2006 alle openbare gebouwen AED

Auteur Topic: 2006 alle openbare gebouwen AED  (gelezen 8164 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 11 september 2005, 00:25:36
Vraagje: wat kost dat geintje en hoeveel levens redden we ermee?

Zo'n zelfde vraag werd jaren geleden ook gesteld over het duikpakkenteam hier in Terneuzen....als JIJ vindt dat 1 leven gered, niet opweegt tegen de kosten, zou ik toch maar eens mezelf diep gaan schamen..... ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 11 september 2005, 01:14:56
Ik denk dat je van dat geld ook een paar extra ambulances kunt laten rijden, of de basisverzekering wat uit kunt bereiden, de huisartsen of verpleeghuizen normaal kunt fincieren...

In principe zou een BLS cursus bij het personeel + 1 telefoontje naar 112 genoeg moeten zijn om een leven te redden. Dan zou een heleboel geld op een betere plek kunnen koen, hoe nobel het doel ook is.
Arts  www.alphalog.nl


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #12 Gepost op: 11 september 2005, 11:12:32
sorry maar als ik jouw was zou ik de gedachte gang achter de AED maar gaan bestuderen.

Als er een AED snel ter plaatse is kunnen er op jaar basis heel wat levens gered worden meer dan dat menig extra ambu zou kunnen doen.

Ambu`s hebben een aanrijtijd van zeg gemiddeld 7 minuten, een aed kan binnen 3 minuten ingezet worden.
Dat is 4 minuten winst !!!

Ik denk dat peter adema er wat meer cijfers over heeft.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 11 september 2005, 11:19:47
Ik denk dat je van dat geld ook een paar extra ambulances kunt laten rijden, of de basisverzekering wat uit kunt bereiden, de huisartsen of verpleeghuizen normaal kunt fincieren...

In principe zou een BLS cursus bij het personeel + 1 telefoontje naar 112 genoeg moeten zijn om een leven te redden. Dan zou een heleboel geld op een betere plek kunnen koen, hoe nobel het doel ook is.
Ik begrijp uit jouw woorden dat je dat hele AEDverhaal een commercieel verhaal vindt,wat alleen maar de fabrikanten van AEDaparatuur goed doen  ??? ???
Je bent met een AED goedkoper uit,dan die paar extra ambu,s waar jij het over hebt.En waarom?Een ambulance heeft zijn afschrijving,brandstofkosten,onderhoud et etc etc.

En wat denk jij te bereiken met die extra ambulances in het huidige verkeersbeeld in Nederland


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 11 september 2005, 11:39:43
Tja, het is niet te verdedigen om het niet te doen blijkbaar... Maar goed, ik ben nog steeds erg benieuwd naar het kostenplaatje. AED's blijven duur.
Arts  www.alphalog.nl


spruit

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 331
Reactie #15 Gepost op: 11 september 2005, 12:58:44
ik geloof dat het bij ons 10 euro per jaar is.. en wij hebben een aed van de vereniging die in een hok ligt waar iedereen bij kan die z'n aed heeft.. (met een sleuteltje)


spruit

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 331
Reactie #16 Gepost op: 11 september 2005, 15:26:49
ik geloof dat het bij ons 10 euro per jaar is.. en wij hebben een aed van de vereniging die in een hok ligt waar iedereen bij kan die z'n aed heeft.. (met een sleuteltje)Ik ga het in iedergeval wel doen!!

Maar dat zal bij elke vereniging wel anders zijn denk ik


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 11 september 2005, 16:07:48
Delta,

Je hebt gelijk dat je de kosten van de investeringen in AED implementaties vergelijkt met of je een vergelijkbaar resultaat zou kunnen krijgen met een extra investering in de ambulance hulpverlening.

1. AED implementatie binnen een Winkelcentrum kost ongeveer 6000 euro op jaarbasis, (Afschrijving AED's, Rentekosten, Omzetbelasting, opleiding en registratie, toegangsbeveiliging, alarmering etc..) Je hebt dan nog de vrijheid om meerdere AED's op te hangen binnen een beperkte straal.. Dit voorbeeld is berekend op een boven op winkelcentrum met 2 AED's en 10 mensen opleiding met jaarlijkse 4 x trainingsmomenten van 4 uur.
De gegarandeerde bezetting is 6 x 10 uur per week.. De overige tijd word gehaald op best effort. Alarmering gebeurd dan zowel via CPA als door intern alarmerings pager systeem.  Aanrij tijd ambulance dit voorbeeld is gemiddeld 12 minuten tijdens de 6 x 10 uur per week. daarbuiten is de aanrijtijd van de ambulance gemiddeld 15 minuten.

2.  Als er de response en aanrijtijd van de ambulance naar 7 minuten terug gebracht moet worden,  kost dat 2 extra ambulances voor die regio met bezetting, geloof dat 8 extra personeels leden kost.
8 x 35000,00 personeelskosten, 2 extra investeringen in ambulances en personeel.

Voor 320.000 Euro kosten per jaar kan je heel wat AED implementaties doen, in vergelijking met het verkorten van de aanrijtijden van ambulancediensten.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 11 september 2005, 16:15:44
sorry maar als ik jouw was zou ik de gedachte gang achter de AED maar gaan bestuderen.

Als er een AED snel ter plaatse is kunnen er op jaar basis heel wat levens gered worden meer dan dat menig extra ambu zou kunnen doen.

Ambu`s hebben een aanrijtijd van zeg gemiddeld 7 minuten, een aed kan binnen 3 minuten ingezet worden.
Dat is 4 minuten winst !!!

Ik denk dat peter adema er wat meer cijfers over heeft.



Inderdaad, de gedachte achter de AED, zoals dat beschreven is in de richtlijnen van de NRR, is dat de responsetijd verkort wordt doordat een AED eerder ingezet kan worden.

Overal AED's hangen korst een hoop geld, maar vergroot de kans op overleven van slachtoffers met ventrikelfibrilleren (60%-70% van de reanimaties) zeer sterk. Zie hiervoor de eerder genoemde richtlijnen (www.reanimatieraad.nl).

Maar alleen het ophangen van AED's is niet voldoende, want zonder BLS is het een leuk instrument, maar lang niet zo effectief, daarnaast is het ook van belang dat mensen de cursus gevolgd hebben (ja, ik weet het, het apparaat zegt precies wat je moet doen), om er veilig en effectief mee te kunnen werken.

Dat betekent dat er ook mensen geschoold moeten worden om de AED te kunnen bedienen en BLS te kunnen leveren. En ook dat kost geld, dat dient dus ook bij het bedrag van de AED's te worden opgeteld.

Ik ben een voorstander van AED's in openbare gebouwen, 3 minuten winst betekend een 30% meer kans op overleving!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 13 september 2005, 14:27:58
Delta,

Je hebt gelijk dat je de kosten van de investeringen in AED implementaties vergelijkt met of je een vergelijkbaar resultaat zou kunnen krijgen met een extra investering in de ambulance hulpverlening.

1. AED implementatie binnen een Winkelcentrum kost ongeveer 6000 euro op jaarbasis, (Afschrijving AED's, Rentekosten, Omzetbelasting, opleiding en registratie, toegangsbeveiliging, alarmering etc..) Je hebt dan nog de vrijheid om meerdere AED's op te hangen binnen een beperkte straal.. Dit voorbeeld is berekend op een boven op winkelcentrum met 2 AED's en 10 mensen opleiding met jaarlijkse 4 x trainingsmomenten van 4 uur.
De gegarandeerde bezetting is 6 x 10 uur per week.. De overige tijd word gehaald op best effort. Alarmering gebeurd dan zowel via CPA als door intern alarmerings pager systeem.  Aanrij tijd ambulance dit voorbeeld is gemiddeld 12 minuten tijdens de 6 x 10 uur per week. daarbuiten is de aanrijtijd van de ambulance gemiddeld 15 minuten.

2.  Als er de response en aanrijtijd van de ambulance naar 7 minuten terug gebracht moet worden,  kost dat 2 extra ambulances voor die regio met bezetting, geloof dat 8 extra personeels leden kost.
8 x 35000,00 personeelskosten, 2 extra investeringen in ambulances en personeel.

Voor 320.000 Euro kosten per jaar kan je heel wat AED implementaties doen, in vergelijking met het verkorten van de aanrijtijden van ambulancediensten.



Wat je vergeet is dat de reductie van de aanrijtijd veel meer positieve effecten oplevert. Denk aan alle traumaslachtoffers die minuten eerder behandeld kunnen worden. Bovendien is komt dit de gehele regio ten goede, terwijl elke AED binnen een zeer beperkte straal inzetbaar is. 4 AED's in het winkelcentrum komt alleen de bezoekers in dat winkelcetrum ten goede.

voor slachtoffers vij straten verder op is het voordeel nul.