GRIP 1 Zeer grote brand (aanleunwoning) Willem Bontekoestraat - Hilversum 16-11-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (aanleunwoning) Willem Bontekoestraat - Hilversum 16-11-2015  (gelezen 9110 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1385144 date=1447673656
Dat betekent dus onderhoud en dat kost geld, helaas zijn dit wss kostenposten waar men op bezuinigd in de zorg. Niet het enige natuurlijk.......

Naar mijn mening is het meer een kwestie van onkunde, onwetendheid.
Hoeveel huishoudens en ook bedrijven lopen de verbindingen in de meterkast eens in de zoveel jaar na ? Even de stroom er af (hoofdschakelaar uit) en met een schroevendraaier de verbindingen natrekken, naar mijn idee hebben de meeste mensen geen flauwe notie van het met de tijd mogelijk losser komen van de verbindingen en het brandgevaar hierdoor.
(Ook zie ik geen regelmatige waarschuwingen, adviezen van de brandweer etc. op dit gebied.)

guest12562

• Gast
Valt dus gewoon onder onderhoud, je hebt gelijk als het om dat soort zaken gaat zal het zeker vaak niet worden gedaan.

We zitten nu echter te speculeren of dat daadwerkelijk de oorzaak is.

Ik maak mee in de breedste zin zorgen over dit soort instellingen en dan is onderhoud niet het enige mankement.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Citaat van: Breathe link=msg=1385171 date=1447676746

Ik maak mee in de breedste zin zorgen over dit soort instellingen en dan is onderhoud niet het enige mankement.

Het zijn echt niet alleen deze instellingen waar het grote probleem ontstaat. Over het algemeen zijn de brandpreventieve voorzieningen in zorgcentra best aardig. Probleem is dat er vooral mensen wonen met een niet al te beste gezondheid en als die in de brandende ruimte aanwezig zijn is de overlevingskans klein (dat is vaak ook al zo voor "gezonde" mensen).

Je moet je ernstig afvragen in hoeverre evacueren voor een brand in één kamer noodzakelijk is. Als bewoners zich op een rookvrije kamer bevinden en er sprake is van een beperkte brand, dan is het wellicht verstandiger om ze te laten zitten. Door de rook gaan lopen is in ieder geval niet verstandig.

Het grootste probleem vormen volgens mij de panden zonder zorgfunctie (zoals De Notenhout, Het Lichtpunt, De Clomp), waar heel veel niet- of beperkt zelfredzame ouderen wonen met vaak ook een slechte gezondheid. Daar zijn de brandpreventieve voorzieningen veel minder aanwezig en loop je echt het risico op grote hoeveelheden slachtoffers...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Citaat van: Danny722 link=msg=1385406 date=1447749917
Het zijn echt niet alleen deze instellingen waar het grote probleem ontstaat. Over het algemeen zijn de brandpreventieve voorzieningen in zorgcentra best aardig. Probleem is dat er vooral mensen wonen met een niet al te beste gezondheid en als die in de brandende ruimte aanwezig zijn is de overlevingskans klein (dat is vaak ook al zo voor "gezonde" mensen).

Je moet je ernstig afvragen in hoeverre evacueren voor een brand in één kamer noodzakelijk is. Als bewoners zich op een rookvrije kamer bevinden en er sprake is van een beperkte brand, dan is het wellicht verstandiger om ze te laten zitten. Door de rook gaan lopen is in ieder geval niet verstandig.

Het grootste probleem vormen volgens mij de panden zonder zorgfunctie (zoals De Notenhout, Het Lichtpunt, De Clomp), waar heel veel niet- of beperkt zelfredzame ouderen wonen met vaak ook een slechte gezondheid. Daar zijn de brandpreventieve voorzieningen veel minder aanwezig en loop je echt het risico op grote hoeveelheden slachtoffers...
Nu is bij de brand in Nijmegen ontdekt dat rookvrije kamers minder rookvrij zijn dan gedacht.

guest12562

• Gast
Citaat van: Danny722 link=msg=1385406 date=1447749917

Eens dat het niet alleen dit soort instellingen zijn, ik heb het over instellingen algemeen, dus van verpleegtehuizen tot bejaardenhuizen en breder. Het gaat ook niet alleen om preventieve voorzieningen, maar ook om voldoende personeel (al dan niet BHV). Daarbij komt dat veel preventieve voorzieningen vaak niet hun werk doen door luierkarren of bijv. rollators.
En eens dat mensen soms beter in een ruimte kunnen blijven, maar wie gaat ze dat door de met rook gevulde gang vertellen (allemaal persoonlijk) en dan ook nog geruststellen? Ik geef het je te doen.
En idd wat JJ75 al zegt in hoeverre werken de scheidingen nog en als de tijd verstreken is wat dan?

Regelmatig oefenen met de BHV helpt al, al merk ik dat dit een druppel op een gloeiende plaat is.
Recent geoefend en vele leerpunten gezien. Ook zelf liet ik me toch nog verleiden tot een actie waar ik achteraf toch niet blij mee was, ondanks mijn van te voren gestelde gerichte vragen.

Ik maak me dus oprecht zorgen, want ik maak het vrijwel wekelijks mee dat er nogal wat rammelt, dus als het echt brand heb je 9 van de 10 keer een echte uitdaging en een flinke last op je schouders als het om het redden (of niet dus laten zitten) van mensen.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Citaat van: JJ75 link=msg=1385407 date=1447750435
Nu is bij de brand in Nijmegen ontdekt dat rookvrije kamers minder rookvrij zijn dan gedacht.

Dat bedoel ik niet. Als de brandweer zelf heeft gecontroleerd dat er geen rook in de kamer staat (maar bijvoorbeeld wel op de gang), dan is het wellicht verstandiger om de personen binnen in de kamer te houden. Het gaat immers vaak om kleine branden die vrij snel uit zijn, maar waarbij de rook heel lang blijft hangen en ver het gebouw intrekt.

Nijmegen was in dat opzicht een bijzondere situatie, met zowel een forse brand als een enorme klus voor de evacuatie. Daar is ook duidelijk gebleken dat mensen in de kamer laten echt geen optie was -wat overigens ook gold voor het Lichtpunt en De Clomp :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Citaat van: Breathe link=msg=1385413 date=1447751490
Eens dat het niet alleen dit soort instellingen zijn, ik heb het over instellingen algemeen, dus van verpleegtehuizen tot bejaardenhuizen en breder. Het gaat ook niet alleen om preventieve voorzieningen, maar ook om voldoende personeel (al dan niet BHV). Daarbij komt dat veel preventieve voorzieningen vaak niet hun werk doen door luierkarren of bijv. rollators.
En eens dat mensen soms beter in een ruimte kunnen blijven, maar wie gaat ze dat door de met rook gevulde gang vertellen (allemaal persoonlijk) en dan ook nog geruststellen? Ik geef het je te doen.
En idd wat JJ75 al zegt in hoeverre werken de scheidingen nog en als de tijd verstreken is wat dan?

Regelmatig oefenen met de BHV helpt al, al merk ik dat dit een druppel op een gloeiende plaat is.
Recent geoefend en vele leerpunten gezien. Ook zelf liet ik me toch nog verleiden tot een actie waar ik achteraf toch niet blij mee was, ondanks mijn van te voren gestelde gerichte vragen.

Ik maak me dus oprecht zorgen, want ik maak het vrijwel wekelijks mee dat er nogal wat rammelt, dus als het echt brand heb je 9 van de 10 keer een echte uitdaging en een flinke last op je schouders als het om het redden (of niet dus laten zitten) van mensen.

Helemaal mee eens hoor. Het is ook een lastige afweging, want mensen kunnen ook in paniek raken en zelf gaan proberen te vluchten. Dat moet je helemaal niet willen. Gewoon ontzettend belangrijk om ook een sterke repressieve organisatie beschikbaar te hebben vanuit de brandweer. Daar zijn inmiddels meer dan genoeg voorbeelden van.

Herbert1971

• Forum gebruiker
In hoeverre was hier redding/evacuatie met redvoertuigen via balkons mogelijk?

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!

guest12562

• Gast
Citaat van: Danny722 link=msg=1385415 date=1447751661
Helemaal mee eens hoor. Het is ook een lastige afweging, want mensen kunnen ook in paniek raken en zelf gaan proberen te vluchten. Dat moet je helemaal niet willen. Gewoon ontzettend belangrijk om ook een sterke repressieve organisatie beschikbaar te hebben vanuit de brandweer. Daar zijn inmiddels meer dan genoeg voorbeelden van.

Als ik zo het filmpje bekijk zou het zo maar kunnen dat men ook vanuit de BHV gaat evacueren terwijl de brandweer misschien liever heeft dat iedereen in zijn woning blijft. Met jou opmerking over paniek heb je dus al gauw twee redenen waarom het niet lukt om mensen in hun kamer te houden met eventueel alle gevolgen van dien.

Dat van die sterke repressieve organisatie ben ik zeker met je eens.