Dat lijkt me buitengewoon sterk. Iedereen bij de RAV weet zo'n beetje wel wat voor auto's er in de eigen regio rond rijden, en hoe dat er dan uitziet. Over het algemeen is er ook behoorlijke kennis aanwezig over de RAV's in de omgeving.
Ik ben welliswaar niet bij de RAV werkzaam, maar als er een nep ambulance rondrijdt door ons dorp met roepnummers van de regio zou mij dat snel opvallen aan kenmerken die niet kloppen. Daar durf ik mijn hand wel voor door het vuur te steken.
Maar wat dan nog? Dan kun je met een ambulance vol explosieven door de stad rijden zonder gepakt te worden. Dat kan ook met een zwarte bestelbus.
Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk omdat ik toch wel een paar jaartjes in een groot academisch centrum heb gewerkt waar dagelijks ambulances uit ongeveer het hele land komen en Duitse ambulancevoertuigen ook geen bijzondere gasten zijn.
Ik denk dat het vaste personeel van de ambulancedienst in Nijmegen geen flauw idee heeft wie er wel of niet werken bij de ambulancedienst in Zwolle of Terneuzen. Als ze door Nijmegen rijden is er eigenlijk niets om het verdacht of vreemd te vinden.
Uiteraard zal het vreemd zijn als in Urk een ambulance uit Rotterdam zou rondrijden, alleen is dat niet wat ik bedoel.
De kans is iets groter dat je met een ambulancevoertuig de ambulancehal in een groot ziekenhuis kan binnenrijden dan met een zwarte bestelbus. Een bom laten ontploffen in een ambulancehal kan de inleiding zijn voor een tweede aanslag ergens op een drukbezochte plek in dezelfde stad. In landen waar men altijd weet dat de terreurdreiging hoog is willen ze ten koste van alles voorkomen dat terroristen de hulp aan gewonde slachtoffers kunnen saboteren.
Het is zelfs niet uit te sluiten dat bij andere terreurgevoelige objecten de slagboom of het hek open gaan als je met er verschijnt met ambulance en even de zwaailichten aan zet.