OM weigert snelheidsovertreding tijdens spoedtransport door ambulance en politie te seponeren

Auteur Topic: OM weigert snelheidsovertreding tijdens spoedtransport door ambulance en politie te seponeren  (gelezen 11747 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Ken jij het systeem?  Verwerkt is goed, bedrag is O, dus een getal,  signalering gaat automatisch, de sanctie is binnen het systeem niet afgedaan.
Want afgedaan is sepo.
Bij instappen begint de inzet.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Mwah, ik ben pas jarenlang belast met de neventaak gesignaleerden, dus ik durf te stellen dat ik redelijk op de hoogte ben....  ::)

Afgedaan is niet alleen sepot. Op het moment dat je een boete betaald is hij ook afgedaan, en komt er geen stempel sepot op. Een boete van 0 euro kan je niet betalen, dus is hij automatisch afgedaan.

Voor een boete van 0 euro kom je ook niet! gesignaleerd te staan, die word automatisch door het cjib afgeboekt en dus krijgt de kmar die in principe ook niet te zien.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Citaat van: Gijs link=msg=1388803 date=1448966794
Ken jij het systeem?  Verwerkt is goed, bedrag is O, dus een getal,  signalering gaat automatisch, de sanctie is binnen het systeem niet afgedaan.
Want afgedaan is sepo.

Ja, ik ken het systeem. Ik heb mij lange tijd fulltime bemoeid met (de opsporing van) signaleringen en gesignaleerden.

Een boete die betaald is, is niet geseponeerd. Het systeem van Papos en OPS is heel simpel: er staat een bedrag open waarvoor een dwangmiddel is of er staat niets open. Het CJIB kijkt heel simpel: 0 euro openstaand is betaald. Staat er 0,01 euro open dan is er niet betaald. Wie er betaald of wie de sanctie op nihil zet maakt niet uit. Als je dan nog ongeveer 10 brieven en een deurwaarder mist, dan kom je eens gesignaleerd te staan. De politie en de KMAR kan ook niet zo maar inzage krijgen in de systemen omdat het niet onze taak is. Pas als al het andere niet werkt dan kom je in ons systeem.

Blijft mijn andere vraag aan jou open staan: wat had de OVJ moeten doen volgens jou?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: Gijs link=msg=1388803 date=1448966794
Want afgedaan is sepo.

DE signalering gaat niet automatisch. Voor elk dwangmiddel wat bij een muldergedraging wordt opgelegd moet dit worden voorgelegd bij een rechter. Dit gaat bij een boete bedrag van 0 euro niet gebeuren. Dit wordt, zoals eerder als vermeldt, afgeboekt in het systeem van het CJIB. Einde verhaal bekeuring.

Dat het niet de schoonheidsprijs verdiende... dat is een andere discussie...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Zoals jou welbekend is de WAHW ( kortweg de Wet Mulder genoemd) een bestuursrechterlijke wet met een strafrechterlijk karakter.
De OvJ heeft een percute executie, bezwaar alleen door zekerheidsstelling( dus eerst betalen), daarnaast heeft de politie zich ook een percute executie toegeëigend door in die gevallen waarbij men in het opsporingsregister is opgenomen, het voertuig buitengebruik stelt, rijbewijs inneemt en overgaat tot vrijheidsbeneming tot max 7 dagen. Terwijl er een bezwaarprocedure loopt. Dit is een ernstige inbreuk op de rechtsgang.

In het voorgestelde geval had de OvJ een voorlopige besluitvorming kunnen nemen en deze aan de rechte voor te leggen. Mede omdat door een hiaat in de wetgeving bestuursrecht en Strafrecht hier niet duidelijk zijn.
Bij instappen begint de inzet.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Ik weet niet waar je deze "onzin" nou weer vandaan haalt....

De dwangmiddelen komen pas naar voren als een boete niet binnen de geldende termijnen betaald wordt. Voordat men in het proces van dwangmiddelen terecht komt ben je al gauw een tot twee jaar verder. De politie heeft zich ook niets toegeeigend, deze taken zijn ons toegewezen. Men heeft bepaald dat je, ook als je in bezwaar gaat de boete eerst moet betalen. Kies je er voor om dat niet te doen, dan kan je inderdaad in het proces van dwangmiddelen belanden als je bezwaar nog loopt. (sterker nog, je bezwaar word in principe niet eens behandeld als je niet eerst betaald)

Het dwangmiddel vrijheidsbeneming mag tot slot pas worden uitgevoerd nadat de rechter zich daar over heeft uitgesproken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

CopVR3

• Senior gebruiker
Of zou de Kmar een MEOS TM scan-module hebben bij de check? :P

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: Red link=msg=1388836 date=1448977517
Het dwangmiddel vrijheidsbeneming mag tot slot pas worden uitgevoerd nadat de rechter zich daar over heeft uitgesproken.

Dit geldt ook voor het dwangmiddel buiten gebruikstelling. Elk dwangmiddel moet door de rechter worden getoetst. Eerder komen deze zaken niet bij de politie te liggen.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Citaat van: grizz link=msg=1388896 date=1448990823
Dit geldt ook voor het dwangmiddel buiten gebruikstelling. Elk dwangmiddel moet door de rechter worden getoetst. Eerder komen deze zaken niet bij de politie te liggen.

Nee, inneming rijbewijs en buitengebruikstelling worden door de Officier zelf bevolen. Alleen voor gijzeling moet de kantonrechter er aan te pas komen.
Citaat
Artikel 28 WAHV
1. De officier van justitie bij het arrondissementsparket Noord-Nederland kan, indien niet of niet volledig verhaal overeenkomstig de artikelen 26 en 27 heeft plaatsgevonden, bij de kantonrechter van de rechtbank van het arrondissement waar het adres is van degene aan wie de administratieve sanctie is opgelegd een vordering instellen om te worden gemachtigd om per gedraging waarvoor een administratieve sanctie is opgelegd het dwangmiddel gijzeling toe te passen van degene aan wie de administratieve sanctie is opgelegd, voor ten hoogste één week. Indien degene aan wie de administratieve sanctie is opgelegd als ingezetene is ingeschreven in de basisregistratie personen, maar niet op het daarin opgenomen adres woonachtig is, dan wel indien degene aan wie de administratieve sanctie is opgelegd geen bekende woon- of verblijfplaats in Nederland heeft, geschiedt de instelling van de bovenbedoelde vordering door bij de rechtbank Noord-Nederland door de officier van justitie bij het arrondissementsparket Noord-Nederland. Een verleende machtiging om gijzeling toe te passen kan tot uiterlijk vijf jaar nadat de opgelegde administratieve sanctie onherroepelijk is geworden, worden uitgevoerd.

Artikel 28a WAHV
Indien niet of niet volledig verhaal overeenkomstig de artikelen 26 en 27 heeft plaatsgevonden, kan de officier van justitie bij het arrondissementsparket Noord-Nederland het rijbewijs innemen van degene aan wie de administratieve sanctie is opgelegd. De officier kan tot uiterlijk vijf jaar nadat de opgelegde administratieve sanctie onherroepelijk is geworden van zijn bevoegdheid gebruik maken. De inneming van het rijbewijs duurt ten hoogste vier weken.

Artikel 28b WAHV
Indien niet of niet volledig verhaal overeenkomstig de artikelen 26 en 27 heeft plaatsgevonden, kan de officier van justitie bij het arrondissementsparket Noord-Nederland het voertuig waarmee de gedraging heeft plaatsgevonden buiten gebruik stellen of, indien dit voertuig niet wordt aangetroffen, een soortgelijk voertuig waarover degene aan wie de administratieve sanctie is opgelegd, vermag te beschikken. De officier kan tot uiterlijk vijf jaar nadat de opgelegde administratieve sanctie onherroepelijk is geworden van zijn bevoegdheid gebruik maken. De buitengebruikstelling duurt ten hoogste vier weken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat
Artikel 28b WAHV
Indien niet of niet volledig verhaal overeenkomstig de artikelen 26 en 27 heeft plaatsgevonden, kan de officier van justitie bij het arrondissementsparket Noord-Nederland het voertuig waarmee de gedraging heeft plaatsgevonden buiten gebruik stellen of, indien dit voertuig niet wordt aangetroffen, een soortgelijk voertuig waarover degene aan wie de administratieve sanctie is opgelegd, vermag te beschikken. De officier kan tot uiterlijk vijf jaar nadat de opgelegde administratieve sanctie onherroepelijk is geworden van zijn bevoegdheid gebruik maken. De buitengebruikstelling duurt ten hoogste vier weken.

Geld het buitengebruik stellen van een soortgelijk voertuig ook wanneer deze bij de "verdachte" staat gestald of alleen indien hij wordt aangetroffen gebruik makend van het voertuig dus als bestuurder rijdende met...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend