LOL,
Maar bijvoorbeeld bij een reanimatie op station (los van terror) gaat kostbare tijd verloren met het opvragen van een code wanneer er niet direct NS personeel aanwezig is.
Ik neem regelmatig 's ochtends vroeg de eerste trein, er is dan geen NS-er te bekennen op het station hoor...
Ik ben het helemaal met je eens. Ik hoor en lees vaak over gejatte AED's in UK en Nederland. Het is verwerpelijk en het zorgt dat NS en andere AED-eigenaren het wel op deze manier moeten doen.
Ik vind zelf dat AED en tourniquets/hemostatische verbanden aan elkaar gelijk staan. Het is belangrijk dat deze middelen actief gepromoot worden en beschikbaar zijn omdat iedereen met deze middelen in staat is levens te redden.
AED moet je bij voorkeur op de plaatsen beschikbaar hebben waar mensen met hartstilstanden door de hoeven zakken. Tourniquets/hemostatische verbanden is een stuk ingewikkelder. Je kan deze kasten op publieke lokaties hangen waar men een terreuraanslag verwacht. Ik weet niet of ik mij veilig zou voelen op een plek waar het door deze kasten schijnbaar evident is dat er mogelijk een bomaanslag of spree-shooting wordt verwacht.
Er zullen in ieder land wel lokaties zijn met een verhoogd risico waar de hulpdiensten denken dat de kans hoog is dat iemand deze plek kiest voor een aanslag. Het is ook niet zinvol om deze levensreddende materialen op te hangen op een plek waar de kans bestaat dat de explosie de kast en inhoud weg kan blazen waardoor het niet meer bruikbaar is.
Als er hier iemand is die denkt een geniale oplossing te hebben voor dit probleem moeten ze het vooral posten. Alvast bedankt!