Franse hulpverlener reanimeert dader aanslag Parijs #nt

Auteur Topic: Franse hulpverlener reanimeert dader aanslag Parijs #nt  (gelezen 9384 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #20 Gepost op: 24 november 2015, 18:45:36
Gelet op het verhaal dat een deel van de bomgordel afgegaan zou zijn lijkt een reanimatiepoging mij ook niet meer nuttig zolang je de bloedingen niet kan stelpen. Dan pomp je alleen maar meer bloed het lichaam uit.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 24 november 2015, 19:53:38
Citaat van: DiNozzo link=msg=1387145 date=1448387136
Gelet op het verhaal dat een deel van de bomgordel afgegaan zou zijn lijkt een reanimatiepoging mij ook niet meer nuttig zolang je de bloedingen niet kan stelpen. Dan pomp je alleen maar meer bloed het lichaam uit.

Bij terreuraanslagen met explosieven en vuurwapens heeft het ook geen nut om te gaan reanimeren.

Omstanders kunnen het verschil maken door slachtoffers te helpen;

* met (zeer) ernstig bloedverlies door wonden dicht te drukken (met bijv. kledingstukken of desnoods met blote handen) of tourniquets aanleggen (C-A-T indien voorhanden, anders provisorisch).

* die dreigen te stikken; door ademweg vrij te maken (bijv. door slachtoffers op de rug te draaien met hoofd opzij). 1)

Als slachtoffer niet meer ademt maak je de ademweg vrij, als slachtoffer niet zelf begint te ademen ga je het volgende slachtoffer (met ernstig bloedverlies of bedreigde ademweg) helpen.

1) Slachtoffers die op buik liggen draai je gewoon snel om, geen gedoe over eventueel CWK-letsel.


helm

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 24 november 2015, 22:40:32
Op je buik kan je gewoon ademhalen zonder in je tong of braaksel te stikken.


Edwinb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #23 Gepost op: 24 november 2015, 23:08:05
Citaat van: Edwinb link=msg=1387065 date=1448316813
Vanzelfsprekend, eigen veiligheid eerst.

Citaat van: Oma link=msg=1387092 date=1448345623
Hoezo is eigen veiligheid vanzelfsprekend bij inzetten tijdens dit soort terreuraanslagen?

Hoezo.....??? Wat nou,..... hoezo?

Ik spreek voor mezelf, niet zo zeer gerelateerd aan dit soort terreur aanslagen.
Als ik hulp zou moeten verlenen en ik tref zo'n bomvestdingentje aan, ren ik hard weg en ga ik niet aan de betreffende persoon lopen sleutelen.

Daar lijkt me verder niks Arabisch aan.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #24 Gepost op: 24 november 2015, 23:14:28
In geval van terreur aanslagen is de situatie per definitie niet veilig. Als je zo hard stelt eigen veiligheid eerst dan moet je niet op die lokatie zijn op dat moment, maar wegwezen.


NavySeals

  • Selectie politievrijwilliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #25 Gepost op: 25 november 2015, 01:01:33
Ik zou persoonlijk niet gaan reanimeren uit veiligheidsoverwegingen. Als ik dat niet zou meenemen zou ik wel degelijk gaan reanimeren. Ik weet niet hoe het zit met ambulancepersoneel, maar artsen moeten een eed afleggen dat ze iedereen ten alle tijden zullen helpen. Ik zou het zien als mijn burgerplicht om te helpen, maar ik zou een ander slachtoffer wel voorrang geven als ik moest kiezen. Ik zou het snappen als je zegt "hij/zij verdient het niet om te leven", maar voor straffen hebben we een Trias Politica en een grondwet, volgens mij beiden ontstaan in Frankrijk....
Politievrijwilliger NHN (selectieprocedure) Vrijwilliger ZLSM - HBO-student Fotograaf - Vrijwilliger MVA NS (enkele dagen per jaar) Foto's die ik plaa


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #26 Gepost op: 25 november 2015, 01:16:29
Citaat van: NavySeals link=msg=1387195 date=1448409693
Ik zou persoonlijk niet gaan reanimeren uit veiligheidsoverwegingen. Als ik dat niet zou meenemen zou ik wel degelijk gaan reanimeren. Ik weet niet hoe het zit met ambulancepersoneel, maar artsen moeten een eed afleggen dat ze iedereen ten alle tijden zullen helpen. Ik zou het zien als mijn burgerplicht om te helpen, maar ik zou een ander slachtoffer wel voorrang geven als ik moest kiezen. Ik zou het snappen als je zegt "hij/zij verdient het niet om te leven", maar voor straffen hebben we een Trias Politica en een grondwet, volgens mij beiden ontstaan in Frankrijk....

Dat is dus precies waarom je in zo een situatie niet moet gaan reanimeren. Er zijn veel meer slachtoffers dan hulpverleners.
Om een reanimatie uit te voeren heb je heel veel mensen en materiaal nodig, zeker als het een traumatische reanimatie is.
Stel dat je dat met 4 man gaat doen en je bent 45 minuten bezig met dit ene slachtoffer, hoe veel mensen zijn er in de tussentijd dan overleden omdat er geen hulpverleners waren die even simpel een ademweg konden openen of een bloeding stelpen? Dat kost misschien 2 minuten per slachtoffer, in de zelfde tijd kun je dus heel veel mensen redden.

Iemand die gereanimeerd moet worden is al dood.
Al die andere slachtoffers leven nog voor een paar minuten als je er snel bij bent. Zodra je er voor zorgt dat zij weer kunnen ademen en bloedingen gestopt zijn heb je voor hen heel veel tijd gekocht waarin ze kunnen wachten tot er professionele hulp voor ze beschikbaar is.
Zodra je begint met reanimeren zet je jezelf vast en kun je niks meer betekenen voor een grote groep die net zo ernstig gewond is, maar heel makkelijk gered kan worden.

Alleen als er meer ambulances dan slachtoffers zijn ga je reanimatiepogingen starten. Zijn er minder ambulances dan slachtoffers, dan gaan de andere slachtoffers voor. Ongeacht of het een terrorist is of niet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 25 november 2015, 05:44:27
Citaat van: René van der Helm link=msg=1387187 date=1448401232
Op je buik kan je gewoon ademhalen zonder in je tong of braaksel te stikken.

.. en de ademhaling wordt belemmerd + stuwing grote vaten.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #28 Gepost op: 25 november 2015, 06:49:44
 ??? Hier wordt de stabiele zijligging aangeleerd bij de (in D voor rijschoolleerlingen verplichte) ehbo...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 25 november 2015, 06:52:15
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1387191 date=1448403268
In geval van terreur aanslagen is de situatie per definitie niet veilig. Als je zo hard stelt eigen veiligheid eerst dan moet je niet op die lokatie zijn op dat moment, maar wegwezen.

Weet je dat Obama/Witte Huis momenteel druk is om burgers te vertellen dat ze na dit soort aanslagen, ondanks het eventuele gevaar, niet hard weg moeten rennen maar de handen uit de mouwen moeten steken om andere burgers die gewond zijn geraakt te helpen?

Als ik op dit forum alle discussies over AED inzet lees lijkt het alsof het altruisme troef is. Bij nacht en ontij klimt de onbaatzuchtige burgerhulpverlener uit zijn bed om met de AED onder de arm uit te rukken naar een 84 jarige diabeet met een hartstilstand in zijn eigen bed.

Als het gaat om honderden (ernstig) gewond geraakte vitale burgers (babies, kinderen, volwassenen) is er schijnbaar weinig over van al het altruisme en het gejank dat men graag levens wil redden. Na een terreuraanslag kan je veel meer levens redden dan je ooit zal kunnen met AED-uitruk.