Ik vraag me oprecht af waar dit naartoe leidt. ProQ+A hebben we hier nog buiten de deur kunnen houden maar dat is slechts een kwestie van tijd, ben ik bang. Als je hier een gemiddelde forumlid (niet van de witte kant) zou vragen waar een ambulance voor is dan zouden ze waarschijnlijk zeggen dat het voor spoedgevallen is. De werkelijkheid ligt anders, zoals jij en ik weten. Tegenwoordig komen wij veel vaker in aanraking met huisartsengeneeskunde (door een combinatie van triage systemen en een structureel ondercapaciteit bij de centrale huisartsenposten) dan urgentiegeneeskunde. Je voorbeeld is schrijnend maar iedere ambuman of -vrouw kan ondertussen een boek schrijven.
Weet je wat misschien het allerergste is? Ik heb mijn hoofd zo vaak gestoten dat het me nu niet meer boeit. Ik maak me er niet meer druk om. Er is zo vaak tijdens een werkoverleg gezegd dat eraan gewerkt wordt, maar ondertussen zie ik geen verschil. Om het voor mezelf gezond te houden heb ik het losgelaten. Nu haal ik de mensen op met een vriendelijke glimlach en een grapje. Zo ga ik het langer volhouden, is mijn redenering. Want veranderen kan ik het blijkbaar niet. Mijn favoriete verhaal: een patient: mobiele, hemodynamsich niet gecompromitteerde patient, nog wel, aangeeft dat hij geen eigen vervoer heeft. Zijn vrouw is namelijk bang om buiten het eigen dorp te rijden. Wat doet de dokter dan, een ambulance bellen.....
"Nou meneer, stapt u maar lekker in, neem plaats op de stoel en wij rijden gezellig naar het ziekenhuis..." Ad infinitum tot mijn pensionering...
Idd ik zeg ook spoedhulp, maar herken jou verhaal wel, dat men de ambu (maar in mijn geval ook de brandweer) te pas en te onpas voor klusjes aan huis, tot het uitspelen van burenruzies aan toe mis(ge)bruikt.
Ik wist ook niet dat het zover bij de ambu is doorgedrongen, nu begrijp ik dan ook meer van het feit dat het ambulance personeel zich (ik wil zeker niet generaliseren) veel gemakkelijker op gaat stellen. Dat zie je in kazernes waar een ambu post in de buurt is of in gehuist is.
Meldingen worden ter kennis aangenomen, maar eerst wordt het broodje opgegeten of de kop koffie verder genuttigd.
Dit gebeurd idd niet bij iedereen, maar zoals jij het verhaal verteld krijg je daar wel beter beeld bij, veredelde taxi of vooruitgeschoven huisarts, mede mss wel veroorzaakt door de crisis?
Aan die zijde zit ook het verhaal zelfredzaamheid, niet omdat men dit perse wil, maar veroorzaakt door de bezuinigingen, leg die verantwoording bij de burgers en we zijn klaar. De gevolgen krijgen steeds meer contouren, contouren waar je op straat regelmatig tegenaan loopt, maar welke de gemeente hoofden of brandweermanagers slecht bereiken. Zij zullen pas gaan reageren als het al te laat is. Zie bijv. recent de twee dodelijke slachtoffers in Hilversum.