OM weigert snelheidsovertreding tijdens spoedtransport door ambulance en politie te seponeren

Auteur Topic: OM weigert snelheidsovertreding tijdens spoedtransport door ambulance en politie te seponeren  (gelezen 11530 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
De vader heeft ingestemd met het gebruik van zijn bus ( zou ik ook doen gaat een leven ), hij had ook kunnen weigeren.
Op dat moment maakt het feitelijk niet uit wie of wat in die auto rijdt, de kentekenhouder blijft aansprakelijk voor schade en/of ( mulder- ) overtredingen.
Iets met appels en peren. Hier volg je een persoonlijke aanwijzing op, het "uitlenen" van je voertuig is dat niet.
Dat klopt. Het doet hier inderdaad niet ter zake.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Gooi ik het over een andere boeg.

Pa weigert zijn bus te laten gebruiken.

In hoeverre is pa dan strafbaar omdat hij het leven van zijn dochter in gevaar brengt met de weigering om zo onder een mogelijke boete uit te komen?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Een boetebedrag terugbrengen naar 0 euro, dan blijft de overtreding bestaan! Het is dus geen sepo.
Bij instappen begint de inzet.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

Een boetebedrag terugbrengen naar 0 euro, dan blijft de overtreding bestaan! Het is dus geen sepo.
Klopt. Blij gemaakt met een dode mus. Jammer ook dat een rechter zich hier niet over heeft hoeven buigen. Ik had daar wel jurisprudentie over willen zien.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: Gijs link=msg=1388667 date=1448905734
Een boetebedrag terugbrengen naar 0 euro, dan blijft de overtreding bestaan! Het is dus geen sepo.

De OVJ kan een sanctie in gevolg van de WAHV niet seponeren of vernietigen tenzij het gaat om een huurauto, de tenaamgestelde een vrijwaring overhandigd of het gaat om bijvoorbeeld een gestolen voertuig (artikel 8 WAHV). Alleen de rechtbank kan op andere gronden de beschikking vernietigen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Dino,is bekend, maar te gek voor woorden bij opvragen komt deze toch weer boven.
Bij instappen begint de inzet.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Okee. Had het idee dat de beschikking alsnog langs een rechter was geweest. Dit kan vrij snel namelijk. Maar goed dat is niet zo... de ovt blijft dus staan.

Dit wordt echter pas een groter nadeel als het een geregistreerd feit betreft...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Gijs link=msg=1388680 date=1448906818
Dino,is bekend, maar te gek voor woorden bij opvragen komt deze toch weer boven.
Boven met wat? Het is een zeer lichte overtreding die niet mee gerekend word in het geval van ernstigere overtredingen zoals grove snelheidsovertredingen.

Overigens kan betrokkene de zaak alsnog voor laten komen. De boete is namelijk niet ingetrokken en ook tegen een boete van 0 euro kan je bezwaar maken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Citaat van: Red link=msg=1388383 date=1448821249
Boete technisch was het beter geweest om een politieman achter het stuur te zetten. Die kan in een (letterlijke) burgerauto gebruik maken van zijn ontheffingen. Dat zal niet opgaan voor de ambulance verpleegkundige denk ik.

Neemt niet weg dat het erg onhandig is van het OM. De boete zal morgen vast en zeker geseponeerd worden.
Idd daar heb je een punt. Ik vond het wel muggenzifterij dat OvJ daar geen begrip voor de situatie had en helemaal geen boete had opgelegd.