De zelfredzaamheid van de mensen

Auteur Topic: De zelfredzaamheid van de mensen  (gelezen 10285 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 26 november 2015, 22:39:25
Citaat van: CM link=msg=1387738 date=1448573477
Er is ook een verschil qua meldingen.  Bij een A1 kijk ik wel wat er aan de hand is. Bij een pijn op de borst drink ik wel mijn koffie eerst op ;)
 (Ik ben zelf hartpatiënt, ik vind het dan ook niet kunnen dat we daarmeachten).
Als mijn collega's eerst rustig het broodje opeten dan is het geen spoed.

Uiteraard ken ik dat verschil ook, die hebben wij ook Prio 1 of Prio 2.

Het voorbeeld wat ik geef, wat ik dus van diversen collega's hoor, is dat er ook bij spoedmeldingen de tijd wordt genomen.
Nogmaals ik wil niet generaliseren en ondanks dat het niet goed is, zie ik die beweging wel gaande. Het is jammer dat dit gebeurd, maar het ontstaat wel doordat er meerdere meldingen voorbij komen waar dus een luchtje aan zit en dan sluipt dat er gewoon in, bij alle hulpdiensten op straat.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 27 november 2015, 00:36:33
Citaat van: Breathe link=msg=1387741 date=1448573965
Uiteraard ken ik dat verschil ook, die hebben wij ook Prio 1 of Prio 2.

Het voorbeeld wat ik geef, wat ik dus van diversen collega's hoor, is dat er ook bij spoedmeldingen de tijd wordt genomen.
Nogmaals ik wil niet generaliseren en ondanks dat het niet goed is, zie ik die beweging wel gaande. Het is jammer dat dit gebeurd, maar het ontstaat wel doordat er meerdere meldingen voorbij komen waar dus een luchtje aan zit en dan sluipt dat er gewoon in, bij alle hulpdiensten op straat.
Wanneer onzinmeldingen een A1 classificatie krijgen dan gaat men vanzelf een stapje minder hard lopen/rijden. Iedere keer dat we voor een vage onzinnige melding A1 (moeten ) rijden blijven we gelukkig weel nadenken over de riscios die we daarbij (willen)nemen en of onder ogen komen. Verder wil je niet weten in hoeverre brugers, met name fietsers, lak hebben aan spoedrijdende ambulances. Nog even oversteken, die ambu wachy toch wel even, eigen fiets/auto eerst, dat is bij veel van die lieden het adagium. Ook deaarmee moeten we iedere spoedrit weer rekening meehouden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #22 Gepost op: 27 november 2015, 06:38:14
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1387756 date=1448580993
Wanneer onzinmeldingen een A1 classificatie krijgen dan gaat men vanzelf een stapje minder hard lopen/rijden. Iedere keer dat we voor een vage onzinnige melding A1 (moeten ) rijden blijven we gelukkig weel nadenken over de riscios die we daarbij (willen)nemen en of onder ogen komen. Verder wil je niet weten in hoeverre brugers, met name fietsers, lak hebben aan spoedrijdende ambulances. Nog even oversteken, die ambu wachy toch wel even, eigen fiets/auto eerst, dat is bij veel van die lieden het adagium. Ook deaarmee moeten we iedere spoedrit weer rekening meehouden.

Iemand met niveau van ambulanceverpleegkundige krijgt bij ons geen onzinnige spoedmeldingen; je ontvangt alleen Echo, Delta en Charlie meldingen. Echo = hartstilstand of dreigend overlijden; Delta = levensbedreigend; Charlie = mogelijk levensbedreigend.

Spoedmelding met Bravo en Alpha prioriteit gaan direct naar BLS ambulances. Wij stellen het op prijs als paramedics (niveau ambulanceverpleegkundige) in de omgeving  van Bravo en Alpha meldingen ter plaatse gaan om even een kijkje te nemen, de collega's even een handje te helpen of om de EMTs iets te leren. Deze paramedics (niveau ambulanceverpleegkundige) bepalen zelfstandig of ze zwaailicht en sirene gebruiken. Hier heb je geen toestemming nodig van de meldkamer of een ambulancebaasje om te gaan rijden met zwaailicht en sirene. Professionals die verantwoordelijkheid kunnen dragen om voor prehospitale patienten in levensgevaar te kunnen zorgen beschouwen we hier al volwassen genoeg om ook de verantwoordelijkheid in het verkeer te kunnen dragen zodra ze met zwaailicht/sirene rijden.

Een Bravo melding is bijvoorbeeld als tante Fatima van de stoeprand valt; alert, normale ademhaling; niet meer op kunnen staan door pijnlijke enkel. In Nederland zou je dit soort meldingen ook veel goedkoper kunnen afhandelen door twee ambulancechauffeurs op een BLS ambulance te zetten. Als je deze mensen even leert IV te prikken kom je een heel eind en hoef je artsen of verpleegkundigen van de ambulancedienst niet lastig te vallen met al die huis-tuin-en-keuken spoedritjes.

Citaat
Cardiaal:

19D1 Severe respiratory distress
19D2 Not alert
19D3 Clammy

19C1 Firing of ICD
19C2 Abnormal breathing
19C3 Chest pain >35 y/o
19C4 Cardiac history
19C5 Oxycontin
19C6 Heart rate 130

19B1 Unknown status (3rd party caller)

19A1 Heart rate >50 or 5 months
19A2 Chest pain <35 y/o w/o symptoms

Ongeacht de categorie komen alle vage meldingen/onbekende status (3rd party callers) via ProQA uit in Bravo-prioriteit -> BLS ambulance met spoed.


guest12562

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 27 november 2015, 07:43:07

Wanneer onzinmeldingen een A1 classificatie krijgen dan gaat men vanzelf een stapje minder hard lopen/rijden. Iedere keer dat we voor een vage onzinnige melding A1 (moeten ) rijden blijven we gelukkig weel nadenken over de riscios die we daarbij (willen)nemen en of onder ogen komen. Verder wil je niet weten in hoeverre brugers, met name fietsers, lak hebben aan spoedrijdende ambulances. Nog even oversteken, die ambu wachy toch wel even, eigen fiets/auto eerst, dat is bij veel van die lieden het adagium. Ook deaarmee moeten we iedere spoedrit weer rekening meehouden.

Helder verhaal en met een aantal zaken ook raakvlakken met de BRW.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #24 Gepost op: 29 november 2015, 08:23:41
Citaat van: Oma link=msg=1387763 date=1448602694
Iemand met niveau van ambulanceverpleegkundige krijgt bij ons geen onzinnige spoedmeldingen; je ontvangt alleen Echo, Delta en Charlie meldingen. Echo = hartstilstand of dreigend overlijden; Delta = levensbedreigend; Charlie = mogelijk levensbedreigend.

Spoedmelding met Bravo en Alpha prioriteit gaan direct naar BLS ambulances. Wij stellen het op prijs als paramedics (niveau ambulanceverpleegkundige) in de omgeving  van Bravo en Alpha meldingen ter plaatse gaan om even een kijkje te nemen, de collega's even een handje te helpen of om de EMTs iets te leren. Deze paramedics (niveau ambulanceverpleegkundige) bepalen zelfstandig of ze zwaailicht en sirene gebruiken. Hier heb je geen toestemming nodig van de meldkamer of een ambulancebaasje om te gaan rijden met zwaailicht en sirene. Professionals die verantwoordelijkheid kunnen dragen om voor prehospitale patienten in levensgevaar te kunnen zorgen beschouwen we hier al volwassen genoeg om ook de verantwoordelijkheid in het verkeer te kunnen dragen zodra ze met zwaailicht/sirene rijden.



Mooi stukje om te lezen oma. Mooi principe dat de gevorderde paramedic de emt ondersteund. En vooral het gedeelte verantwoordelijkheid van het spoedrijden.

Ik heb in Nederland wel eens het gevoel dat men elk risico wil uitsluiten en elke verantwoordelijkheid van de ambulancehulpverleners wilt wegzetten in protocollen, richtlijnen, scholing. Het gezonde boeren verstand is hierin niet meer leidend. Dat baart mij wel eens zorgen. De overregulering in Nederland....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 29 november 2015, 09:00:59
Citaat van: Juffie link=msg=1388241 date=1448781821
Mooi stukje om te lezen oma. Mooi principe dat de gevorderde paramedic de emt ondersteund. En vooral het gedeelte verantwoordelijkheid van het spoedrijden.

Ik heb in Nederland wel eens het gevoel dat men elk risico wil uitsluiten en elke verantwoordelijkheid van de ambulancehulpverleners wilt wegzetten in protocollen, richtlijnen, scholing. Het gezonde boeren verstand is hierin niet meer leidend. Dat baart mij wel eens zorgen. De overregulering in Nederland....

Ik ben te dom om ambulancezorg in een protocol te kunnen proppen. Er zijn zo variabelen in het prehospitale domein dat ik vaak zelf ter plaatse geen flauw idee heb wat er precies aan de hand is of hoe ik het wil oplossen. Ik denk dat ik goed opgelet heb op school en voldoende ervaring heb, als het mij vaak overkomt denk ik dat het niet veel anders zal zijn voor paramedics, EMTs en ambulanceverpleegkundigen.

Als ik ter plaatse kom, meestal als hoofdofficer van dienst (voor alle ambulancesectoren) of als officier van dienst (in 1 ambulancesector) probeer ik van toegevoegde waarde te zijn door ervaren ambulancepersoneel een handje te helpen door klinische besluitvorming.

In Nederland kunnen artsen (die zelf niet eens samen met een ambulancechauffeur een spoedmelding mogen/kunnen uitvoeren) het ambulancewerk vanuit de leunstoel achter de vergadertafel in een protocol proppen.

Ik denk zelfs dat als de Nederlandse MMA's zelf vaker ter plaatse komen ze ook eens gaan inbinden om ambulanceverpleegkundigen de maat te nemen zodra ze niet conform LPA hebben gewerkt of als het een ambulanceverpleegkundige overkomt dat ze iets over het hoofd zien.

Achteraf ouwehoeren is ontzettend makkelijk, elke halve zool kan je dan vertellen wat je had moeten doen of wat je even gemist hebt. Ik vind het daarom legitiem als ambulanceverpleegkundigen kunnen zeggen tegen het medisch opperhoofd dat hij of zij er zelf maar eens moet gaan staan of het maar eens in praktijk moet laten zien hoe het allemaal moet.

In Nederland heb je de dokters al die het zouden kunnen, de MMT artsen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #26 Gepost op: 29 november 2015, 11:42:03
Citaat van: Oma link=msg=1387763 date=1448602694
..


Een Bravo melding is bijvoorbeeld als tante Fatima van de stoeprand valt; alert, normale ademhaling; niet meer op kunnen staan door pijnlijke enkel. In Nederland zou je dit soort meldingen ook veel goedkoper kunnen afhandelen door twee ambulancechauffeurs op een BLS ambulance te zetten. Als je deze mensen even leert IV te prikken kom je een heel eind en hoef je artsen of verpleegkundigen van de ambulancedienst niet lastig te vallen met al die huis-tuin-en-keuken spoedritjes.

...


Ik ken regio's in Nederland waar je voor deze melding een mooie opgetuigde ALS-auto krijgt onder A1. Een BLS-ambulance zou dan een mooie oplossing zijn. Wellicht kan er dan gelijk wat worden gedaan aan de aanrijtijd ::)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #27 Gepost op: 29 november 2015, 12:36:14
Citaat van: Oma link=msg=1388243 date=1448784059
Ik ben te dom om ambulancezorg in een protocol te kunnen proppen. Er zijn zo variabelen in het prehospitale domein dat ik vaak zelf ter plaatse geen flauw idee heb wat er precies aan de hand is of hoe ik het wil oplossen. Ik denk dat ik goed opgelet heb op school en voldoende ervaring heb, als het mij vaak overkomt denk ik dat het niet veel anders zal zijn voor paramedics, EMTs en ambulanceverpleegkundigen.

Als ik ter plaatse kom, meestal als hoofdofficer van dienst (voor alle ambulancesectoren) of als officier van dienst (in 1 ambulancesector) probeer ik van toegevoegde waarde te zijn door ervaren ambulancepersoneel een handje te helpen door klinische besluitvorming.

In Nederland kunnen artsen (die zelf niet eens samen met een ambulancechauffeur een spoedmelding mogen/kunnen uitvoeren) het ambulancewerk vanuit de leunstoel achter de vergadertafel in een protocol proppen.

Ik denk zelfs dat als de Nederlandse MMA's zelf vaker ter plaatse komen ze ook eens gaan inbinden om ambulanceverpleegkundigen de maat te nemen zodra ze niet conform LPA hebben gewerkt of als het een ambulanceverpleegkundige overkomt dat ze iets over het hoofd zien.

Achteraf ouwehoeren is ontzettend makkelijk, elke halve zool kan je dan vertellen wat je had moeten doen of wat je even gemist hebt. Ik vind het daarom legitiem als ambulanceverpleegkundigen kunnen zeggen tegen het medisch opperhoofd dat hij of zij er zelf maar eens moet gaan staan of het maar eens in praktijk moet laten zien hoe het allemaal moet.

In Nederland heb je de dokters al die het zouden kunnen, de MMT artsen.

Ik durf te denken dat meer dan 90% van de MMA's nog nooit in een ambu als AVP functie heeft meegereden laat staan dat zij t werk van de AVP voor een dag of weekje kunnen/willen overnemen, en dan ligt dat niet alleen aan de salariering ben ik bang...

De wet BIG staat helaas toe dat voor de voorbehouden handelingen niet-competente artsen wel deze handelingen mogen delegeren aan door hen te autoriseren verpleegkundigen. Over de raadpleging van die artsen bij problemen met uitvoeren van die handeligen staat helaas nauwelijks iets afgesproken, de wettelijk vastgelegde ruggespraak is nog niet eens een papieren werkelijkheid.

Vanachter de bureaus (MT /MMA) maar ook vanuit Regionale opleidingen (instructeurs) worden de AVP-en met name de maat genomen, bij sommige diensten is er een flagrante afzeikcultuur die professionalisme stopt en in ieder geval niet stimuleert. helaas zijn daarvan nogal wat voorbeelden.

Veel van mij collegas zouden net als ik er aardig wat voor over hebben om te werken in een professionele dienst/structuur zoals Oma schetst en bij haar nationale ambulancedienst in Qatar het geval is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 29 november 2015, 13:26:59
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1388274 date=1448796974
... ook vanuit Regionale opleidingen (instructeurs) worden de AVP-en met name de maat genomen, bij sommige diensten is er een flagrante afzeikcultuur die professionalisme stopt en in ieder geval niet stimuleert. helaas zijn daarvan nogal wat voorbeelden.

Werkelijk? Wat afschuwelijk en onprofessioneel.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #29 Gepost op: 29 november 2015, 14:53:57
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1388274 date=1448796974
Veel van mij collegas zouden net als ik er aardig wat voor over hebben om te werken in een professionele dienst/structuur zoals Oma schetst en bij haar nationale ambulancedienst in Qatar het geval is.

Daar lijkt het individu als paramedic en persoon centraal te staan en is er veel kennis en hier en daar een protocol of richtlijn om die hulpverlener te ondersteunen. Zeg maar een menselijke manier van hulpverlenen.

In Nederland staan de protocollen, regels, wetten, richtlijnen en normen centraal in de hulpverlening en is er een hulpverlener voor nodig om al deze regeltjes te kunnen toepassen tijdens zorg aan een patient. Zeg maar een (koude) zakelijke manier van hulpverlenen..