Strengere controle leidt ook tot verslapping van de aandacht.
Wanneer welke instantie dan ook de plicht krijgt om van elk voertuig dat wordt verkocht te controleren of het weer voldoet aan de eisen voor niet voorrangsvoertuigen dan zullen er weinig OA's zijn die nog aandacht geven aan een "vreemde" ambulance. Met in het achterhoofd "ze worden gecontroleerd gedemonteerd".
Maar voor nog geen 1000 euro kan je een willekeurig voertuig laten lijken alsof hij bij een van de HV instantie's behoord.
Maar het zijn niet alleen HV voertuigen, zo heb je ook de voertuigen van TATA bijv. Of alle bedrijfsbrandweervoertuigen, -ambulances.
Iedereen weet dat je ook een bestelbusje geel kan spuiten en bestickeren waardoor het voertuig niet te onderscheiden is van een echte ambulance. Het zegt niet dat je dan als land het terroristen zo makkelijk moet maken dat ze voor een paar honderd euro een gebruikte Nederlandse ambulance kunnen huren en de officiele ambulancekleding online kunnen bestellen.
Als je een bestelbusje zou bestickeren in onze ambulancehuistijl pleeg je een misdrijf. Als je ons ambulance uniform draagt of een namaak-uniform terwijl je niet werkt bij onze ambulancedienst pleeg je ook een misdrijf. Het zegt dat politie veel meer instrumenten heeft. Als er nu in Nederland iemand in ambulancekleding rondloopt, bijv. een ziekenhuis in om spullen te ontvreemden uit het ziekenhuis die nodig voor de voorbereiding van een terreuraanslag kan de politie er niets mee als er nog niets is gestolen of deze persoon zich zou bevinden op publiek toegankelijke plek in het ziekenhuis. Hier kan de politie dit soort figuren aanhouden op grond van dragen van het ambulance-uniform.
Ambulances moet je ook niet vergelijken met brandweervoertuigen of TATA. De maatregelen die hier gelden voor ambulances bestaan niet voor de brandweer. Ambulances surveilleren door de stad, de brandweervoertuigen staan in de brandweerkazerne. Als het je lukt een explosief onder een ambulancevoertuig te bevestigen hoef je het voertuig alleen maar te achtervolgen om het tot explosie te brengen zodra je ziet dat het op voertuig op een aantrekkelijke plek komt. Een ambulancevoertuig kan voor een drukke SEH staan waar normaal geen andere voertuigen mogen komen, voor de passagiersterminals van de internationale luchthaven, op binnenplaats van politiebureau's, bij een moskee, etc.
In Nederland zijn er ziekenhuizen waar ambulancevoertuigen niet voor de SEH staan maar in de ambulancehal van het gebouw komen. In Amsterdam of Nijmegen heb je ongeveer garantie dat een willekeurige ambulancevoertuig er binnen een paar uur een keer binnen zal staan, ooit bedacht wat de gevolgen zijn als je de boel zou laten ontploffen in de ambulancehal?
In Nederland en Belgie zou men iets moeten leren van Parijs. De daders hadden niet alle plekken vooraf uitgekozen waar ze zouden gaan schieten. Ze zijn uitgestapt op plekken waar zich veel mensen bevonden, simpel omdat het ze een rotzorg is wie of wat ze doodschieten of opblazen, zeker bij ISIS terreur gaat het er vooral om om zoveel mogelijk doden te veroorzaken en hoe schokkender hoe liever.