Grensbewaking en grenscontroles

Auteur Topic: Grensbewaking en grenscontroles  (gelezen 32046 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest19010

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 4 februari 2018, 11:41:09
Zo ver was ik ook al. Deze perrons zullen wel compleet afgesloten worden voor de rest van de reizigers op de stations. Komt er ook bagagecontrole door beveiligingsbedrijven? Hoe wordt er om gegaan met passagiers die een kaartje kopen van Amsterdam naar Rotterdam, als dat al mogelijk wordt, maar willen blijven zitten tot Londen? Inklimmers die via de havens in vrachtwagens naar Engeland willen gaan hier vast wel iets proberen.

Je zit hier met een buitengrens van Schengen, wat betekent dat je grenscontroles op aangewezen grensdoorlaatposten moeten plaatsvinden.

De mensen die willen, proberen van alles. Zou een mooi visitekaartje zijn om te laten zien dat i.i.g. wij als NL onze grenscontroleprocessen op orde hebben. Nauwe samenwerking KMar, Douane, G4S/Securitas/ISEC, NS, ProRail en dezelfde diensten maar dan in België en Frankrijk moet hier de standaard worden. Zoals in het nieuwsartikel al genoemd wordt, zal er een dedicated perron moeten komen incl. afgesloten beveiligde en 'schone' wachtruimtes.
Misschien, en eigenlijk zelfs hopelijk, wordt het onmogelijk gemaakt om 'eventjes' van AMS naar RTM te reizen om juist tegen te gaan dat men dan blijft zitten.


guest19010

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 4 februari 2018, 11:48:39
De mensen die willen, proberen van alles. Zou een mooi visitekaartje zijn om te laten zien dat i.i.g. wij als NL onze grenscontroleprocessen op orde hebben. Nauwe samenwerking KMar, Douane, G4S/Securitas/ISEC, NS, ProRail en dezelfde diensten maar dan in België en Frankrijk moet hier de standaard worden. Zoals in het nieuwsartikel al genoemd wordt, zal er een dedicated perron moeten komen incl. afgesloten beveiligde en 'schone' wachtruimtes.
Misschien, en eigenlijk zelfs hopelijk, wordt het onmogelijk gemaakt om 'eventjes' van AMS naar RTM te reizen om juist tegen te gaan dat men dan blijft zitten.

Even in het concept van ruimte gedacht zul je waarschijnlijk ook security lanes krijgen waarbij eerst bagege controleert wordt, waarna vervolgens overgegaan wordt op paspoortcontrole. Het nadeel hiervan is, dat men meer mag nemen in een trein dan in een vliegtuig. Hierbij kun je dus wel controleren op de obvious items (wapens uit de WWM) maar de 'flesjes water' en 'laptops' vormen mogelijk grotere problemen dan een 'zakmesje' van een bekende Zwitserse fabrikant. Maar dan krijg je al snel een groot ruimtegebrek probleem. Een trein kan 200+ passagiers aan, die je allemaal binnen een x aantal minuten/uren gecheckt wilt hebben. Gaan we dan net als op SPL eisen dat passagiers minimaal 2 uur van te voren komen? Dat lijkt mij gezien een station veel toegankelijker en opener is dan een luchthaven (met name de clean area) een twijfelachtige ontwikkeling.


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #102 Gepost op: 11 februari 2018, 09:59:39
Rechtstreekse trein raast vanaf april van Londen naar Rotterdam

Eurostar-baas Nicolas Petrovic noemt de nieuwe rechtstreekse verbinding tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland in drie uur 'een historische stap in het internationale treinverkeer'. De Siemens Velaro 320 - vernoemd naar de maximumsnelheid van 320 kilometer per uur - raast dan in 3 uur en 1 minuut van Londen naar Rotterdam. De 400 meter lange treinstellen bieden plaats aan zo'n 900 passagiers.

40 euro
Met het tarief van 40 euro voor een enkeltje hoopt Eurostar de concurrentie aan te gaan met de prijsvechters in de luchtvaartbranche. Dat tarief is alleen beschikbaar voor de reizigers die als eerste boeken. Raakt de trein verder uitverkocht dan stijgt de prijs geleidelijk. Of we het vliegtuig voortaan kunnen laten staan? ,,Het is over met het vliegtuig'', lacht Petrovic.  

De Eurostar gaat voorlopig alleen van Londen naar Nederland reizigers vervoeren, en niet andersom. Voor treinreizigers vanuit Nederland naar Londen verandert er weinig: die moeten per Thalys naar Brussel en vervolgens per Eurostar naar Londen.

Of treinbaas Petrovic ervan baalt dat de rechtstreekse trein richting Londen er nog niet is? ,,Dat hebben we niet in eigen hand, daar gaan de regeringen over'', zegt hij diplomatiek. ,,We hopen wel dat het eerder lukt dan in 2020. Wij willen niet wachten.''

Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat benadrukt dat het door de terreurdreiging extra belangrijk is om duidelijke afspraken te maken met de Belgen, Fransen en Britten over de grenscontroles. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven stelt dat de mensen dat gezien de terreurdreiging zullen begrijpen, geldt dat ook voor Petrovic? ,,Natuurlijk heb ik daar ook begrijp voor dat dit tijd kost'', reageert hij. ,,Maar wij hopen dat het zo snel mogelijk lukt.''

De prijs van het niet rechtstreekse ritje van Nederland richting Londen gaat in de tussentijd wel wat omlaag. Het oude tarief van minstens 59 euro wordt nu 49. Richting Londen moeten reizigers er nog tot 2020 uit in Brussel-Zuid voor de paspoort- en veiligheidscontroles plaatsvinden.
Uitspraken op persoonlijke titel


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #103 Gepost op: 26 maart 2018, 21:23:49
De paspoort- en veiligheidscontrole op Rotterdam CS is pas gereed eind volgend jaar 2019 dus.
Het perron is wel al klaar zodat vanaf volgende week vertrokken kan worden met dus een veiligheidscontrole in België.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/166496/Perron-Eurostar-is-klaar
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen