Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?

Auteur Topic: Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?  (gelezen 83479 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

p2Elst

• IVK-er
  • Senior gebruiker
Reactie #190 Gepost op: 24 maart 2016, 09:51:26
Citaat van: oma link=msg=1414965 date=1458806347
Bedankt, het voordeel van Hulpverleningsforum is dat mensen achter de computer dingen kunnen vragen aan Integrale Veiligheidskundigen en professionals.

1) Hacken of klonen?

2) Hoe lang zou een inlichtingendienst in bezit moeten zijn van de telefoon met kaart van de verdachte om het te kunnen klonen.

3) Wat zijn de problemen voor inlichtingendiensten met deze kaarten die ze niet ondervinden bij remote memory cards?

Bij het klonen van een telefoon komt een gigantisch groot probleem kijken: om dergelijke software te kunnen installeren moet men fysieke toegang hebben tot de telefoon. Dit resulteert erin dat een inlichtingendienst razendsnel moet handelen om de software binnen afzienbare tijd te kunnen installeren. Wie loopt tegenwoordig namelijk niet meer met een mobiele telefoon in zijn hand en merkt eerder op dat zijn telefoon kwijt is dan zijn kind.
Hierdoor kan men stellen dat het hacken van een telefoon eenvoudiger is. Maar dit wordt ook bemoeilijkt, zonder admin-rechten tot een mobiel netwerk (of wifi netwerk) wordt het hacken van een telefoon op een dergelijke netwerk lastig, men moet namelijk dan eerst een dergelijk netwerk hacken om vervolgens de telefoon te hacken. Dit neemt aardig veel tijd in beslag en is niet gedaan met een druk op de knop.

Bij een remote memory card heb je het voordeel dat deze op afstand geupdate wordt via een blind smsje. Hierdoor kun je als je bijvoorbeeld JAVA goed beheerst het script van de update overwriten om zo de simcard te hacken. Echter hier kom je ook barrières tegen. State-of-the-art simcards worden tegenwoordig steeds beter gecrypt en het overwriten hiervan wordt daardoor bemoeilijkt. Een SMS firewall zou tegen kunnen gaan dat er onbekende blinde smsjes toegestaan worden, dit wordt echter maar zeer beperkt ingezet. Ook het "in-network" filteren van smsjes, door de netwerkprovider zelf, wordt maar zelden toegepast. Voordeel is dus dat het "vrij makkelijk" uit te voeren is.
Voorwaarde is wel dat je deze smsjes kunt onderscheppen en kunt overwriten.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #191 Gepost op: 27 maart 2016, 20:00:45
HOT-nieuws : Mogelijke terrorist verdachte aangehouden Mathenesserweg Rotterdam

Rotterdam – Op verzoek van de Franse justitie is vanmiddag in Rotterdam een 32-jarige man aangehouden die wordt verdacht van betrokkenheid bij het voorbereiden van een terroristische aanslag.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #192 Gepost op: 28 maart 2016, 14:33:40
Citaat van: RS496 link=msg=1414895 date=1458763736
Dan nog kan de KMar niet 24/7 op elke (interessante) plek gaan controleren. Ten eerste omdat daar regels aan verbonden zijn en ten tweede omdat ze daar de capaciteit niet voor hebben.
Nee inderdaad, de KMar heeft ook minder personeel maar in het kader van grensbewaking mogen ze wel op wat meer plekken kijken dan  bv in de binnenlanden. Politie heeft op zich niet zo veel met grensbewaking maar mag ook bepaalde gerichte controles uitvoeren. En dan heb je nog de douane, strict genomen alleen voor douane bevoegdheden maar waarom zou je als  crimineel/terrorist het risico lopen door een andere opsporingsinstantie waargenomen te worden?

marsmello

• Forum gebruiker
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Reactie #193 Gepost op: 28 maart 2016, 15:07:21
Citaat van: Peter71 link=msg=1415751 date=1459101645

Ik heb een beetje een raar gevoel bij een inval als deze, enerzijds is het goed dat er meteen wordt ingegrepen op aangeven van Frankrijk, anderzijds hoe konden deze ''terrorismeverdachten'' al die tijd onder de radar blijven van de Nederlandse inlichtingendiensten?

p2Elst

• IVK-er
  • Senior gebruiker
Reactie #194 Gepost op: 28 maart 2016, 15:10:33
Citaat van: marsmello link=msg=1415930 date=1459170441
Ik heb een beetje een raar gevoel bij een inval als deze, enerzijds is het goed dat er meteen wordt ingegrepen op aangeven van Frankrijk, anderzijds hoe konden deze ''terrorismeverdachten'' al die tijd onder de radar blijven van de Nederlandse inlichtingendiensten?

Dat kan omdat je niet iedereen 24/7 in de gaten kunnen houden. Om een verdachte in het vizier te krijgen zou hij verdachte handelingen uit moeten voeren, afgetapt moeten worden en zou er voldoende bewijsmateriaal verzameld moeten worden.
Misschien was deze verdachte al op de radar van de Nederlandse inlichtingendiensten maar was er onvoldoende bewijs. Toen eenmaal het seintje vanuit Frankrijk binnen kwam, was er mogelijk voldoende bewijsmateriaal (ook vanuit Frankrijk) om deze persoon vervolgens te pakken.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #195 Gepost op: 28 maart 2016, 15:27:52
Citaat van: marsmello link=msg=1415930 date=1459170441
Dan zouden we moeten weten hoe lang "al die tijd" is.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #196 Gepost op: 29 maart 2016, 08:00:49
Citaat van: PBees link=msg=1415940 date=1459171672
Dan zouden we moeten weten hoe lang "al die tijd" is.

We zullen dan ook moeten weten of deze man in Nederland iets met terreur te maken heeft gehad.

Landelijk Parket @landelijkparket
Bij de doorzoekingen is beslag gelegd op telefoons, sim-kaarten, gegevensdragers, munitie, geld en drugs.

Als iedereen in Nederland met een iPhone, laptop, paar kogels en drugs een terrorist is heeft Nederland opeens veel terroristen. Het is charmant als de burgemeester van Rotterdom ontzettend trots is op de anti-terreureenheid en politie omdat er geen schot is gevallen bij de aanhouding van deze terroristen. Het zegt niet dat deze teams beter zijn dan buitenlandse equivalenten. Als ze iemand hebben aangehouden die zich van geen kwaad bewust is of een marginaal drugshandelaartje is kan dat al de verklaring zijn waarom er geen enkel verzet is geweest. Als er alleen munitie is gevonden is het trouwens lastig schieten op de politie zoals in Belgie wel gebeurde.

Het seintje uit Frankrijk was een telefoonnummer van deze verdachte aangetroffen in een telefoon van een elders aangehouden terreurverdachte. Als mijn broer een zware crimineel of terrorist is maakt het mij niet automatisch een crimineel of terrorist als de politie mijn telefoonnummer aantreft in zijn woning of in zijn telefoon. Deze verdachte heeft alleen de schijn tegen omdat hij in Syrie is geweest. Het OM heeft al aangeven dat Frankrijk de gevraagde verdachte krijgt, de overige drie worden door Nederlandse recherche verhoord.

Landelijk Parket ‏@landelijkparket
Door Frankrijk gezochte verdachte gaat procedure overlevering in. Drie andere verdachten worden verhoord door Nederlandse recherche.

De media noemt het de grootse anti-terreurinzet ooit in Nederland. Ik weet de datum niet uit mijn hoofd maar mij staat nog helder voor de geest dat er jaren geleden in Den Haag een handgranaat naar de politie is gegooid in Den Haag en zware teams een halve dag het Haagse pand belegerden om terreurverdachten op te pakken.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #197 Gepost op: 29 maart 2016, 08:15:01
Citaat van: p2Elst link=msg=1415932 date=1459170633
Misschien was deze verdachte al op de radar van de Nederlandse inlichtingendiensten maar was er onvoldoende bewijs. Toen eenmaal het seintje vanuit Frankrijk binnen kwam, was er mogelijk voldoende bewijsmateriaal (ook vanuit Frankrijk) om deze persoon vervolgens te pakken.

Vind je het logisch als een unie van landen besluit dat er een verdrag komt waardoor vrij verkeer van personen en goederen door alle deelnemende landen mogelijk is er niets is geregeld op terrein van politie- en inlichtingendiensten.

Keer op keer zie je het falen van de EU. Tijdens de eurocrisis zagen we dat politici alleen maar naar de voordelen van een gemeenschappelijke munt hebben gekeken. Draaiboeken gereed hadden liggen voor de leuke en aangename zaken zoals economische groei maar niets voor nadelige effecten laat staan een noodplan voor 'worst case scenario'.

Moet je een genie zijn om te bedenken dat als je burgers en transportbedrijven zich veel makkelijker en sneller door het Schengen gebied kunnen bewegen het ook gaat gelden voor alle criminelen en terroristen?

Ik vind het zelfs jammer dat de politie in Frankrijk gevraagd heeft om aanhouding en uitlevering van deze terreurverdachte en er helemaal niets is geregeld om deze verdachte met stoom en kokend water in Parijs te krijgen. De aangehouden verdachte moet eerst door een normale uitzetprocedure.

Ik vind het best raar als jij nu in de auto kan stappen en voor 14.00 uur vanmiddag een kopje koffie kan drinken onder de Eifeltoren en een terreurverdachte gezocht door de Franse politie- en inlichtingendiensten niet een paar uur later in Frankrijk is voor verder verhoor.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #198 Gepost op: 29 maart 2016, 08:23:46
Citaat van: oma link=msg=1416062 date=1459231249
De media noemt het de grootse anti-terreurinzet ooit in Nederland. Ik weet de datum niet uit mijn hoofd maar mij staat nog helder voor de geest dat er jaren geleden in Den Haag een handgranaat naar de politie is gegooid in Den Haag en zware teams een halve dag het Haagse pand belegerden om terreurverdachten op te pakken.
Je moet de media in dit soort zaken ook niet al te serieus nemen. Los van jou incident, kan ik me ook nog wel een incident herinneren waarbij een aantal tunnels zwaar bewaakt werden door speciale eenheden na een concrete terreurdreiging. Die inzet was hoogstwaarschijnlijk ook wel wat groter dan de inzet hier.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #199 Gepost op: 29 maart 2016, 09:52:44
Citaat van: oma link=msg=1416064 date=1459232101
Keer op keer zie je het falen van de EU.
Ik vind dat niet zozeer het falen van de EU als wel het falen van de uitvoering van de EU.  Hoe je het ook  bekijkt, we zijn een verzameling van kleine landjes, en als je alles maar op de oude manier laat aanmodderen komen wel ook niet verder. Europa loopt achter en heeft steken laten vallen in de dingen die je noemt, als we geen Europa hadden zouden die grenzen ook niet de belemmering zijn die we in het kader van bestrijding van van alles en nog wat nodig zouden hebben, ik ben oud genoeg om nog grenscontrole meegemaakt te hebben en al ver voor de grenzen open gingen werd er niet zo gecontroleerd. Alleen als er eens een een of andere dienst staakte werden de grenzen effectief gesloten.