De zelfredzaamheid van de mensen

Auteur Topic: De zelfredzaamheid van de mensen  (gelezen 10201 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 21 november 2015, 08:35:13
Ik zou me er niet druk om maken. Je hebt assistentie verleend en de man is vrolijk weer verder gegaan. Hij is namelijk zelf verantwoordelijk voor zijn gedrag. Klinkt hard maar ik heb steeds meer het gevoel dat wij een risico mijdende maatschappij worden. Ik heb bewust gewacht tot vanochtend met reageren want anders was mijn toon veel feller geweest: gisteren dienst gehad van 7 tot 19. 11 ritten gereden waarvan 2 met een echte ambulance indicatie. Wij leven in een rijk land waar bij de geringste twijfel een hele scala aan hulpdiensten uitrukt voor de meest debiele meldingen. Onder het mom van "better safe than sorry". Wij lijken vergeten te zijn dat er een prijskaartje aan hangt, de zorgpremie zie ik nog niet goedkoper worden.

Een beetje zelf redzaamheid van de mensen zou mij een hoop werk en ergenis schelen..

(Zo, toch nog fel gereageerd..).

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2015, 08:48:50
Citaat van: CM link=msg=1386438 date=1448091313
Ik zou me er niet druk om maken. Je hebt assistentie verleend en de man is vrolijk weer verder gegaan. Hij is namelijk zelf verantwoordelijk voor zijn gedrag. Klinkt hard maar ik heb steeds meer het gevoel dat wij een risico mijdende maatschappij worden. Ik heb bewust gewacht tot vanochtend met reageren want anders was mijn toon veel feller geweest: gisteren dienst gehad van 7 tot 19. 11 ritten gereden waarvan 2 met een echte ambulance indicatie. Wij leven in een rijk land waar bij de geringste twijfel een hele scala aan hulpdiensten uitrukt voor de meest debiele meldingen. Onder het mom van "better safe than sorry". Wij lijken vergeten te zijn dat er een prijskaartje aan hangt, de zorgpremie zie ik nog niet goedkoper worden.

Een beetje zelf redzaamheid van de mensen zou mij een hoop werk en ergenis schelen..

(Zo, toch nog fel gereageerd..).

Herkenbaar. Vannacht nog de verbijsterende uitspraak van een bulgaarse man uit Den Haag aangehoord, ''zo goed dat in Amsterdam de mensen bij de meldkamer niet lang doorvragen maar snel een ambulance sturen', de klant is tenslotte koning''  Jahoor, daar stonden we dan midden in de winternacht met grote spoed bij een bulgaarse dame van 40 met als hoofdklacht ''hoesten''' niks geen forse benauwdheid en pijn op de borst zoals bij de melding was gedaan. Overigens  ook een manier om snel een ambu terplekke te krijgen.. :o :-X lang leve de ProQ&A uitvraagsystemen    >:(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

CM

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 22 november 2015, 09:16:48
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1386693 date=1448178530
Herkenbaar. Vannacht nog de verbijsterende uitspraak van een bulgaarse man uit Den Haag aangehoord, ''zo goed dat in Amsterdam de mensen bij de meldkamer niet lang doorvragen maar snel een ambulance sturen', de klant is tenslotte koning''  Jahoor, daar stonden we dan midden in de winternacht met grote spoed bij een bulgaarse dame van 40 met als hoofdklacht ''hoesten''' niks geen forse benauwdheid en pijn op de borst zoals bij de melding was gedaan. Overigens  ook een manier om snel een ambu terplekke te krijgen.. :o :-X lang leve de ProQ&A uitvraagsystemen    >:(

Ik vraag me oprecht af waar dit naartoe leidt. ProQ+A hebben we hier nog buiten de deur kunnen houden maar dat is slechts een kwestie van tijd, ben ik bang. Als je hier een gemiddelde forumlid (niet van de witte kant) zou vragen waar een ambulance voor is dan zouden ze waarschijnlijk zeggen dat het voor spoedgevallen is. De werkelijkheid ligt anders, zoals jij en ik weten. Tegenwoordig komen wij veel vaker in aanraking met huisartsengeneeskunde (door een combinatie van triage systemen en een structureel ondercapaciteit bij de centrale huisartsenposten) dan urgentiegeneeskunde. Je voorbeeld is schrijnend maar iedere ambuman of -vrouw kan ondertussen een boek schrijven.

Weet je wat misschien het allerergste is? Ik heb mijn hoofd zo vaak gestoten dat het me nu niet meer boeit. Ik maak me er niet meer druk om. Er is zo vaak tijdens een werkoverleg gezegd dat eraan gewerkt wordt, maar ondertussen zie ik geen verschil. Om het voor mezelf gezond te houden heb ik het losgelaten. Nu haal ik de mensen op met een vriendelijke glimlach en een grapje. Zo ga ik het langer volhouden, is mijn redenering. Want veranderen kan ik het blijkbaar niet.  Mijn favoriete verhaal: een patient: mobiele, hemodynamsich niet gecompromitteerde patient, nog wel, aangeeft dat hij geen eigen vervoer heeft. Zijn vrouw is namelijk bang om buiten het eigen dorp te rijden. Wat doet de dokter dan, een ambulance bellen.....

"Nou meneer, stapt u maar lekker in, neem plaats op de stoel en wij rijden gezellig naar het ziekenhuis..." Ad infinitum tot mijn pensionering...
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

oma

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 22 november 2015, 09:36:44
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1386693 date=1448178530

Het heeft toch niets met ProQA te maken als een melder zegt dat er sprake is van benauwdheid en pijn op de borst terwijl het niet zo is?

Als je bij deze melder door ProQA heen gaat kom je niet uit op een Delta prioriteit (levensbedreigend) maar wel op POB met afwijkende ademhaling (Charlie prioriteit = mogelijk levensbedreigend) of POB > 35 jaar (teven Charlie prioriteit).

CM

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 22 november 2015, 10:56:51
Het heeft toch niets met ProQA te maken als een melder zegt dat er sprake is van benauwdheid en pijn op de borst terwijl het niet zo is?

Als je bij deze melder door ProQA heen gaat kom je niet uit op een Delta prioriteit (levensbedreigend) maar wel op POB met afwijkende ademhaling (Charlie prioriteit = mogelijk levensbedreigend) of POB > 35 jaar (teven Charlie prioriteit).
Ik heb weinig verstand van de geautomatiseerde uitvraag protocollen maar ik denk eerder dat Joffry bedoelt dat het geen ambulance indicatie is en dat mensen soms moedwillig de zaak erger laten lijken om toch een ambulance te krijgen. Maar goed, dat is iets van alle tijden.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 22 november 2015, 11:40:32
Citaat van: CM link=msg=1386704 date=1448186211
Ik heb weinig verstand van de geautomatiseerde uitvraag protocollen maar ik denk eerder dat Joffry bedoelt dat het geen ambulance indicatie is en dat mensen soms moedwillig de zaak erger laten lijken om toch een ambulance te krijgen. Maar goed, dat is iets van alle tijden.

Andersom gebeurt ook. Als ik tegenwoordig bel krijg ik standaard een ambu, het liefst onder A1. Voor invoering van ProQa kreeg ik, in vergelijking, minder vaak een ambulance omdat er anders werd uitgevraagd. Het zal niet liggen aan ProQa maar wel aan  de onderliggende processen in de meldkamer. Er is, volgens mij, geen verpleegkundig centralist die gemotiveerd durft af te wijken van het inzetvoorstel van ProQa.

Toevallig vorige week een aantal meldingen op het MDT-scherm gezien. Ik kan mij voorstellen dat een ambupleeg daar niet blij van wordt gezien de gebrekkige en tegenstrijdige informatie.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 22 november 2015, 16:59:44
Citaat van: RemRoof link=msg=1386709 date=1448188832
Andersom gebeurt ook. Als ik tegenwoordig bel krijg ik standaard een ambu, het liefst onder A1. Voor invoering van ProQa kreeg ik, in vergelijking, minder vaak een ambulance omdat er anders werd uitgevraagd. Het zal niet liggen aan ProQa maar wel aan  de onderliggende processen in de meldkamer. Er is, volgens mij, geen verpleegkundig centralist die gemotiveerd durft af te wijken van het inzetvoorstel van ProQa.

Toevallig vorige week een aantal meldingen op het MDT-scherm gezien. Ik kan mij voorstellen dat een ambupleeg daar niet blij van wordt gezien de gebrekkige en tegenstrijdige informatie.

RemRoof

ProQA stuurt geen ambulance. ProQA levert je een code op. De RAV-opperhoofden bepalen de inzet van materieel/personeel voor de code.

Gebruik van ProQA is geheel nutteloos als je meldkamerpersoneel 1 mm ruimte geeft om gemotiveerd af te wijken.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 22 november 2015, 18:14:59
In dat geval heb je geen verpleegkundig centralist meer nodig voor de intake maar kan je elke gek achter de knoppen zetten. Gewoon het lijstje aflopen. Scheelt geld.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 22 november 2015, 18:17:21
Citaat van: Oma link=msg=1386766 date=1448207984
Gebruik van ProQA is geheel nutteloos als je meldkamerpersoneel 1 mm ruimte geeft om gemotiveerd af te wijken.

In NL worden de centralisten afgerekend op het afwijken van 'ProQa' en de bijbehorende inzetvoorstellen. Zie hiervoor o.a. de documentaire 'Volgens Protocol'.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 22 november 2015, 18:22:17
Citaat van: DiNozzo link=msg=1386786 date=1448212499
In dat geval heb je geen verpleegkundig centralist meer nodig voor de intake maar kan je elke gek achter de knoppen zetten. Gewoon het lijstje aflopen. Scheelt geld.

Daar is het dus ook exact voor ontwikkeld. In het buitenland zitten er ook geen verpleegkundige aan de telefoon.