Hierop roepen de politiefunctionarissen verbaast, er bloeden nu mensen dood in het pand omdat jullie hulpverlening stallt. Ik heb die drie avonden echt heel erg mijn best moeten doen om de collega hulpverleners te pushen om hulp te gaan verlenen. Onder begeleiding van gewapende politieagenten naar binnen om slachtoffers te helpen. Ik heb echt moeite moeten doen om uit te leggen dat er ook nog zoiets is als ethiek, en dat je niet alleen maar vanuit de egoistische gedachte van je eigen veiligheid iedereen dan maar moet laten doodbloeden. Veilig is het namelijk pas uren en uren later als men ook nog het hele pand gescand heeft op bommen. En dan zouden veel slachtoffers onnodig overlijden.
Als ik in Nederland MMT arts zou zijn bleef ik ook samen met de jongens en meiden van de ambulancedienst achter het lintje wachten tot de politie heel zeker weet dat de situatie veilig is.
Je kan namelijk niet in je MMT/ambulance kloffie met de politie (kogelwerend vest/helm) meehobbelen de hot- en/of warm zone in. Je brengt de inzet van politie (AMOK procedure) ernstig in gevaar als je geen flauw benul hebt wat en hoe de politiemensen deze procedure uitvoeren. Het zegt dus dat je precies moet leren wat de agenten gaan doen, waar ze op letten, hoe ze reageren in onverwachte situaties, etc, etc. De ambulancedienst moet een toegevoegde waarde vormen tijdens AMOK procedure in geen enkel geval mag of kan het zo zijn dat politiemensen er een extra zorg bij krijgen omdat er ambulancepersoneel mee gaat tijdens deze procedure.
Het is ook de vraag of je veel mag verwachten van medisch hulpverlening van mensen die normaal alleen civiele prehospitale zorg verlenen. De MMT-artsen en ambulanceverpleegkundigen moeten TEMS/TCCC opleidingen gaan volgen. De ambulancedienst moet zorgen dat de middelen direct/voldoende beschikbaar zijn om een TEMS inzet te kunnen uitvoeren.
Het volstaat niet om alleen de opleiding en de benodigde materialen aan te bieden. Je moet ook vreselijk veel tijd vrijmaken voor oefening en training. Wij vinden dat iedere paramedic minstens 1 of 2 keer per maand samen met politiemensen moeten oefenen (TEMS: active shooter/mass casualty attack).
Agenten maken hier ook zorgen als ze deze procedure moeten gaan uitvoeren. Er is niet veel informatie beschikbaar, vaak niet eens hoeveel schutters er zijn of waar ze zich bevinden. De agenten hebben de beschikking over een kogelwerend vest en een dienstwapen, ze weten dat de kans relatief groot is dat de schutter een zwaarder wapen heeft.
Bij ons is er sprake van een opschaling, zodra de eerste politiemensen en paramedics het gebouw in gaan zijn de zwaardere eenheden van politie en ambulancedienst (special operations) al met spoed onderweg. Deze heren zijn beter beschermd , beschikken over zware wapens. Onze special operations paramedics zijn voormalig medics van special forces (uit verschillende landen) die we een beetje hebben geciviliseerd.
Wij vinden de militaire medics net niet goed genoeg om te kunnen werken in civiele omstandigheden. Wij verzorgen voor deze mensen de opleiding tot civiel paramedic en dragen er zorg voor dat ze na afronden van deze opleiding bijscholing krijgen en regelmatig worden ingeroosterd in de uitrukdienst op de ALS-ambulances.