Je blijft maar spammen over hoe goed het in Qatar geregeld is. Het land is heel erg veel rijker (en kleiner) dan Nederland. Dan is het niet zo moeilijk om als land heel veel geld te investeren in topzorg en veiligheid.
Ik heb jou al vaker gevraagd of je een keer de moeite zou willen nemen om op het forum duidelijk te maken wat je functie precies is. Er zijn hier mensen die denken dat je een MMA of OvD-G bent omdat je hier geschreven hebt dat je zijdelings bij de ambulancezorg/hulpverlening bent betrokken.
Als je de moeite had genomen om de gehele discussie door te lezen had je al kunnen ontdekken dat het helemaal niet over Qatar gaat, Londen en Parijs liggen tot op heden niet in Qatar. De lange lijst links met mediaberichten verwijst naar Amerikaanse ambulancediensten.
Ik zal je een keer een klein plezier doen door het verschil tussen Qatar en Nederland uit te leggen. De ambulancezorg is hier goed op orde gekomen en zal de komende jaren nog explosief verder groeien. Het heeft niets te maken met de grote rijkdom maar vooral met visie van de regering en het effectief besteden van geld:
aantal A1-inzetten in 2012 500.835
aantal A2-inzetten in 2012 273.692
aantal B-inzetten in 2012 325.892
Bron: Ambulances in zicht 2012 - AZN
De kosten van besteld vervoer zijn in 2015: 296,24 euro basistarief + 3,81 euro per km
De kosten A1/A2 spoedvervoer zijn in 2015: 667,74 euro basistarief + 3,81 euro per km
Bron:
http://www.ravgooi.nl/patienten/kosten-ambulancerit/500.835 A1 ritten x 667,74 euro basistarief = 334.427.562,90 euro
273.692 A2 ritten x 667,74 euro basistarief = 182.755.096,04 euro
325.892 B ritten x 296,24 euro basistarief = 96.542.246,08 euro
Totaal: 613.724.905,02 euro (basistarief)
Bovenstaande zegt al dat er meer dan een half miljard euro aan basistarief rond gaat in de ambulancezorg, voorts harken ze per gereden kilometer gereden kilometer 3,91 euro binnen. Als een gemiddeld ritje 10 km is komt het op jaarbasis neer op ruim 11 miljoen euro bovenop het al ontvangen basistarief.
Het zegt dat de RAV-en schatrijk zijn, als ze het niet zijn zegt het dat ze de centen niet effectief besteden aan de zorg maar aan kantoorpanden, managers, adviseurs, etc.
Nederland is net als Qatar een rijk en piepklein land. In Qatar heeft de regering bedacht dat 1 nationale, publieke ambulancedienst voldoende was. Nederland is ongeveer drie keer groter, je zou dan uitkomen op 3 RAV-en. In Nederland heeft men 25 RAV-en.
In Qatar kopen we de standaard-ambulances in per order van 144 stuks (momenteel per 165). Mijn baas doet dat omdat hij op die manier de stuksprijs bij een leverancier van het voertuig en de ambulancebouwer fors omlaag kan krijgen. Het gaat je niet lukken als RAV Flevoland om 1 Mercedes-Benz Sprinter ambulance aan te schaffen voor dezelfde inkoopprijs als wij hebben.
Wij gebruiken LifePak 1000, LifePak 15 en Lucas II (allemaal Physio Control producten). Wij vinden het belangrijk dat alle ambulances beschikken over gelijke apparatuur waardoor het ook uitwisselbaar is en personeel vertrouwd kan raken met de apparatuur. In Nederland maakt iedere RAV zelf uit welk merk en type ze gebruiken. Het zegt weer dat Qatar forse kortingen krijgt omdat er sprake is van 1 leverancier.
Verbandmaterialen, medicijnen en andere verbruiksmaterialen worden niet door de ambulancedienst ingekocht omdat we onderdeel zijn van het publieke tweedelijns zorgsysteem (8 ziekenhuizen, 5 pediatric emergency centers en een verpleegtehuis). Het zegt wederom dat een endotracheale tube in onze ambulance bijna niets kost omdat de inkoper het groot inkoopt voor alle ziekenhuizen, de PECs en de ambulancedienst.
De drie nieuwste helikopters maakten deel uit van een verzamelorder (Augusta Westland AW139 voor defensie, kustwacht, grensbewaking en ambulancedienst). Het ging om ruim 40 helikopters waardoor er weer sprake is van een forse prijsreductie. Defensie doet het onderhoud van de eigen helikopters, het is voor defensie geen probleem om het ook te verzorgen voor de drie helikopters van de ambulancedienst. Piloten huren wij als ambulancedienst niet in omdat piloten van de luchtmacht vlieguren moeten maken, in plaats van oefenvluchtjes te maken boven de woestijn met een defensiehelikopter vliegen ze op de ambulancehelikopters.
De Golfstaten hebben een paar jaar geleden in GCC-verband afgesproken dat ze het voorbeeld van Nieuw Zeeland deels gingen volgen. De zes steenrijke landen hebben de farmaceutische industrie laten weten dat de prijzen tot 70% omlaag zouden gaan in 3 fasen. Alle medicatie die men in Nederland gebruikt is nog steeds beschikbaar in de Golfstaten, het verschil is dat de Golfstaten relatief weinig betalen en Nederland de hoofdprijs mag aftikken.
Gebouwen en managers zijn een andere grote kostenpost. Het regeringsbeleid is hier zo min mogelijk managers. Onze ambulancedienst heeft 3 directeuren (inclusief medical director) en een aantal medewerkers. Deze mannen hebben geen eigen ambulancepaleis, ze zitten in een kantoorafdeling van het grootste ziekenhuis. De ambulancedienst heeft geen eigen juristen, personeelsafdeling, persvoorlichters, enz. Uiteraard hebben wij als ambulancedienst deze ondersteuning ook nodig echter werkt personeelszaken voor de 8 publieke ziekenhuizen, 5 pediatric emergency centers, het verzorgingstehuis en de ambulancedienst; idem voor persvoorlichting etc.
De ambulancedienst wil hoge kwaliteit leveren, in Nederland doet men het door bedrijfsartsen, SOA-artsen en artsen maatschappij en gezondheid het medische beleid te laten bepalen voor de ambulancezorg. In Qatar heeft men gekozen om specialisten in dienst van de publieke ziekenhuizen een nevenfunctie te geven. Ik ben in dienst van het nationale (publieke) traumacentrum als cardio-thoracaal/traumachirurg en van de ambulancedienst als (chief) clinical officer (uitrukdienst). Er zijn ook radiologen, anesthesiologen, neurochirurgen, gynaecologen, intensivisten van de ziekenhuizen die tijdelijk of permanent een deeltijd functie bekleden binnen de ambulancedienst. Het hoofd NICU transport bij de ambulancedienst is tevens het hoofd van de afdeling neon-intensive care in de kliniek.
Alle medisch specialisten zijn in loondienst. Medisch specialisten met taken bij de ambulancedienst krijgen geen extra toeslag voor deze werkzaamheden.
Ik ben het met je eens dat Qatar steenrijk is, het is daarom best bijzonder voor mij om te zien dat men in Nederland kiest voor een "het maakt niet uit wat het kost".