Vreemd is het zeker maar de vlucht naar Brussel begrijp ik wel.
Het lijkt mij dat de daders in Parijs geen exit strategie hadden omdat het een zelfmoord actie was.
Om te vluchten naar Syrië heb je wel middelen als geld en vervoer nodig en dat lijkt mij vanuit een vertrouwde omgeving makkelijker te regelen.
Daarnaast kan je je afvragen hoe welkom een zelfmoord terrorist is die zijn missie niet goed uitvoert en hoe rationeel hij handelde op het moment dat hij vluchtte.
Ik denk dat er in Syrie helemaal niemand is die de opdracht heeft gegeven om deze missie uit te voeren, laat staan dat de opdracht gegeven is dat deze man zichzelf moest opblazen. Ik denk dat als deze man in het kalifaat komt hij welkom is.
Ik denk dat er geen mens in dat kalifaat te vinden is die je mening deelt dat deze missie niet goed uitgevoerd is. Ik ga er vanuit dat ze vinden dat het de beste missie is die ze ooit hebben uitgevoerd buiten het kalifaat. Het avondje Parijs heeft half Europa in haar greep, zelfs ruim een week later. Ze hebben dat nooit kunnen bereiken in Midden Oosten (bijv. na aanslagen Tunesie en Libanon) en niet na de aanslag op het Russische passagiersvliegtuig.
In Mali ging gisteren het normale leven weer verder, mensen vegen even de glasscherven bij elkaar, poetsen de bloedvlekken weg, begraven de doden en gaan door met leven.
Het klinkt allemaal vreselijk onverschillig of kil maar het kan niet anders omdat het het enige juiste antwoord op terreur is. In Brussel denkt men dat de huidige situatie het juiste antwoord is, het leger de straten in sturen, kroegen sluiten, veel controles enz voorkomt geen terreuraanslag. Wat je momenteel ziet in Brussel zie je ook in Baghdad (the green zone) en Kabul, ondanks alles lukt het ISIS of taliban vrij regelmatig om er aanslagen te plegen.