Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?

Auteur Topic: Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?  (gelezen 82926 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

helm

• Gast
Reactie #220 Gepost op: 30 maart 2016, 17:22:11
Graphic Video: Afghan Soldier Steps On IED

ZEER SCHOKKENDE BEELDEN
https://www.funker530.com/graphic-video-afghan-soldier-steps-on-ied/

jeroen21

• manschap brandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #221 Gepost op: 30 maart 2016, 17:43:02
Pfff. ergens bekend hoe deze militair er aan toe is.??  :-X

medic112

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #222 Gepost op: 30 maart 2016, 19:14:02
Citaat van: oma link=msg=1416499 date=1459347550
De Amerikaanse chirurgen en andere relevante partners hebben zich ook stevig vastgebeten in dit dossier. Begin deze maand is de Hartford Consensus IV verschenen; A Call for Increased National Resilience http://bulletin.facs.org/2016/03/the-hartford-consensus-iv-a-call-for-increased-national-resilience/.
Bedankt voor insteek! Ik baseer mij inderdaad ook op de HartFord Consensus. Om de discussie geel/rood wat te voeden ... in onze post zijn alle 100 beroepsbrandweermannen tevens hulpverlener-ambulancier / verpleegkundige spoed&IZ. Dit maakt het natuurlijk nog meer makkelijk het pakket van levensreddend handelen uit te breiden. Als we eerlijk zijn ... in vele gevallen bij terreur zal vermoedelijk ook alleen de brandweer toegang hebben tot de incidentplaats. Blussen is meestal minder aan de orde, levens redden nog meer. Vandaar dat ik volop aan het bekijken ben welke zaken nuttig kunnen zijn in de eerste lijn.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #223 Gepost op: 30 maart 2016, 20:39:30
De "autoriteiten" burgers en bedrijven zullen bij een calamiteit van enige omvang in eerste instantie op elkaar zijn aangewezen en zullen effectief met elkaar moeten samenwerken. Al dan niet toevallige aanwezigen zullen samen met de autoriteiten, hulpverleners van welke pluimage dan ook de eerste acties gaan ondernemen.
Oefeningen zonder dat burgers en bedrijven erbij worden betrokken zijn dan ook weinig in overeenstemming met de realiteit.
Aan dit soort oefeningen moet veel meer aandacht worden besteed om beter voorbereid te zijn op mogelijke calamiteiten.

medic112

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #224 Gepost op: 30 maart 2016, 20:44:30
Citaat van: Thor link=msg=1416556 date=1459363170
De "autoriteiten" burgers en bedrijven zullen bij een calamiteit van enige omvang in eerste instantie op elkaar zijn aangewezen en zullen effectief met elkaar moeten samenwerken. Al dan niet toevallige aanwezigen zullen samen met de autoriteiten, hulpverleners van welke pluimage dan ook de eerste acties gaan ondernemen.
Oefeningen zonder dat burgers en bedrijven erbij worden betrokken zijn dan ook weinig in overeenstemming met de realiteit.
Aan dit soort oefeningen moet veel meer aandacht worden besteed om beter voorbereid te zijn op mogelijke calamiteiten.

helemaal eens

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #225 Gepost op: 30 maart 2016, 21:20:48
Citaat van: Fletwed link=msg=1416412 date=1459335985
Hoevaak komt het voor dat een TS uit Nederland als eerste ter plaatse is bij een grote ramp, ken zo alleen de Vuurwerkramp, Nieuwjaarsbrand en wellicht nog wel een paar incidenten met meer gewonden. Moet je daarom elk voertuig uitrusten met 10-20 tourniquets? Dan kan je ook zeggen: veiligheidsvestjes, zwemvesten, meerdere EHBO-koffer's etc. Er moeten gewoon keuzes gemaakt worden.

Zolang we in Nederland nog uitgaan van statisch risico-basis denken ipv realistisch dreigings-basis denken... ^^^

Iedere OVD in Nederland heeft op dag 1 van zijn/haar opleiding de absolute prio meegekregen; "Het redden van levens." De tijden veranderen en de dreiging van een grote aanslag is absoluut reëel. Ik vind het onverkoopbaar dat er nog steeds gezegd word dat "Wij er niet van zijn".

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #226 Gepost op: 30 maart 2016, 22:15:48
Citaat van: oma link=msg=1416478 date=1459346516
Jij bent veiligheidskunde ik niet. Als je wilt weten hoevaak het voorkomt dat een Nederlandse TS als eerste ter plaatse komt bij een grote ramp moet je de brandweer in NL een email sturen.

Ik reageerde op een vraag van een Belgische brandweerman die het heeft over 'first on scene' (dat is Engels voor 'als eerste ter plaatse') met een snel interventievoertuig. De wijze brandweerman vraagt op een openbaar hulpverleningsforum om suggesties. Als iemand zoiets doet geeft hij aan dat suggesties van iedereen welkom zijn. Het is veel goedkoper en vaak zinvoller om het via een hulpverleningsforum te doen dan het uit te besteden aan een externe adviseur of veiligheidskundige.
De kans dat een TS van de nederlandse brandweer als eerste aan komt bij een grote ramp is groot. Is de ambulancedienst of de politie als eerste dan zal de eerste TS al erg snel daarna ter plaatse zijn. In ieder geval zal dat precies op het moment zijn dat je flink de handen uit de mouwen kunt gaan steken om slachtoffers te gaan helpen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #227 Gepost op: 31 maart 2016, 06:17:12
Citaat van: medic112 link=msg=1416541 date=1459358042
Bedankt voor insteek! Ik baseer mij inderdaad ook op de HartFord Consensus. Om de discussie geel/rood wat te voeden ... in onze post zijn alle 100 beroepsbrandweermannen tevens hulpverlener-ambulancier / verpleegkundige spoed&IZ. Dit maakt het natuurlijk nog meer makkelijk het pakket van levensreddend handelen uit te breiden. Als we eerlijk zijn ... in vele gevallen bij terreur zal vermoedelijk ook alleen de brandweer toegang hebben tot de incidentplaats. Blussen is meestal minder aan de orde, levens redden nog meer. Vandaar dat ik volop aan het bekijken ben welke zaken nuttig kunnen zijn in de eerste lijn.

Goede zaak.

Tactical Emergency Casualty Care (TECC) http://www.naemt.org/education/tecc

Tactical Emergency Casualty Care (T http://www.naemt.org/education/TCCC/tccc.aspx

oma

• Senior gebruiker
Reactie #228 Gepost op: 31 maart 2016, 06:50:50
Citaat van: Thor link=msg=1416556 date=1459363170

Helemaal mee eens. Het is cruciaal voor alle hulpverleningsdiensten om te oefenen met BHV-ers/bedrijven. Bedrijven moeten met grote regelmaat een totale ontruimingsoefening houden. Als ze dit soort oefeningen houden moet je het combineren met oefeningen van de hulpdiensten.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #229 Gepost op: 31 maart 2016, 06:58:14
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1416566 date=1459365648
Zolang we in Nederland nog uitgaan van statisch risico-basis denken ipv realistisch dreigings-basis denken... ^^^

Iedere OVD in Nederland heeft op dag 1 van zijn/haar opleiding de absolute prio meegekregen; "Het redden van levens." De tijden veranderen en de dreiging van een grote aanslag is absoluut reëel. Ik vind het onverkoopbaar dat er nog steeds gezegd word dat "Wij er niet van zijn".

Misschien is het in Nederland nuttig om bij het begin te beginnen. In de meeste landen is de politie de baas op straat. In een aantal landen, bijv. Nederland en Belgie, is de brandweer de baas op straat bij grootschalige ongevallen of rampen. Het terreurscenario komt wel voor in de beleidsstukken (vier regels: onrealistisch scenario, bla bla, komt verder niet aan orde in dit document, bla bla).

De opperhoofden van brandweer stellen een grote terreuraanslag gelijk aan een 'overstroming of windhoos met daders'. Ik mag hopen dat opperhoofden van politie en DSI er anders over denken.

De opperhoofden van ambulancediensten stellen een grote terreuraanslag gelijk aan een grootschalig ongeval. Wij hebben twee grote inzetplannen 'mass casualty incident' (grootschalige ongevallen en rampen) en mass casualty attack (terreuraanslagen). Beide inzetten hebben bitter weinig overeenkomsten, zelfs de wijze van medisch handelen (incl triage) is verschillend.