Ik ben het tot op zekere hoogte toch wel met Oma eens.. Maar de oorzaak ligt mijns inziens niet bij de individuele broeder/brandweerman. (of vrouw
)
Ze worden er simpelweg niet mee geconfronteerd, niet in getraind etc. En dus is het een normale reactie om te zeggen dat we wel afwachten tot de blauwe kolom zegt dat we kunnen komen...
En de eerlijkheid gebied me toch te zeggen; als de brandweerleiding geen ambulance kleding zou aanschaffen, maar ballistische bescherming.. Denk je ook niet dat het eerste wat er gebeurt een hoog verontwaardigd interview van de brandweer vakbond op 1 2 of 3 vandaag is??? "dat is onze taak niet!"
En ik begrijp dat goed, want dat hebben we er de afgelopen jaren ingeramd.. Maar de omstandigheden veranderen. En ALLE organisaties moeten zich aanpassen. Dat betekent dat ik moet weten hoe ik zo snel mogelijk een bloeding kan stoppen, en dat een ambulance broeder/zuster en een brandweerman/vrouw weten hoe ze zich moeten gedragen in een hot-zone.
Het al-oude "blijf bij je taak" gaat simpelweg niet meer op in dit soort extreme casussen. We moeten veranderen, dat zijn we (volgens mij) gewoon verplicht.
@Dinozzo; jij kunt je vast nog wel een voorstelling maken van de eerste AMOK training. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen toen stond te juichen om die situatie in te rennen. Maar met de juiste training/uitrusting... En dan is het "real life" nog maar afwachten.