1.Kennelijk nog nooit gehoord van getijverschillen in een zeehaven, in IJmuiden is onder normale omstandigheden het verschil tussen hoog en laag water ca 2 meter en de inschatting van Ko van Leeuwen is op basis van hoog water, het IJmuidense havengebied goed kennende.
Kijkend naar de sleepboten op mijn foto was de hoogte zelfs minder dan 2 meter.
Even het verloop middels (ingekorte) P2000 en eigen waarneming via foto's:
18:22:18 Brand industrie 2450 1292 2540 2430 1260
2450 Hoogwerker Velsen-Zuid
1292 OvD
2540 Tankautospuit IJmuiden
2430 Tankautospuit Velsen-Zuid
1260 Cobracutter Zwanenburg
18:28 IJmuiden ter plaatse (KvL)18:30 Velsen-Zuid ter plaatse (KvL)18:40:09 Brand industrie (Middelbrand)
Communicatie
Fotograaf
18:44 Velsen-Zuid bezig met aanzuigslang (KvL)18:51 Vlammen slaan uit het dak (KvL)18:53:35 Brand industrie (Grote brand) 1294 ZWT_0220 2340
1294 OvD
0220 AGS Zaanstreek
2340 Tankautospuit Beverwijk-Oost
18:56:19 Brand industrie (Grote brand) 2230 1063 1288
2230 Tankautospuit Beverwijk-West
1063 Groot Water Transport
1288 Groot Water Transport
19:00 Vanaf dit moment geen vlammen en rook meer gezien (KvL)19:05:56 Brand industrie (Grote brand) (wts 1000,verzorging klein) 3001 1205
3001 Logistiek
1205 Logistiek
19:15 Beverwijk-Oost bezig met aanzuigslang (Kvl)20:40 Brand Meester (KvL)Kijkend naar bovenstaande is tussen 18:44 en 18:53/18:56 een defect bij Velsen-Zuid geconstateerd. Beverwijk-Oost is toen gealarmeerd en drie minuten later het GWT. Op dat moment sloegen de vlammen ook uit het dak.
Velsen-Zuid en Beverwijk-Oost hebben beiden gewerkt met twee gekoppelde aanzuigslangen.
En zoals eerder gemeld is GWT niet ingezet. Vanaf 19:00 is er meer gewerkt aan het openbreken van de buitenwand en dak.