Misschien effe weer on topic?
Dit heeft natuurlijk niets te maken met de rol welke zij spelen in de hulpverleningsketen en in het groter geheel tussen twee veiligheidsregio's.
Speel op de bal, niet de ...
(PS, wel woonachtig in almere, niet lid van..., maar wel geweest)
Toch zou het een rol kunnen spelen in de beperkte rol die de brigade nu speelt in verhouding tot de potentie.
Een vooraanstaand bestuurslid van de RB Almere, (daarna lange tijd als bondsbestuurslid aktief)die z'n tijd ver vooruit was ontvouwde mij zo'n 15 jaar geleden (ja toen al!!) eens zijn ambitieuze plannen:
Op alle markante punten van de Stichtse Brug tot aan Lelystad op vijf plaatsen containers met eerste hulp en anti rampenspullen en een boot op plaatsen bij een boothelling, bij havens dus. Almere haven, muiderzand, pampushaven en Block van Kuffeler. Dat was nog voor de komst van de KNRM naar Marken. Kijk eens wat een geweldig idee! Als dat indertiijd gerealiseerd was, had de RB Almere nu de belangrijkste brigade van Nederland geweest, met het grootste uitruk gebied en een substantiele inbreng op het gebied van redden.
Ik vraag me af waarom dat nooit van de grond gekomen is...
Henk
Even als bijlage een verslag dat al dateert uit 1997, oefening waterklok.
Ik ben bang dat er nog niets veranderd is:
------------------------------------------------------
* Oefening "WATERKLOK"
Date: 28 Sep 97 15:41:00 +0100
VAART-bericht van: cdijk@tempo.ow.nl (Cees van Dijk)
------------------------------------------------------
Hallo vaart-l,
HULPVERLENERS ZIJN LANG BEZIG OM OPVARENDEN TE REDDEN.
Het is vrijdagmiddag rond de klok van enen, het is prachtig weer op het
Ijsselmeer, een licht noordoost briesje verdrijft de nevelen die een
groot gedeelte van van de ochtend over het water hingen,
De dienstdoende centralist van de Centrale Meldpost Ijsselmeergebied
geniet van het najaarszonnetje.
Om 13.04 uur schiet de man overeind van een noodkreet over VHF 1
"Centrale meldpost,hier de PRINS CLAUS, we zijn aangevaren"
De centralist geeft antwoord en probeerd de melder tot rust te brengen.
Vanaf de PRINS CLAUS komt het onheilspellende bericht dat ze bij het
verlaten van de vluchthaven "BLOCK VAN KUFFELAER" zijn aangevaren door
een tanker. De PRINS CLAUS, een partyschip met 59 opvarenden is ter
hoogte van de machinekamer geramd,het schip maakt water en er is brand
uitgebroken in de machinekamer,de tanker zit over bakboord vast in de
PRINS CLAUS en verliest een bruinzwarte naar olie stinkende substantie.
Van alle kanten komt de hulpverlening op gang,De P92 vertrekt bij het
steunpunt Lelystad vooruitgevaren door die nieuwe snelle rubberboot De
BREEZAND van RWS was net uitgevaren uit de zuidelijke voorhaven en
vervolgd volaan zijn weg.
Een coordinator van CMIJ chartert de CYCLOON van BTS die ook op het
steunpunt ligt en spoed zich naar het incident.
Gezien de aard van de melding laat het CMIJ het multifunctionele
vaartuig JUMBO en het bergingsvaartuig REDDER,beiden van BTS in
gereedheid brengen voor eventuele oliebestrijding.
De slb ARGO van BTS heeft meegeluisterd en krijgt van zijn kantoor
opdracht om er heen te gaan.
Inmiddels heeft de kustwacht diverse reddingsstations gealarmeerd en is
er een SAR helicopter opgestegen.
Brandweervoertuigen van Almere de Vaart staan binnen 5 minuten
machteloos op de dijk te kijken hoe 100 meter uit de kust de PRINS CLAUS
behoorlijk rookt,de paniek aan boord is duidelijk waarneembaar.
De bevelvoerder geeft zijn waarnemingen door aan de AC en vraagt waar de
boot met de duikers blijft die uit Lelystad moet komen.
Na enkele minuten verschijnt er ook een ambulance op de dijk.
De verpleger kan aan zijn meldkamer voorlopig alleen maar meedelen dat
ze rekening moeten houden met een ernstige calamiteit.
Enig contact met het incident is verder niet mogelijk.
Vanaf het water is de rubberboot van de politie na een kwartier ter
plaatse en meldt via VHF 39 een behoorlijke brand aan boord van de PRINS
CLAUS gepaard gaand met explosies,de agent verzoekt met spoed de
brandweer.
Na 20 minuten is ook de CYCLOON ter plaatse en geeft een gedetailleerd
situatierapport door aan het CMIJ .
Inmiddels weet het CMIJ via VHF 1 dat er op de PRINS CLAUS minstens 10
zwaar gewonden zijn, dat er twee bemanningsleden vermist worden en dat
de Tanker ANNEMARIE heet en dat daar geen enkel teken van leven wordt
waargenomen. Dit wordt telefonisch doorgegeven aan de RAC Flevoland
Om 13.29 uur(25 min. na de melding) meldt zich een voertuig van de
brandweer Lelystad dat ze met de boot zijn aangekomen bij de BLOCK en
vragen om een lokatie om de boot te water te laten.
Nu kan de brandweer eindelijk in actie komen,met het rubberbootje worden
brandweerlieden met wat blusmateriaal overgevaren naar de PRINS CLAUS.
Om 13.30 uur verschijnt er een SAR heli boven de ramp, een bemanningslid
opgeleid in levensreddende handelingen daalt af om hulp te verlenen.
De man begint aan de onmogelijke taak om in zijn eentje minstens 10
zwaar gewonden te verzorgen,in de hectische toestand aan boord heeft hij
nog tijd om via de communicatie met zijn piloot de ernst van de situatie
uit te leggen. De piloot kan niets anders doen dan dit doorgeven aan het
kustwachtcentrum.
Inmiddels zijn de eerste snelle rubberboten van de KNBRD begonnen met de
drenkelingen die in paniek overboord gesprongen zijn op te vissen.
De coordinator aan boord van de CYCLOON besluit zijn boot in te zetten
voor de hulpverlening en gaat in overleg met het CMIJ naar de wal waar
hij om 13.45 een medisch team aan boord neemt om deze over te brengen
naar de PRINS CLAUS.
FICTIE OF WERKELIJKHEID ?? Gelukkig maar een oefening waarbij het in de
aanloop al volkomen duidelijk is dat wanneer dit in het echt was gebeurd
de hulpverlening volkomen uit de hand gelopen zou zijn.
Als waarnemer heb ik de oefening vanaf de JUMBO kunnen aanschouwen en
ben tot de volgende conclusie gekomen;
De hulpverleners vanaf het water zijn redelijk tot goed op zo'n
calamiteit voorbereid, hoe komt dat?
De jongens van rijkswaterstaat,politie te water,KNBRD, de bergers van
BTS zijn mannen die ook in de dagelijkse praktijk met elkaar
samenwerken,ze kennen elkaar en weten wat ze aan elkaar hebben.
Ze kennen elkaars materiaal en kunnen met elkaar communiceren ook via de
marifoon.
Anders is het met de hulpverleners "van de wal", zolang ze vaste grond
onder de voeten hebben is er niets aan de hand.
Die jongens van de brandweer en de ambulancedienst kennen elkaar
natuurlijk ook ,hebben menig incident op en langs de straat met elkander
opgelost.
Maar nou zit er ineens 100 meter water tussen de wal en een ernstige
calamiteit De walhulpverleners zijn aangewezen op de kennis en het
materiaal van de waterhulpverleners.
Men kent elkaar niet,men spreekt elkaars taal niet, laat staan dat ze
via communicatiemiddelen met elkaar kunnen communiceren.
Een ernstige tekortkoming die het leven had kunnen kosten aan 59
opvarenden van de PRINS CLAUS en een mogelijke milieuramp hoewel de
oliebestrijding buiten de hulpverlening om liep als een geoliet klokje
bij deze oefening
Er zal op bestuurlijk niveau nog lang nagepraat moeten worden over deze
oefening.
Groet..... Cees
http://www.vaart.nl
--------------------------------------------------------------
* Oefening "WATERKLOK"
Date: Mon, 29 Sep 1997 01:43:02 -0400
VAART-bericht van: Dirk van der Meulen