De naam van dit topic vind ik juist precies de spijker op de kop tikken. De gemeente Almere ligt als enige gemeente aan alle drie de wateren, als IJ-, Gooi- en Eemmeer. Hierdoor ontstaat een zeer bijzondere situatie waar deze gemeente en de daar vandaan aangestuurde water hulpverlenende instanties een zeer belangrijke rol kunnen spelen.
Hierbij kan de reddingsbrigade tevens gebruik maken van de rapportage van het "Weerwater-incident". Zoals 9910001 reeds vermeldde moet een buitenstander niet bepalen wat wel en niet moet/ mag in de andere vereniging. Maar een ieder moet toch erkennen dat zeker de Almeerse Reddingsbrigade een uitgelezen kans heeft gekregen om in te spelen in de vraag naar erkenning die vele binnenwater reddingsbrigades zoeken.
En wat de mogelijke inzetbaarheid betreft tijdens een trouwerij, dat was eigenlijk meer humoristich bedoeld. Maar zoals men reageerde had ik er toch een andere tekst van moeten maken. Edoch neem ik wel aan dat er idd voor vervanging gezorgd is. Dat was niet altijd geregeld. Zeker momenteel vangen de reddingsbrigades in Zuid-Kennemerland elkaar heel goed op en neemt de een de taken direct van de ander over en worden meldkamers daarvan in kennis gesteld.
Laten we overigens niet vergeten dat reddingsbrigades op de Nederlandse stranden langs de Noordzee kust al jaren bezig zijn en eigenlijk verdeelt wat bereikt hebben. Voor de reddingsbrigades op het binnenwater is deze weg eigenlijk "pas" begonnen en kijk hoever men ondertussen nu al is. Nu hebben zij iets mee kunnen liften op de ervaring en bekendheid van de kustreddingsbrigades, maar ondertussen streven de binnenwater reddingsbrigades hun kust-collegea voorbij. Zeker als je kijkt naar innovatie qua materiaal. Er is dan momenteel geen matrix voor de samenwerking met de regionale en lokale brandweer, maar denk dat een dergelijk raamwerk spoedig zal verschijnen.
De kust reddingsbrigades zijn nu nog te eigenzinnig en vele besturen zullen vast willen houden aan hun ideeën (ook aan het verleden), maar ook daar moet de kogel door de kerk, zodat men verregaande regionale samenwerking gewoon een feit kan worden.