Grote brand (Meij S.H. Visrokerij B.V.) Loggerstraat - IJmuiden 30-11-2015

Auteur Topic: Grote brand (Meij S.H. Visrokerij B.V.) Loggerstraat - IJmuiden 30-11-2015  (gelezen 6399 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #20 Gepost op: 30 november 2015, 23:24:12
BRW Kennemerland ‏@BrandweerKen 3 uur geleden
Brand ijmuiden: Brand meester^kw
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #21 Gepost op: 30 november 2015, 23:46:44
Citaat van: Appie256 link=msg=1388692 date=1448908666
Grote brand vanwege defect blusvoertuig, zie https://mobile.twitter.com/mvbergen
Ook voor meer foto's
Het probleem was met de 2430 van Velsen-Zuid. Die begon de rammelen. Mogelijk te veel lucht in de aanvoerslang (volgens derden, ik heb het zelf niet gehoord). Daarom is Beverwijk-Oost er bij gekomen. Die kon wel uit de haven water halen. De kadehoogte was op dat moment +/- 2 meter.
Ondertussen was er ook aansluiting op een ondergrondse brandkraan en op het leidingnet van Zeehaven IJmuiden. Dat wordt normaal gebruikt om schepen van drinkwater te voorzien.
GWT is samen met Beverwijk-West wel ter plaatse geweest, maar niet ingezet.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Thor link=msg=1388690 date=1448907899
Het is wel even anders.

De kademuur is vrij hoog, dus voor de ouderwetse autospuiten met zuigbuizen dus grote aanzuighoogte loopt de bluswaterlevering snel omlaag vanwege het rendement pomp. Vandaar het verzoek om GWT. Modernere autospuiten hebben tegenwoordig een dompelpomp en kennen dit probleem niet.

En dus.... een (zee)haven geen garantie voor voldoende bluswater. Je spreekt jezelf een beetje tegen. Vind je het heel erg als ik me vasthoud aan de woordvoerder. Afgaande op de reactie van Ko van Leeuwen met een kade hoogte van +/- 2 meter EN de gegevens op mijn eigen pompen (van minimaal 25 jaar oud) zou een aanzuighoogte van 4 meter nog geen enorm probleem mogen zijn mits de afstand tussen pomp en afleverpunt (de brand) niet te groot zal worden. Ik kan me voorstellen dat die afstand echter in dit geval wel parten speelt en dus komen we dan weer terug bij het punt... Een (zee)haven is geen garantie voor voldoende bluswater, aanzuighoogte in combinatie met de afstand.

Je zou dan wellicht kunnen kiezen voor aanjaag verband door direct aan de haler een brenger te plaatsen en wat zien we dan meneer Thor.... opschalen ivm waterwinning !! En wat zei de woordvoerder.... precies opschaling ivm waterwinning

Even ter onderbouwing, mijn Rosenbauer supermatic 120 heeft een maximale zuighoogte van 5 meter, de RK 40 van 3 meter en de dompelpomp een opvoerhoogte van 4 meter. Voor geen van drieën zou de kade hoogte dus een probleem geven om water te verzorgen echter, de hoeveelheid water.... tja of je daar nog iets mee kunt....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
1.Kennelijk nog nooit gehoord van getijverschillen in een zeehaven, in IJmuiden is onder normale omstandigheden het verschil tussen hoog en laag water ca 2 meter en de inschatting van Ko van Leeuwen is op basis van hoog water, het IJmuidense havengebied goed kennende.
2.Kennelijk nog nooit gehoord van de NPSH curve van een pomp, 2 meter aanzuighoogte (hoog water) geeft een geheel ander beeld dan 4 meter (laag water) aanzuighoogte.
3.De P-H curven van dompelpompen varieren met het type dompelpomp.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Thor link=msg=1388781 date=1448960875
1.Kennelijk nog nooit gehoord van getijverschillen in een zeehaven, in IJmuiden is onder normale omstandigheden het verschil tussen hoog en laag water ca 2 meter en de inschatting van Ko van Leeuwen is op basis van hoog water, het IJmuidense havengebied goed kennende.
2.Kennelijk nog nooit gehoord van de NPSH curve van een pomp, 2 meter aanzuighoogte (hoog water) geeft een geheel ander beeld dan 4 meter (laag water) aanzuighoogte.
3.De P-H curven van dompelpompen varieren met het type dompelpomp.

En Thor... wat was mijn eerste reactie....

Volgens de woordvoerder is er opgeschaald ivm WATERWINNING. Kennelijk is de aanwezigheid van een(ZEE)HAVEN dus GEEN garantie voor voldoende bluswater.
En wat doet u.... u zit het verhaaltje constant te bevestigen met uw eigen termen op een wijze dat u de constatering van de woordvoerder in twijfel wenst te trekken... u komt telkens weer met een heel betoog om aan te kunnen geven hoe goed u wel op de hoogte bent.

Uw reactie met het aangeven van punten 1 t/m 3 geeft gewoon aan wat ik met mijn eigen spullen ervaar en wat volgens de documentatie bij mijn spullen (waarin onder meer alle door u aangehaalde grafieken zijn opgenomen) in jan boeren fluitjes taal verwoord.

Het lukt al mijn spullen om het water op de kade te krijgen, dat alles daar ophoud is evident daar heb je geen grafieken voor nodig dat is dood eenvoudig een verhaaltje opletten op school tijdens natuurkunde, de grafieken zullen ons alleen laten zien dat de ene pomp het wat langer wint van de zwaartekracht dan de andere pomp.
In uw verhaal valt het me trouwens een beetje tegen dat u het soortelijkgewicht van zeewater tov zoetwater buiten  beschouwing laat, met uw kennis had u dat zeker behoren te vermelden daar u ook rekening houd met getijde verschillen.

Maar nogmaals, hoe u uw verhaal ook wilt brengen het einde blijft gewoon dat de woordvoerder de reden van opschaling heeft aangegeven (nogmaals) de waterwinning.... met al uw kennis bent u kennelijk niet instaat geweest dit als zodanig te kunnen lezen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Heren,

Discussiëren is goed, laat dat duidelijk zijn. Probeer echter wel om elkaar in de waarde te laten en op een normale manier van gedachten te wisselen  98uiye
Assumption is the mother of all fuck-ups


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Grote brand bij palingrokerij aan de Loggerstraat in IJmuiden

30 nov 2015 IJmuiden – Bij een palingrokerij aan de Loggerstraat in IJmuiden is maandagavond brand uitgebroken. De brand brak rond kwart over zes uit waarop de brandweer met groot materieel ter plaatse kwam. Bij een afvoerpijp was brand uitgebroken. De vlammen sloegen aan het begin uit het dak. Omdat het vuur ook in de isolatie van het dak zat is de Cobra ColdCutter ingezet om de brand te kunnen doven. Uit voorzorg is een ambulance ter plaatse gekomen maar gelukkig raakte er verder niemand gewond. De werknemers die in het pand aan het werk waren, worden elders opgevangen. Het is nog onduidelijk waardoor de brand is ontstaan. Rond half negen kon het sein brandmeester worden gegeven.

Foto's Michel van Bergen meer op: http://www.michelvanbergen.nl/2015/11/30/grote-brand-bij-palingrokerij-aan-de-loggerstraat-in-ijmuiden/





Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Thor link=msg=1388781 date=1448960875
1.Kennelijk nog nooit gehoord van getijverschillen in een zeehaven, in IJmuiden is onder normale omstandigheden het verschil tussen hoog en laag water ca 2 meter en de inschatting van Ko van Leeuwen is op basis van hoog water, het IJmuidense havengebied goed kennende.
Kijkend naar de sleepboten op mijn foto was de hoogte zelfs minder dan 2 meter.

Even het verloop middels (ingekorte) P2000 en eigen waarneming via foto's:

18:22:18 Brand industrie 2450 1292 2540 2430 1260
   2450 Hoogwerker Velsen-Zuid
   1292 OvD
   2540 Tankautospuit IJmuiden
   2430 Tankautospuit Velsen-Zuid
   1260 Cobracutter Zwanenburg

18:28 IJmuiden ter plaatse (KvL)

18:30 Velsen-Zuid ter plaatse (KvL)

18:40:09 Brand industrie (Middelbrand)
   Communicatie
   Fotograaf

18:44 Velsen-Zuid bezig met aanzuigslang (KvL)

18:51 Vlammen slaan uit het dak (KvL)

18:53:35 Brand industrie (Grote brand) 1294 ZWT_0220 2340
   1294 OvD
   0220 AGS Zaanstreek
   2340 Tankautospuit Beverwijk-Oost

18:56:19 Brand industrie (Grote brand) 2230 1063 1288
   2230 Tankautospuit Beverwijk-West
   1063 Groot Water Transport
   1288 Groot Water Transport

19:00 Vanaf dit moment geen vlammen en rook meer gezien (KvL)

19:05:56 Brand industrie (Grote brand) (wts 1000,verzorging klein) 3001 1205
   3001 Logistiek
   1205 Logistiek

19:15 Beverwijk-Oost bezig met aanzuigslang (Kvl)

20:40 Brand Meester (KvL)

Kijkend naar bovenstaande is tussen 18:44 en 18:53/18:56 een defect bij Velsen-Zuid geconstateerd. Beverwijk-Oost is toen gealarmeerd en drie minuten later het GWT. Op dat moment sloegen de vlammen ook uit het dak.

Velsen-Zuid en Beverwijk-Oost hebben beiden gewerkt met twee gekoppelde aanzuigslangen.

En zoals eerder gemeld is GWT niet ingezet. Vanaf 19:00 is er meer gewerkt aan het openbreken van de buitenwand en dak.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1388991 date=1449009690
Kijkend naar de sleepboten op mijn foto was de hoogte zelfs minder dan 2 meter.

Even het verloop middels (ingekorte) P2000 en eigen waarneming via foto's:

18:22:18 Brand industrie 2450 1292 2540 2430 1260
   2450 Hoogwerker Velsen-Zuid
   1292 OvD
   2540 Tankautospuit IJmuiden
   2430 Tankautospuit Velsen-Zuid
   1260 Cobracutter Zwanenburg

18:28 IJmuiden ter plaatse (KvL)

18:30 Velsen-Zuid ter plaatse (KvL)

18:40:09 Brand industrie (Middelbrand)
   Communicatie
   Fotograaf

18:44 Velsen-Zuid bezig met aanzuigslang (KvL)

18:51 Vlammen slaan uit het dak (KvL)

18:53:35 Brand industrie (Grote brand) 1294 ZWT_0220 2340
   1294 OvD
   0220 AGS Zaanstreek
   2340 Tankautospuit Beverwijk-Oost

18:56:19 Brand industrie (Grote brand) 2230 1063 1288
   2230 Tankautospuit Beverwijk-West
   1063 Groot Water Transport
   1288 Groot Water Transport

19:00 Vanaf dit moment geen vlammen en rook meer gezien (KvL)

19:05:56 Brand industrie (Grote brand) (wts 1000,verzorging klein) 3001 1205
   3001 Logistiek
   1205 Logistiek

19:15 Beverwijk-Oost bezig met aanzuigslang (Kvl)

20:40 Brand Meester (KvL)

Kijkend naar bovenstaande is tussen 18:44 en 18:53/18:56 een defect bij Velsen-Zuid geconstateerd. Beverwijk-Oost is toen gealarmeerd en drie minuten later het GWT. Op dat moment sloegen de vlammen ook uit het dak.

Velsen-Zuid en Beverwijk-Oost hebben beiden gewerkt met twee gekoppelde aanzuigslangen.

En zoals eerder gemeld is GWT niet ingezet. Vanaf 19:00 is er meer gewerkt aan het openbreken van de buitenwand en dak.

18.30 uur was het hoog water zie ook de foto van de ex Bever


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Thor link=msg=1389028 date=1449042501
18.30 uur was het hoog water zie ook de foto van de ex Bever
Kan kloppen.
(De Bever heet overigens nog steeds Bever, alleen nu onder vlag van Iskes)