Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?

Auteur Topic: Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?  (gelezen 82934 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #200 Gepost op: 29 maart 2016, 12:38:00
Citaat van: marsmello link=msg=1415930 date=1459170441
Ik heb een beetje een raar gevoel bij een inval als deze, enerzijds is het goed dat er meteen wordt ingegrepen op aangeven van Frankrijk, anderzijds hoe konden deze ''terrorismeverdachten'' al die tijd onder de radar blijven van de Nederlandse inlichtingendiensten?

De privacy wetgeving beperkt de inlichtingen dienst enorm.

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #201 Gepost op: 29 maart 2016, 13:54:28
http://nos.nl/artikel/2095819-bewaking-schrikt-terroristen-niet-af-en-stelt-burgers-niet-gerust.html

Hmm. Ben het geheel oneens met deze beste hoogleraar. Ja, aan de voorkant van radicalisering gaan zitten is altijd goed, maar wat ga je doen met diegene die je onvermijdelijk gaat missen?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #202 Gepost op: 29 maart 2016, 14:07:39
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1416167 date=1459252468
Hmm. Ben het geheel oneens met deze beste hoogleraar. Ja, aan de voorkant van radicalisering gaan zitten is altijd goed, maar wat ga je doen met diegene die je onvermijdelijk gaat missen?

De man is een wiskundige die in Amsterdam is afgestudeerd.

Ik hecht persoonlijk meer waarde aan de mening van iemand werkzaam bij GBB KMar SPL.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #203 Gepost op: 29 maart 2016, 14:23:50
Maar wat ga je doen met diegene die je onvermijdelijk gaat missen?

Ik neem aan dat ze ook op Zaventem gewapende medewerkers hebben, heeft ze ook niet afgeschrikt.

Zelfs met een agent op elke hoek van de straat kan je geen 100% veiligheid garanderen. Ik vind wel dat meneer Helsloot gelijk heeft, het werkt namelijk bij meer zo. Neem een festival, daar worden bezoekers oppervlakkig gefouilleerd op drugs. Uiteindelijk beland de drugs op plekken waar ze weten dat ze niet gefouilleerd worden, in de onderbroek. Hoe je het ook wendt of keert, men vindt wel een manier om tot hun doel te komen.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #204 Gepost op: 29 maart 2016, 14:57:30
Niet geheel oneens. Wel oneens met de stelling dat "men zich niet veiliger voelt" van al die bewaking, de mensen zeggen het zelf als je het ze vraagt. Of het daadwerkelijk veiliger wordt is een tweede, of de aanwezigheid van een bewaker een gerichte actie zal vermijden , of dat ze denken "we wachten even tot hij de hoek om gelopen is" laat ik in het midden. Het zou wel effectief kunnen zijn bij aanslagen door mensen die geen directe opofferingsbereidheid hebben maar die zien we niet zo veel.

Je  geeft echter zelf ook al aan dat aan de voorkant zitten altijd goed is. Het grootste gevaar van die bewaking is denk ik dat daarmee getrokken wordt aan de middelen die het werk aan de voorkant nodig zijn. Of dat men gaat denken dat het werk aan de achterkant het werk aan de voorkant overbodig maakt (want dat is toch maar de zachte hand). Daarom denk ik dat het goed is dat deze meneer, waar ik het heel vaak mee oneens ben, het hier zo gebracht heeft.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #205 Gepost op: 29 maart 2016, 20:10:25
De privacy wetgeving beperkt de inlichtingen dienst enorm.

Vooral het tekort aan kundig personeel beperkt de inlichtingendiensten enorm.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

medic112

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #206 Gepost op: 29 maart 2016, 21:54:02
In vele gevallen zal bij een terroristische aanslag de brandweer 'first on scene' zijn. Naast de uitbreiding van de persoonlijke uitrusting (Tourniquet, Israëlisch drukverband, aludeken, ...) denk ik eraan om een snel interventievoertuig te laten uitrukken met bijkomend materiaal.
Hierbij denk ik dan aan brancards, opblaasbare tent, ...

Hebben jullie hierin nog suggesties? Er komen na een tijdje wel bijkomende middelen van Rode Kruis, maar in die eerste minuten had ik graag wat extra middelen voorzien.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #207 Gepost op: 29 maart 2016, 22:25:13
Citaat van: medic112 link=msg=1416255 date=1459281242
In vele gevallen zal bij een terroristische aanslag de brandweer 'first on scene' zijn. Naast de uitbreiding van de persoonlijke uitrusting (Tourniquet, Israëlisch drukverband, aludeken, ...) denk ik eraan om een snel interventievoertuig te laten uitrukken met bijkomend materiaal.
Hierbij denk ik dan aan brancards, opblaasbare tent, ...

Hebben jullie hierin nog suggesties? Er komen na een tijdje wel bijkomende middelen van Rode Kruis, maar in die eerste minuten had ik graag wat extra middelen voorzien.

Waarom beleggen bij de brandweer. Volgens mij is de RAV/GHOR primair verantwoordelijk. Zij kunnen ook een medische SIV hebben voor extra materiaal. Verder moeten burgers gewoon een tourniquet hebben. Dat een TS van de brandweer extra tournieuws heeft e.d.  vind ik niet gek bedacht maar ook dat is een primaire RAV-taak die wellicht weggezet kan worden bij de brandweer.

Zoals ik in meerdere topicstarter heb aangegeven wordt het tijd dat ook de ambulancevoorziening zich anders voorbereidt op grote calamiteiten inclusief terroristische aanslagen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

medic112

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #208 Gepost op: 29 maart 2016, 22:44:22
Bedankt voor de reactie. Ik kom echter uit België met een brandweerdienst die 4 ziekenwagens heeft. Ik zie dat dus echt wel als een verantwoordelijkheid van onze dienst.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #209 Gepost op: 29 maart 2016, 22:50:57
Citaat van: medic112 link=msg=1416262 date=1459284262
Bedankt voor de reactie. Ik kom echter uit België met een brandweerdienst die 4 ziekenwagens heeft. Ik zie dat dus echt wel als een verantwoordelijkheid van onze dienst.

Het was mij niet duidelijk dat je uit België komt. e050
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.