Goed om te lezen dat eigenlijk alle disciplines er over na denken. En met aanbevelingen komen.
Nu nog een ministerie/departement die hierin het voortouw gaat pakken, en dit gewoon gaat regelen. In dezelfde lijn als de Hartford Consensus en de amerikaanse "stop the bleed" campagne. Niet meer wachten tot we weer achter de feiten aan lopen, maar nú regelen.
(Dromen mag hé! )
Ik denk dat de tijd van dromen wel een keer voorbij mag zijn in Nederland en men eens realistischer en kritischer mag worden.
Het AMC organiseert een reutelavond over terreur in Amsterdam terwijl niemand zich afvraagt hoe ze dat in vredesnaam willen doen. De Amsterdamse klinieken hebben 1300 keer per jaar een SEH-stop en het komt voor dat een ambulance met hartpatient op de vluchtstrook moet wachten. Het is de waan van de dag, de ene week drama maken over SEH-stops en een week later doen voorkomen dat je een terreuraanslag kan afhandelen.
We lezen over herhaaldelijke inzetten van MMT heli als reserve-ambulance in regio Amsterdam omdat er even een geen ambulance beschikbaar is voor een normale spoedrit, hoe wil je dat doen bij een terreuraanslag.
In andere landen zien we dat lockdown een redelijk standaard iets is na een terreuraanslag. In Amsterdam is het onwaarschijnlijk dat men het zal doen aangezien Amsterdam een open stad is. Heel Londen kan in totale lockdown, zegt het dat Londen een gesloten stad is?
In andere landen zien we na een eerste bomexplosie/spree-shooting veel agenten op straat met kogelwerende kleding (pak en helm) voorzien van zware bewapening omdat de kans groot is dat ze de strijd moeten aangaan met terroristen die bomvest dragen en beschikken over zware (semi-)-automatische wapens. In Amsterdam doen we dat niet zo maar doen ze het met veel agenten in burger (die continu paraat zijn bij eventuele aanslag volgens de Amsterdamse recherchechef).
Ik denk persoonlijk dat het Brusselse scenario een goede les had moeten zijn voor Amsterdam. Als ze de vertrekhal van Schiphol opblazen heb je daar je eerste hot zone. Ik denk dat je vreselijk aan de beurt zodra er kort na de aanslag op Schiphol een tweede klapper komt op station Amsterdam Centraal en een derde op metro Bijlmer/Arena.
Ik denk dat het goed is om te blijven dromen dat je het allemaal aan kan zonder lockdown en met agenten in burger, ziekenhuizen die dagelijks SEH-stops afkondigen en ambulancediensten die moeite hebben om in reguliere omstandigheden binnen 15 minuten bij een patient te zijn. Ik denk dat terroristen die werken onder ISIS of Al Qaeda vlag beter zijn georganiseerd dan de Nederlandse hulpdiensten.