensbewaking en grenscontroles  (gelezen 31939 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #90 Gepost op: 9 februari 2016, 18:04:31
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #91 Gepost op: 9 februari 2016, 20:31:33
Marechaussee gaat vanaf vandaag intensievere MTV-controles uitvoeren
Nieuwsbericht | 08-02-2016 | 13:57

De Marechaussee gaat vanaf vandaag intensievere MTV-controles (Mobiel Toezicht Veiligheid) uitvoeren. Dat maakt staatssecretaris Dijkhoff bekend. De Marechaussee verplaatst de controles die nu langs de weg worden uitgevoerd gedeeltelijk naar de weg zelf. Dit doet zij met behulp van snelheidsbeperkende maatregelen. Dit was de uitkomst van een overleg tussen staatssecretaris Dijkhoff en Commandant van de Koninklijke Marechaussee Harry van den Brink.

De Marechaussee zal vanaf vandaag intensievere MTV-controles uitvoeren. Zij zal daarbij gebruik maken van snelheidsbeperkende maatregelen. Zo kunnen meer weggebruikers die Nederland inreizen worden gecontroleerd. Dit betekent dat weggebruikers hier hinder van kunnen ondervinden. MTV controles worden ingezet om mensensmokkelaars op te sporen, maar ook om migratiestromen in kaart te brengen. De Marechaussee voert MTV-controles uit op basis van risicoanalyses. Zij wordt daarbij ondersteund door andere defensieonderdelen en partners als de douane.

Het aantal aanhoudingen voor mensensmokkel bij MTV-controles steeg in januari naar 32. Eerder werd al bekend dat het aantal aanhoudingen bij MTV-controles sinds de intensivering van de controles in september 2015 steeg van gemiddeld 14 naar gemiddeld 23 per maand. In 2015 heeft de marechaussee 330 aanhoudingen verricht op verdenking van mensensmokkel. Ongeveer 200 van deze aanhoudingen werden verricht tijdens MTV-controles.

De bestrijding van mensensmokkel is een prioriteit van het kabinet. Eerder maakten minister Van der Steur en staatssecretaris Dijkhoff bekend dat de gevangenisstraf voor mensensmokkel zal worden verhoogd. Het voorstel ligt ter behandeling in de Tweede Kamer. Met de verhoging willen minister Van der steur en staatssecretaris Dijkhoff meer recht doen aan de ernst van het delict.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-veiligheid-en-justitie/nieuws/2016/02/08/marechaussee-gaat-vanaf-vandaag-intensievere-mtv-controles-uitvoeren
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #92 Gepost op: 9 februari 2016, 20:53:52
Grenscontrole marechaussee leidt tot 20 kilometer file
Gepost op 05-02-2016 om 20:36 door Dizono - 35 Reacties »

Schengen, die naam komt me vaag bekend voor.

Vandaag heeft de mMarechaussee op de grensovergang van de A12 bij Arnhem controles uitgevoerd. Het gaat om wat ze bij de Marechaussee een MTV-controle noemen: Mobiel Toezicht Veiligheid. Ahhh, terroristen opsporen dus? Nope, blootvoetse vluchtelingen die binnen vier maanden onze banen afpakken, dat heb immers gestaan op Facebook.

Het resultaat van dit keiharde VVD-beleid? 20 kilometer file in beide richtingen. Stil staan omdat ons reserveleger verdachte busjes aan het controleren is, is nog tot daar aan toe. Er zijn uiteraard ook nog de droeftoeters die bij het zien van blauwbaretten aan de overkant even op de rem moeten gaan staan, met een kijkersfile als gevolg.

Bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/grenscontrole-marechaussee-leidt-tot-20-kilometer-file-84280

____________________________________________________________________________________________________________________

Intensievere controles aan de grens, meer kans op files
08 februari 2016 12:15

Vanwege de vluchtelingenstroom gaat Nederland per direct intensiever controleren aan de grens. Door controles op de weg, neemt de kans op files bij de grens toe, waarschuwt staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Klaas Dijkhoff. De strengere grenscontroles die Nederland in september invoerde, zijn nog niet voldoende.

Lees verder op: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/intensievere-controles-aan-de-grens-meer-kans-op-files

____________________________________________________________________________________________________________________

Strengere grenscontroles, zou het helpen?
08 februari 2016 13:51

Vanaf vandaag worden de controles aan de grens geďntensiveerd. Staatssecretaris Dijkhoff van Justitie hoopt dat er minder illegalen die toch geen kans maken op een verblijfsvergunning tegengehouden kunnen worden. Maar zou dat nou echt werken? Politiek verslaggever Fons Lambie beantwoordt zes vragen over de maatregelen.

Lees verder op: http://www.rtlz.nl/algemeen/binnenland/strengere-grenscontroles-zou-het-helpen
____________________________________________________________________________________________________________________

Marechaussee kijkt bij nieuwe, intensievere controles beter in auto's
09 februari 2016 Laatste update 09 februari, 15:23

HAZELDONK - De nieuwe, intensievere controles op mensensmokkelaars die staatssecretaris Dijkhoff heeft ingesteld, biedt de marechaussee vooral de kans om beter in voorbijkomende auto’s te kijken. „Daarom”, legt commandant Pascal Wolf van de Brigade Scheldestromen uit, „kunnen we via matrixborden de snelheid rond de grens nu verlagen, bijvoorbeeld tot 70 kilometer per uur. Onze motorrijders hebben dan meer tijd om voertuigen te selecteren.”

Lees verder op: http://www.bndestem.nl/regio/brabant/marechaussee-kijkt-bij-nieuwe-intensievere-controles-beter-in-auto-s-1.5710929
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #93 Gepost op: 2 december 2016, 12:44:38
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #94 Gepost op: 5 januari 2017, 00:22:02
Ook Nederland voelt voor paspoortcontrole bij koop treinticket

GISTEREN, 17:22POLITIEK

Nederland gaat met de buurlanden praten over de invoer van een verplichte legitimatie bij een buitenlandse reis per bus, trein of boot. Het ministerie van Veiligheid en Justitie staat redelijk positief tegenover het Belgische plan om internationale reizigers in het openbaar vervoer strenger te controleren. Er ligt alleen nog geen concreet uitgewerkt plan, benadrukt een woordvoerder van het ministerie.

België wil dat in het voorjaar van 2018 passagiers bij de aankoop van een internationaal bus-, trein- of bootkaartje hun paspoort laten zien. De gegevens van de reiziger worden in een databank opgeslagen. Bij het vertrek wordt het ticket nogmaals vergeleken met het paspoort of de ID-kaart.

Poort
Nu geldt zo'n strenge controle alleen voor vliegtuigpassagiers. Vanwege het toenemende aantal terroristische aanslagen wil de Belgische minister Jambon strengere controles. De verdachte van de terroristische aanslag in Berlijn Anis Amri is na de aanslag met de trein naar Nederland gegaan. Vandaar is hij met de trein naar Frankrijk gereisd. Volgens de voorstanders van het plan heeft het geen zin om een poort dicht te doen en andere poorten open te laten staan.

Eind deze maand praten Nederland, Duitsland en Frankrijk met België over een gezamenlijke uitwerking van het plan. Nederland wil dat de privacy van de reizigers wel wordt gewaarborgd. Regeringspartij VVD is positief en noemt het plan een logische volgende stap. "Terroristen moeten niet kunnen reizen", zegt Tweede Kamerlid Tellegen. "Hun reismogelijkheden moeten zo snel mogelijk worden beperkt."

lees verder: http://nos.nl/artikel/2151449-ook-nederland-voelt-voor-paspoortcontrole-bij-koop-treinticket.html
Samen sterk in de hulpverlening!


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #95 Gepost op: 15 januari 2018, 20:02:44
Op Amsterdam CS en Rotterdam CS zullen ook buitengrenscontroles gaan plaatsvinden als deze treinlijn er komt. Ben benieuwd hoe ze dat qua infrastructuur van de stations en in de trein voor elkaar gaan krijgen.

Amsterdam CS krijgt eigen terminal voor trein naar Londen

...

De komst van Eurostar heeft grote gevolgen voor Amsterdam Centraal. Omdat Groot-Brittannië paspoortcontroles eist, moet er een speciale terminal worden gebouwd waar reizigers en hun bagage gecontroleerd worden, vergelijkbaar met de controle op vliegvelden.

Daarna moeten ze in een afgescheiden ruimte op de trein wachten. Een half uur voor vertrek van de Eurostar moet bovendien het perron worden schoongeveegd en afgesloten. Pas na vertrek kunnen er weer reguliere treinen stoppen.

...
Uitspraken op persoonlijke titel


guest19010

  • Gast
Reactie #96 Gepost op: 4 februari 2018, 09:42:41
Op Amsterdam CS en Rotterdam CS zullen ook buitengrenscontroles gaan plaatsvinden als deze treinlijn er komt. Ben benieuwd hoe ze dat qua infrastructuur van de stations en in de trein voor elkaar gaan krijgen.

Kwestie van CTRL+C van de huidige grensbalies op bijv. Schiphol en CTRL+V op de perrons welke dedicated worden voor de treinen welke naar het buitenland gaan op AMS CS en RTM CS


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #97 Gepost op: 4 februari 2018, 10:17:39
Op Amsterdam CS en Rotterdam CS zullen ook buitengrenscontroles gaan plaatsvinden als deze treinlijn er komt. Ben benieuwd hoe ze dat qua infrastructuur van de stations en in de trein voor elkaar gaan krijgen.

Hoe gaat het bij eventuele stops van de trein onderweg, normale stops voor de seinen en stops ivm calamiteiten zoals het gebruik van de noodrem of bij brand etc. Reist er ook KMAR en Douane mee. Wat is het voordeel van controle op de genoemde stations tov. controles in de rijdende trein.


guest19010

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 4 februari 2018, 10:46:44
Hoe gaat het bij eventuele stops van de trein onderweg, normale stops voor de seinen en stops ivm calamiteiten zoals het gebruik van de noodrem of bij brand etc. Reist er ook KMAR en Douane mee. Wat is het voordeel van controle op de genoemde stations tov. controles in de rijdende trein.

Deze treinen hebben slechts twee stops: of RTM CS of AMS CS, verdere stops op stations in NL maken zij niet.
Buitengewone stops (geen calamiteit) zullen niet zijn t.b.v. het in- en uit laten stappen van passagiers, niets aan de hand dus.
Buitengewone stops (wel calamiteit) zullen per incident zelfstandig bekeken moeten worden lijkt mij. Hoe zit het met een vuil vliegtuig dat op een andere luchthaven dan gepland een noodlanding moet maken? Beleid en procedures zullen hieromtrent vast opgesteld worden/zijn.

Het nadeel van het mee laten reizen van personeel in treinen is dat je personeel 'onderweg' is. Door ze centraal te houden (op centrale stations) houdt je het personeel binnen je inzetregio en kan er flexibel gebruik van gemaakt worden. Daarnaast heb je dan op stations voldoende afhandelingsruimte voor de burger die iets nader onderzocht moet worden, dan dat je daar momenteel ruimte voor hebt in de trein.


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #99 Gepost op: 4 februari 2018, 11:09:56
Kwestie van CTRL+C van de huidige grensbalies op bijv. Schiphol en CTRL+V op de perrons welke dedicated worden voor de treinen welke naar het buitenland gaan op AMS CS en RTM CS

Zo ver was ik ook al. Deze perrons zullen wel compleet afgesloten worden voor de rest van de reizigers op de stations. Komt er ook bagagecontrole door beveiligingsbedrijven? Hoe wordt er om gegaan met passagiers die een kaartje kopen van Amsterdam naar Rotterdam, als dat al mogelijk wordt, maar willen blijven zitten tot Londen? Inklimmers die via de havens in vrachtwagens naar Engeland willen gaan hier vast wel iets proberen.

Wat is het voordeel van controle op de genoemde stations tov. controles in de rijdende trein.

Je zit hier met een buitengrens van Schengen, wat betekent dat je grenscontroles op aangewezen grensdoorlaatposten moeten plaatsvinden.
Uitspraken op persoonlijke titel