Foto112; Proef met doorsturen locatie en foto naar 112 centrale

Auteur Topic: Foto112; Proef met doorsturen locatie en foto naar 112 centrale  (gelezen 3314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Citaat
Hulpdiensten efficiënter ingezet dankzij GSM

MIDDELBURG - De Veiligheidsregio Zeeland gaat een proef doen waarbij 112-melders via hun mobiele telefoon gemakkelijk hun exacte locatie en een foto van het incident kunnen versturen naar de centralisten op de meldkamer in Middelburg.

Het systeem 'Foto112' zorgt ervoor dat de melder tijdens het gesprek met de alarmcentrale automatisch een bericht op zijn of haar mobiele telefoon ontvangt met een verwijzing naar een speciale website waarmee via GPS de exacte positie van de melder kan worden doorgegeven. Ook is er een functie binnen de site om een situatiefoto door te sturen.

Volgens de Veiligheidsregio Zeeland kan het systeem met name uitkomst bieden als mensen niet goed weten waar ze zich precies bevinden, bijvoorbeeld wanneer ze in een bosgebied of op het strand zijn. Het nieuwe systeem levert geen vertraging op maar juist een snellere inzet: "De hulpdiensten worden tijdens het gesprek al gealarmeerd en op pad gesturd, maar met behulp van de exacte incidentlocatie kan de centralist de bemanning van de opgeroepen voertuigen nadien nauwkeurige informatie geven over de juiste route", aldus een woordvoerder.

Foto’s zijn maximaal een uur beschikbaar voor de centralist, daarna worden ze verwijderd. Ook voor buitenlandse mobiele nummers is het systeem geschikt en voor alle smartphones die ondersteund zijn met een actieve GPS-internetverbinding.

Volgens de Veiligheidsregio Zeeland komt inmiddels ruim 90% van de 112-gesprekken binnen via een mobiele telefoon. Het systeem is echter nog niet eerder in Nederland getest. Gedurende een jaar zal door de brandweer en de ambulancedienst getest worden of het systeem bijdraagt aan een efficiëntere hulpverlening.

Bron: HVZeeland http://www.hvzeeland.nl/nieuws/27796-hulpdiensten-efficienter-ingezet-dankzij-gsm/




koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #1 Gepost op: 6 november 2015, 16:42:09
Zou zo'n systeem ook kunnen worden ingezet door foto's te sturen van het incident zelf? Denk hierbij aan een ongeval of brand. Zo heeft de centralist alvast een plaatje wat helpt voor de beeldvorming en eventuele extra inzet van hulpdiensten.


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #2 Gepost op: 6 november 2015, 16:45:28
Citaat van: koenb link=msg=1382505 date=1446824529
Zou zo'n systeem ook kunnen worden ingezet door foto's te sturen van het incident zelf? Denk hierbij aan een ongeval of brand. Zo heeft de centralist alvast een plaatje wat helpt voor de beeldvorming en eventuele extra inzet van hulpdiensten.
Dat is ook juist een optie van het systeem toch, zoals ik het lees?

Citaat
Ook is er een functie binnen de site om een situatiefoto door te sturen.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #3 Gepost op: 6 november 2015, 16:56:21
Citaat van: FP924 link=msg=1382507 date=1446824728
Dat is ook juist een optie van het systeem toch, zoals ik het lees?

Ik lees het inderdaad! Volgende keer even goed alles lezen.  ;D

Ben benieuwd naar de evaluatie na de test.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #4 Gepost op: 7 november 2015, 12:00:33
Ben hier voorstander van O0 We leven inmiddels in 2015.

Wat mij betreft lekker mee aan de slag en testen. Tegenwoordig kan je alles ''live'' volgen.

Laat zo'n melder binnen een paar jaar maar via Periscope 360 graden beelden maken.  O0

(Theoretisch kan dat nu natuurlijk al, maar laten we eerst maar met een foto beginnen)  >:D
If you can dream it, you can do it.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #5 Gepost op: 27 november 2015, 21:46:35
Citaat van: Jims link=msg=1382618 date=1446894033
Ben hier voorstander van O0 We leven inmiddels in 2015.

Wat mij betreft lekker mee aan de slag en testen. Tegenwoordig kan je alles ''live'' volgen.

Laat zo'n melder binnen een paar jaar maar via Periscope 360 graden beelden maken.  O0

(Theoretisch kan dat nu natuurlijk al, maar laten we eerst maar met een foto beginnen)  >:D

Dat was bij de vorming van onze  veiligheidisregio al een wens van de directeur, dat heeft hij in zo'n beetje iedere toespraak gezegd.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #6 Gepost op: 1 december 2015, 20:15:43
Citaat van: Jims link=msg=1382618 date=1446894033
Ben hier voorstander van O0 We leven inmiddels in 2015.

Dat is een beetje de "ziekte" van deze tijd: alles wat nieuw is, moet per definitie wel bruikbaar zijn. En een meerwaarde vormen. Maar is het dat wel?
Mij lijkt op geen enkel ogenblik een videoopname een goede bevraging door een goede centralist te kunnen vervangen. Bij grotere incidenten zijn zo een beelden ongetwijfeld wél bruikbaar maar dan lijkt het mij logischer om hiervoor semi-professioneel materiaal in te zetten, mét kennis van zaken. Zoals drones van de brandweer, bijvoorbeeld.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #7 Gepost op: 5 december 2015, 10:45:45
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1388935 date=1448997343
Dat is een beetje de "ziekte" van deze tijd: alles wat nieuw is, moet per definitie wel bruikbaar zijn. En een meerwaarde vormen. Maar is het dat wel?
Mij lijkt op geen enkel ogenblik een videoopname een goede bevraging door een goede centralist te kunnen vervangen. Bij grotere incidenten zijn zo een beelden ongetwijfeld wél bruikbaar maar dan lijkt het mij logischer om hiervoor semi-professioneel materiaal in te zetten, mét kennis van zaken. Zoals drones van de brandweer, bijvoorbeeld.
het gebeurt nu al,  als een melding binnenkomt wordt er op alle mogelijke wijzen naar informatie gezocht. Wij hebben daar voorbeelden van gekregen door centralisten. Melding schuurbrand. Via een foro die al op twitter was te zien wisten ze dat de brand al uitslaand was EN naast een woning nog voordat ze de melder zo kalm gekregen hadden dat die zijn verhaal goed kom doen en de alarmering is daarop aangepast .
Google earth, here.com, bing-maps (heel belangrijk om je niet op 1 bron te focussen, soms heeft een van deze lokaal betere beelden dan de anderen) en google streetview worden ook wel gebruikt.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #8 Gepost op: 8 december 2015, 21:16:10
Ik heb het als centralist ook allemaal de revue zien passeren en eerlijk? Enkel Google is handig. Omdat het aan de naam van een restaurant, station of discotheek meteen dat o zo vervelende officiële adres koppelt dat niemand kent maar dat je nodig hebt om de computer de snelste hulpverleners te laten aanwijzen. Naar mijn aanvoelen (maar dat is uiteraard zeer persoonlijk) zorgen de andere media voor tunnelzicht, een niet te verwaarlozen risico op snelle maar ronduit foutieve informatie en te veel capaciteit die verloren gaat aan het monitoren van dergelijke zaken zonder voldoende output. Zelfs het geroemde Streetview werd altijd geklopt door de kennis van lokale hulpverleners: de ideale tweede aanrijroute bleek al een week dicht door wegenwerken, het uitgestrekte rendez-vouspunt blijkt steevast op zaterdagavond altijd vol geparkeerde wagens te staan etc etc. Altijd was het sukkelen en corrigeren.