Bedankt voor je toelichting Heel zwart gezien hoeft Nederland dus niet te rekenen op zeer snelle ondersteunende (dus geen gevechtseenheden) bijstand van defensie tijdens een aanslag.
Er is zoiets als gegarandeerde tijd, en er is zoiets als werkelijke tijd. De gegarandeerde tijd is voor de eerste batch 8 uur (3x 65 of 1x 200 man). Er zijn situaties uit het verleden bekend waarbij de werkelijke tijd een heel stuk korter was. Denk aan de Vuurwerkramp in Enschede, waarbij militairen van de Nationale Reserve op eigen initiatief zijn opgekomen en de eerste groepen binnen een uur ter plaatse waren. Ook recentelijk zijn er op kleinere schaal wat inzetten geweest waarbij met name de Nationale Reserve een aantal militairen heeft ingezet. Dan praat je dus niet over een volledig zelfvoorzienende eenheid, maar over een kleine groep militairen die "aanhaakt" bij civiele hulpdiensten.
Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre je daadwerkelijk op Defensie wilt en kunt leunen. Want tja, een opkomsttijd tot op de incidentlocatie van 8 uur is voor de meeste calamiteiten als mosterd na de maaltijd. Oorspronkelijk was die eerste batch ook vooral bedoeld voor die incidenten waarbij grote aantallen manschappen nodig zijn voor het aflossen en aanvullen van civiele hulpverleners. Denk aan het bestrijden van een overstroming: de brandweer doet de eerste klap, wat Defensie de kans geeft om mankracht aan te voeren voor de "definitieve" oplossing.
Volgens mij is de hulpverlening in Nederland "spreekwoordelijk failliet" als er voor typische "civiele" calamiteiten al heel snel een beroep op Defensie gedaan moet worden. Defensie is geen organisatie die is ingericht op snelle reactietijden, heeft geen rol in de bestrijding van incidenten en calamiteiten (uitgezonderd de CBRN en EOD eenheden). Defensie levert sinds jaar en dag
bijstand daar waar civiele hulpdiensten voor langere tijd ingezet moeten worden. Als de trend van het sneller alarmeren van Defensie en het sneller inzetten van Defensie-personeel zich zo doorzet, is dat alleen nog maar meer reden voor regionale overheden om te bezuinigen op ambulancediensten en brandweerkorpsen. Waarom nog Rode Kruis noodhulpteams faciliteren als Defensie ook 50 man kan leveren in dezelfde tijd...?
Weet jij toevallig tot welke ROLE het aangeboden hospitaal behoort? Het klinkt namelijk niet heel erg opgetuigd, maar meer als een extra beddenhuis.
Ik ben geen medisch onderlegd persoon, dus ik heb geen flauw idee.
Er staat me iets van bij dat een volledig opgetuigd hospitaal een ROLE-2 hospitaal is, maar voor de door Defensie gegarandeerde capaciteit staat dat de "verplegingscapaciteit" (tweedelijns verzorging) wordt bedoeld (bron: Catalogus Nationale Operaties). Ik denk dat je dus een beetje plat gezegd dus kunt stellen dat het een extra beddenhuis is. En met 48 uur reactietijd is dat voor een aanslag ook behoorlijk mosterd na de maaltijd.
(...) Deze discussie gaat over de vraag of Nederland voorbereid is op terreuraanslagen, ik denk dat je dan moet beperken op de slagkracht (personeel en middelen) van de hulpverleningsdiensten (brandweer, ambulance, politie), de opvang en capaciteit van ziekenhuizen en de rol van omstanders, EHBO en Rode Kruis.
Helemaal mee eens. Bij een terroristische aanslag heb je in korte tijd heel veel hulpverleners nodig. En met de bezuinigingen van de afgelopen jaren zijn dat er niet meer geworden......