pob

Auteur Topic: pob  (gelezen 4138 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

miv

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 13 september 2005, 22:15:49
toch was ik sowieso een twijfel geval.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 15 september 2005, 14:11:33
112 bellen of huisarts (huisartsenpost)

altijd goed

ps paracetamol is niet bloedverdunnend

klopt, het is trombocytenaggregatieremmend(plaatjesremmer) en nog erger dan de bloedverdunners die tegen te gaan zijn door antagonisten, een patient die ok moet ondergaan mag 10 dagen voor OK geen ascal(aspirine) gebruiken vanwege bloedingscomplicaties... dus zelf maar niet geven als EHV-er denk ik zo  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 15 september 2005, 21:27:11
klopt, het is trombocytenaggregatieremmend(plaatjesremmer) en nog erger dan de bloedverdunners die tegen te gaan zijn door antagonisten, een patient die ok moet ondergaan mag 10 dagen voor OK geen ascal(aspirine) gebruiken vanwege bloedingscomplicaties... dus zelf maar niet geven als EHV-er denk ik zo  ;)
Jeffry,
Dat verschilt dan wrs per ziekenhuis. Bij ons krijgen de patiënten gewoon 100 of 200 mg ascal tot aan de thorax-hart ok (CABG, AVR, MVR, ect). Het enigste wat minimaal 5 dagen van te voren gestopt moet worden is de clopidogrel (plavix).
Chopsticks

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 16 september 2005, 00:26:04
Jeffry,
Dat verschilt dan wrs per ziekenhuis. Bij ons krijgen de patiënten gewoon 100 of 200 mg ascal tot aan de thorax-hart ok (CABG, AVR, MVR, ect). Het enigste wat minimaal 5 dagen van te voren gestopt moet worden is de clopidogrel (plavix).
Chopsticks

Varieert idd van ziekenhuis en soort ingreep en risicofactoren. Feit blijft dat de echte verdunners beter te antagoneren zijn dan de aggregatieremmers.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod