De zelfredzaamheid van de mensen

Auteur Topic: De zelfredzaamheid van de mensen  (gelezen 10159 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 22 november 2015, 18:32:37
Citaat van: DiNozzo link=msg=1386786 date=1448212499
In dat geval heb je geen verpleegkundig centralist meer nodig voor de intake maar kan je elke gek achter de knoppen zetten. Gewoon het lijstje aflopen. Scheelt geld.

Inderdaad, DiNozzo.

Citaat van: -Joost- link=msg=1386787 date=1448212641
In NL worden de centralisten afgerekend op het afwijken van 'ProQa' en de bijbehorende inzetvoorstellen. Zie hiervoor o.a. de documentaire 'Volgens Protocol'.

Een 999-centralist die bij ons afwijkt van ProQA krijgt op staande voet ontslag.

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1386788 date=1448212937
Daar is het dus ook exact voor ontwikkeld. In het buitenland zitten er ook geen verpleegkundige aan de telefoon.

Klopt helemaal, telefoon oppakken en precies doen of oplezen wat de "computer" je zegt is niet zo ingewikkeld. Het zegt ook dat het je niet meer hoeft te kosten dan het wettelijk minimumloon (nog minder in landen waar men geen minimumloon kent).

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 26 november 2015, 12:19:45
Citaat van: Oma link=msg=1386698 date=1448181404
Het heeft toch niets met ProQA te maken als een melder zegt dat er sprake is van benauwdheid en pijn op de borst terwijl het niet zo is?

Als je bij deze melder door ProQA heen gaat kom je niet uit op een Delta prioriteit (levensbedreigend) maar wel op POB met afwijkende ademhaling (Charlie prioriteit = mogelijk levensbedreigend) of POB > 35 jaar (teven Charlie prioriteit).

Bij mijn volgende hoestbui ga ik ook eens proberen om een ambu bij mij thuis te krijgen, heb ik ook ineens heeeeel veeeeel last van pijn op mn borst bij het hoesten en kan ik niet ademhalen tussen twee zinnen of zelfs woorden  ......  :D :D :D :D

Bij het veterstrikken buig ik voorover, oh ik krijg even geen lucht lijkt het wel, en mogelijk doet mn borst pijn ineens zo wat zeer, ik word al kortademig en t veterstrikken gaat ook niet zo snel, weet je wat ik bel 1-1-2 die komen dan wel....

MKA: wat zegt u meneer?  
patient: " ik ben heel erg benauwd heb pijn op mijn borst en moet hoesten en ik krijg geen adem en ik kan ook niet tussen 2 zinnen door ademhalen hoort u wel?""  
MKA: wat zegt U?
patient: ''ik ben heel erg benauwd heb pijn op mijn borst en krijg echt geen lucht en oja ik zie ook nog bloed...."    
MKA: "OK ambu komt eraan....   :-X :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 26 november 2015, 12:23:35
Citaat van: Oma link=msg=1386766 date=1448207984
ProQA stuurt geen ambulance. ProQA levert je een code op. De RAV-opperhoofden bepalen de inzet van materieel/personeel voor de code.

Gebruik van ProQA is geheel nutteloos als je meldkamerpersoneel 1 mm ruimte geeft om gemotiveerd af te wijken.

Treffende conclusie, zo is t helemaal.  :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 26 november 2015, 12:25:01
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1386788 date=1448212937
Daar is het dus ook exact voor ontwikkeld. In het buitenland zitten er ook geen verpleegkundige aan de telefoon.

Hier dus wel.  (meervoud is overigens verpleegkundigeN    hele volksstammen vergeten die laatse N  zelfs de werkgevers, (tja niveautje...)
Dus nutteloos proqa systeem, of zeg dan als MKA en RAV veligheidsregio bestuur dat je t liefst salarisniveau 4 aan de telefoon wil zetten met een uitvraagsysteempje, dan heb je geen enkele zorg professonal oid nodig op een meldkamer.  U merkt al, ik word er wat cynisch van...

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #14 Gepost op: 26 november 2015, 14:24:34
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1387560 date=1448537101
Hier dus wel.  (meervoud is overigens verpleegkundigeN    hele volksstammen vergeten die laatse N  zelfs de werkgevers, (tja niveautje...)
Dus nutteloos proqa systeem, of zeg dan als MKA en RAV veligheidsregio bestuur dat je t liefst salarisniveau 4 aan de telefoon wil zetten met een uitvraagsysteempje, dan heb je geen enkele zorg professonal oid nodig op een meldkamer.  U merkt al, ik word er wat cynisch van...

Er is een systeem geïmplementeerd als software zonder de onderliggende processen aan te pakken. ProQa is dus voor "leken" die de telefoon opnemen maar de overheid eist dat een verpleegkundige de telefoon opneemt. Met als gevolg een gedemotiveerde pleeg die veel te duur is en een hoop gezeik. Bij de invoering van ProQa had het gehele meldkamerproces en de wetgeving aangepast moeten worden of ProQa had niet ingevoerd moeten worden.

Het is dus geen fout van ProQa maar van de directeuren/ MMA'en en overheid.

RemRoof

Overigens krijg ik maar 1 verpleegkundige aan de telefoon en niet meerdere verpleegkundigen :P
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 26 november 2015, 14:35:00
Citaat van: RemRoof link=msg=1387599 date=1448544274
Er is een systeem geïmplementeerd als software zonder de onderliggende processen aan te pakken. ProQa is dus voor "leken" die de telefoon opnemen maar de overheid eist dat een verpleegkundige de telefoon opneemt. Met als gevolg een gedemotiveerde pleeg die veel te duur is en een hoop gezeik. Bij de invoering van ProQa had het gehele meldkamerproces en de wetgeving aangepast moeten worden of ProQa had niet ingevoerd moeten worden.

Het is dus geen fout van ProQa maar van de directeuren/ MMA'en en overheid.

RemRoof

Overigens krijg ik maar 1 verpleegkundige aan de telefoon en niet meerdere verpleegkundigen :P

Helemaal waar, echter

De zin  '' in buitenland zitten er ook geen verpleegkundige aan de telefoon'' vereist een meervoud, bij enkelvoud is het ''zit aan de telefoon''  ;)

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #16 Gepost op: 26 november 2015, 14:35:38
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1387602 date=1448544900
Helemaal waar, echter

De zin  '' in buitenland zitten er ook geen verpleegkundige aan de telefoon'' vereist een meervoud, bij enkelvoud is het ''zit aan de telefoon''  ;)

Touché 98uiye
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 26 november 2015, 15:13:52
Citaat van: RemRoof link=msg=1387599 date=1448544274

Je hoeft geen verpleegkundige of paramedic te zijn om een spoedmelding van een burger snel af te handelen. Het gedeelte van onze meldkamer waar al onze spoedmeldingen (politie, brandweer, ambulance en kustwacht) binnenkomen is niets meer of minder dan een call center.

De medewerkers die bij ons alle spoedmeldingen verwerken en de juiste brandweer-, politie-, ambulance- en kustwachteenheden alarmeren beheersen meerdere talen. Burgers kunnen in 7 talen een melding doen; Arabisch, Engels, Frans, Duits, Chinees, Filipijns en Urdu.

Op het moment dat een 999-centralist een melding digitaal uitgeeft aan de eenheden van de hulpdiensten krijgen de centralisten in een ander gedeelte van de meldkamer gelijktijdig de melding in het beeldscherm. Hier werken wel paramedics, brandweer- en politiemensen.

Huisartsenposten, private en publieke ziekenhuizen bellen rechtstreeks met het laatsgenoemde gedeelte van de meldkamer. Een paramedic-centralist zet dan zelf een voertuig in of zal overleggen met de dienstdoende clinical officer van de betreffende ambulancesector.

guest12562

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 26 november 2015, 22:10:58
Citaat van: CM link=msg=1386694 date=1448180208
Ik vraag me oprecht af waar dit naartoe leidt. ProQ+A hebben we hier nog buiten de deur kunnen houden maar dat is slechts een kwestie van tijd, ben ik bang. Als je hier een gemiddelde forumlid (niet van de witte kant) zou vragen waar een ambulance voor is dan zouden ze waarschijnlijk zeggen dat het voor spoedgevallen is. De werkelijkheid ligt anders, zoals jij en ik weten. Tegenwoordig komen wij veel vaker in aanraking met huisartsengeneeskunde (door een combinatie van triage systemen en een structureel ondercapaciteit bij de centrale huisartsenposten) dan urgentiegeneeskunde. Je voorbeeld is schrijnend maar iedere ambuman of -vrouw kan ondertussen een boek schrijven.

Weet je wat misschien het allerergste is? Ik heb mijn hoofd zo vaak gestoten dat het me nu niet meer boeit. Ik maak me er niet meer druk om. Er is zo vaak tijdens een werkoverleg gezegd dat eraan gewerkt wordt, maar ondertussen zie ik geen verschil. Om het voor mezelf gezond te houden heb ik het losgelaten. Nu haal ik de mensen op met een vriendelijke glimlach en een grapje. Zo ga ik het langer volhouden, is mijn redenering. Want veranderen kan ik het blijkbaar niet.  Mijn favoriete verhaal: een patient: mobiele, hemodynamsich niet gecompromitteerde patient, nog wel, aangeeft dat hij geen eigen vervoer heeft. Zijn vrouw is namelijk bang om buiten het eigen dorp te rijden. Wat doet de dokter dan, een ambulance bellen.....

"Nou meneer, stapt u maar lekker in, neem plaats op de stoel en wij rijden gezellig naar het ziekenhuis..." Ad infinitum tot mijn pensionering...

Idd ik zeg ook spoedhulp, maar herken jou verhaal wel, dat men de ambu (maar in mijn geval ook de brandweer) te pas en te onpas voor klusjes aan huis, tot het uitspelen van burenruzies aan toe mis(ge)bruikt.
Ik wist ook niet dat het zover bij de ambu is doorgedrongen, nu begrijp ik dan ook meer van het feit dat het ambulance personeel zich (ik wil zeker niet generaliseren) veel gemakkelijker op gaat stellen. Dat zie je in kazernes waar een ambu post in de buurt is of in gehuist is.
Meldingen worden ter kennis aangenomen, maar eerst wordt het broodje opgegeten of de kop koffie verder genuttigd.
Dit gebeurd idd niet bij iedereen, maar zoals jij het verhaal verteld krijg je daar wel beter beeld bij, veredelde taxi of vooruitgeschoven huisarts, mede mss wel veroorzaakt door de crisis?
Aan die zijde zit ook het verhaal zelfredzaamheid, niet omdat men dit perse wil, maar veroorzaakt door de bezuinigingen, leg die verantwoording bij de burgers en we zijn klaar. De gevolgen krijgen steeds meer contouren, contouren waar je op straat regelmatig tegenaan loopt, maar welke de gemeente hoofden of brandweermanagers slecht bereiken. Zij zullen pas gaan reageren als het al te laat is. Zie bijv. recent de twee dodelijke slachtoffers in Hilversum.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 26 november 2015, 22:31:17
Idd ik zeg ook spoedhulp, maar herken jou verhaal wel, dat men de ambu (maar in mijn geval ook de brandweer) te pas en te onpas voor klusjes aan huis, tot het uitspelen van burenruzies aan toe mis(ge)bruikt.
Ik wist ook niet dat het zover bij de ambu is doorgedrongen, nu begrijp ik dan ook meer van het feit dat het ambulance personeel zich (ik wil zeker niet generaliseren) veel gemakkelijker op gaat stellen. Dat zie je in kazernes waar een ambu post in de buurt is of in gehuist is.
Meldingen worden ter kennis aangenomen, maar eerst wordt het broodje opgegeten of de kop koffie verder genuttigd.
Dit gebeurd idd niet bij iedereen, maar zoals jij het verhaal verteld krijg je daar wel beter beeld bij, veredelde taxi of vooruitgeschoven huisarts, mede mss wel veroorzaakt door de crisis?
Aan die zijde zit ook het verhaal zelfredzaamheid, niet omdat men dit perse wil, maar veroorzaakt door de bezuinigingen, leg die verantwoording bij de burgers en we zijn klaar. De gevolgen krijgen steeds meer contouren, contouren waar je op straat regelmatig tegenaan loopt, maar welke de gemeente hoofden of brandweermanagers slecht bereiken. Zij zullen pas gaan reageren als het al te laat is. Zie bijv. recent de twee dodelijke slachtoffers in Hilversum.
Er is ook een verschil qua meldingen.  Bij een A1 kijk ik wel wat er aan de hand is. Bij een pijn op de borst drink ik wel mijn koffie eerst op ;)
 (Ik ben zelf hartpatiënt, ik vind het dan ook niet kunnen dat we daarmee wachten).
Als mijn collega's eerst rustig het broodje opeten dan is het geen spoed.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon