Om mijn mening te splitsen van de beginpost, plaats ik deze post apart van de vraag.
Naar mijn mening is Nederland (vooralsnog) niet goed voorbereid op terroristische aanslagen, op verschillende vlakken. Om met een vlak te beginnen: Vitale infrastructuur. Vanuit daar wil ikzelf even de focus leggen op transport.
Infrastructuur: Transport
Begin oktober is er bij een opgepakt persoon een kaart van Berlijn gevonden, inclusief een plan om de stad te veroveren. In het plan werd gesproken over het opblazen van bruggen, wegdelen en spoorwegen. Natuurlijk is het niet reëel om de hele transportsector te beveiligen, dus dat is geen oplossing voor een probleem.
In de Tweede Wereldoorlog werden slagen gewonnen mede door (delen van) de vitale infrastructuur uit te schakelen. Ik denk dat als je delen van de transport infrastructuur1 in een moderne Westerse stad uitschakelt, je serieuze problemen gaat krijgen. Denk hierbij aan het blokkeren van hoofdwegen of het blokkeren/opblazen van 'bottlenecks' als brugdelen.
In eerste instantie is het voor de hulpdiensten dan niet mogelijk om snel ter plaatsen te komen, als de hulpdiensten überhaupt al ter plaatsen kunnen komen. En dan heb ik het niet over de 8 ambulances die in het centrum staan, want met dat handjevol AVP en ACHs ga je het écht niet redden.2
Inzet en hulp van Defensie
Dat we 24/7 minimaal een aantal F-16's klaar hebben staan om ons luchtruim te bewaken is bekend. Maar hebben we ook een aantal personen van Defensie klaar staan om vrijwel direct ingevlogen te worden met transporthelikopters van Defensie? Hebben we transporthelikopters klaar staan om binnen een aantal uur ter plaatse te zijn, mocht de transport infrastructuur letterlijk een puinhoop zijn? Of hoe wordt een dergelijk probleem gecounterd?
1 - Om nog maar te zwijgen over andere vitale infrastructuur: Energie (elektriciteit), Telecommunicatie, Voedsel, Drinken en ga zo maar door.
2 - Niet met de hoeveelheden slachtoffers bij een terroristische aanslag als Parijs. En al helemaal niet op de manier zoals de meeste denken te handelen bij een terroristische aanslag, hierover heeft forumlid Oma uitleg gegeven in een ander topic.