GRIP 1 Zeer Grote brand (horecagroothandels) Van der Kunstraat - Den Haag 05-12-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer Grote brand (horecagroothandels) Van der Kunstraat - Den Haag 05-12-2015  (gelezen 9904 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

bart007

• Senior gebruiker
Brandweer Haaglanden ‏@Brandweer_HGL  2 uur geleden
Den Haag - Door de brand vannacht in de Van der Kunstraat en het nablussen is rook en roet in enkele Megastore-winkels terecht gekomen (1/3)
(2/3) De Megastore is gewoon geopend, behalve de volgende winkels: Jumbo, La Place en Aldi. Mogelijk komen hier nog enkele winkels bij.
(3/3) Enkele winkels worden nog beoordeeld. Hierover z.s.m. aanvullende info. Maak voor toegang voorlopig gebruik van zijde Waldorpstraat.
Brandweer Haaglanden ‏@Brandweer_HGL  31 minuten geleden
Update Megastores: Ook Subway en Mac Donalds voorlopig gesloten. Kids Eiland heeft uit voorzorg besloten vandaag niet open te gaan. (1/2)
Brandweer Haaglanden ‏@Brandweer_HGL  26 minuten geleden
(2/2) In de Megastores zijn schoonmaakploegen ingezet. Buiten, aan de andere kant van de straat, gaat het nablussen voorlopig gewoon verder.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1389868 date=1449313996
Wat Fireball ondenkbaar vindt is gewoon gebeurd en zal vaker gebeuren. Als er al een HOvD-B ter plaatse is, al een OvD-G, een OvD-P en een OvD-Bz en bovendien ook de CPH aanwezig, want ZGB, wat voegt GRIP1 roepen dan de facto nog bij?

Dat is werken volgens de GRIP-gedachte. Overigens mis ik dan nog een Leider CoPI, IM en Voorlichter.

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Laat de voorlichter nu al vanaf middelbrand worden gewaarschuwd en de IM'er met de CPH mee te komen........ GRIP is een middel, geen doel. Dat is wat ik bedoel.

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1389878 date=1449315346
Laat de voorlichter nu al vanaf middelbrand worden gewaarschuwd en de IM'er met de CPH mee te komen........ GRIP is een middel, geen doel. Dat is wat ik bedoel.

Dat GRIP een middel is bedoel ik ook. Wat ik bedoel is dat als je een erg grote inzet hebt in een stad, het wel een erg handig middel is en ik het dus (bijna) ondenkbaar vindt dat je van dat middel dan geen gebruik maakt. Natuurlijk is het geen doel, maar het geeft vaak wel een bepaalde (multi-)structuur aan de inzet, waardoor de kans kleiner wordt dat je dingen over het hoofd ziet of achter de feiten aanloopt.

Weet je waarom er later alsnog is opgeschaald met GRIP? Blijkbaar had het toen toch een meerwaarde.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Citaat van: Fireball link=msg=1389882 date=1449315974

Weet je waarom er later alsnog is opgeschaald met GRIP? Blijkbaar had het toen toch een meerwaarde.

Daar had ik al op geantwoord; zie mijn vorige posting.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: Arie link=msg=1389886 date=1449316729
Daar had ik al op geantwoord; zie mijn vorige posting.

Sorry, over het hoofd gezien. Dank je wel!  O0

Folkert

• Student
  • Forum gebruiker
Citaat van: Fireball link=msg=1389882 date=1449315974
Wat ik bedoel is dat als je een erg grote inzet hebt in een stad, het wel een erg handig middel is en ik het dus (bijna) ondenkbaar vindt dat je van dat middel dan geen gebruik maakt. Natuurlijk is het geen doel, maar het geeft vaak wel een bepaalde (multi-)structuur aan de inzet, waardoor de kans kleiner wordt dat je dingen over het hoofd ziet of achter de feiten aanloopt.
GRIP is een handig middel, maar het is ook niet feilloos. Het zorgt er voor dat je tijd kwijt bent aan vaste vergadermomenten en andere rompslomp. Tijdens een overleg komen veranderingen in de situatie buiten (veel) minder goed door bij de mensen in de copi-bak. Dat kan er toe leiden dat er na een half uur een ontzettend mooi multi-plan ligt, wat zodra men buiten staat alweer deels achterhaald blijkt te zijn. Het feit dat de informatiestroom 'naar boven' deels wordt afgeknepen zorgt er ook voor dat er behoorlijk wat bijgepraat moet worden als iedereen weer buiten staat. (over achter de feiten aanlopen gesproken)

Deze nadelen zijn afhankelijk van het incident te accepteren, wanneer ze niet opwegen tegen de voordelen. Echter, in een relatief ongecompliceerde inzet als deze staat het de heren in het veld helemaal vrij om even buiten de GRIP om te gaan. Want laten we eerlijk zijn, het was gewoon een brandje, niet meer niet minder. Ja er waren een hele hoop rode auto's nodig, en de compagniescommandant werd uit zijn bed gebeld, maar that's it. Kwestie van belendende panden beschermen, lintje eromheen, even kijken waar de rook heen gaat en vervolgens afwachten tot de brandstof op is. 98uiye

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: Folkert link=msg=1389892 date=1449318565
GRIP is een handig middel, maar het is ook niet feilloos. Het zorgt er voor dat je tijd kwijt bent aan vaste vergadermomenten en andere rompslomp. Tijdens een overleg komen veranderingen in de situatie buiten (veel) minder goed door bij de mensen in de copi-bak. Dat kan er toe leiden dat er na een half uur een ontzettend mooi multi-plan ligt, wat zodra men buiten staat alweer deels achterhaald blijkt te zijn. Het feit dat de informatiestroom 'naar boven' deels wordt afgeknepen zorgt er ook voor dat er behoorlijk wat bijgepraat moet worden als iedereen weer buiten staat. (over achter de feiten aanlopen gesproken)

Dat is een kwestie van systematiek en hoe je het CoPI organiseert. In de dynamiek van een incident moet je inderdaad geen half uur in een bak gaan zitten, of je moet  iemand anders daarheen sturen. Op het moment dat je het rompslomp noemt, klopt er volgens mij iets niet. Het moet een meerwaarde hebben, terwijl jouw reactie klinkt alsof je er alleen maar last van hebt.

Citaat van: Folkert link=msg=1389892 date=1449318565
Want laten we eerlijk zijn, het was gewoon een brandje, niet meer niet minder. Ja er waren een hele hoop rode auto's nodig, en de compagniescommandant werd uit zijn bed gebeld, maar that's it. Kwestie van belendende panden beschermen, lintje eromheen, even kijken waar de rook heen gaat en vervolgens afwachten tot de brandstof op is. 98uiye

Dit is volgens mij een typische rode reactie, met weinig oog voor de multi-processen en (bestuurlijke) impact op de omgeving. Blijkbaar is de vraag of de Megastores open kan al voldoende om GRIP af te kondigen, als ik de reactie van Arie lees.  98uiye

Folkert

• Student
  • Forum gebruiker
Citaat van: Fireball link=msg=1389900 date=1449320408
Het moet een meerwaarde hebben, terwijl jouw reactie klinkt alsof je er alleen maar last van hebt.
Ik zie de meerwaarde van de GRIP-structuur zeer zeker wel. Wat ik echter probeer duidelijk te maken is dat er een plaats en tijd voor is. De GRIP-fetisjisten op dit forum lijken wel eens te vergeten dat, zeker op operationeel niveau, er ook samenwerking, afstemming en coördinatie is als we het G-label er niet op plakken. We hebben het hier niet over bestuurlijke ambtenaren die de GRIP gebruiken als leidraad in werkzaamheden waar ze in de dagelijkse gang van zaken niet eens aan denken. De figuren op straat weten meestal dondersgoed wie ze waarvoor moeten hebben als ze multi iets moeten afstemmen. Daarmee wil ik dus niet zeggen dat GRIP 1 bij voorbaat overbodig is, maar als de (H)OvD's in overleg bepalen dat ze het incident op dat moment prima in de tang kunnen krijgen ga IK niet degene zijn die daar vraagtekens bij zet.

Citaat
Dit is volgens mij een typische rode reactie, met weinig oog voor de multi-processen en (bestuurlijke) impact op de omgeving.
Dan heb je me verkeerd begrepen. Ik zie zeer zeker het belang van multi-processen en oog voor eventuele impact op de omgeving, maar ik laat een en ander graag over aan het zelfdenkende vermogen van de leiding t.p. Ik heb een broertje dood aan het overreguleren van processen die uitgevoerd worden door mensen met een hele bak ervaring en inzicht, omdat ik denk dat het hun creativiteit en flexibiliteit eerder inperkt dan bevordert. Ofterwijl, als GRIP 1 daadwerkelijk ondersteunend is aan de incidentbestrijding (zowel bron als effect), go for it, maar pas nadat de mensen in het veld aangeven dat nodig te hebben. 98uiye

Citaat
Blijkbaar is de vraag of de Megastores open kan al voldoende om GRIP af te kondigen, als ik de reactie van Arie lees.  98uiye
Tsja, het zou daar gegaan zijn om bestuurlijke afstemming die nodig was. GRIP 1 is voor zover ik weet een puur operationeel verhaal, dus die beslissing zie ik ook niet helemaal. Gelukkig ben ik niet degene die daar iets van moet vinden, want met het tekort aan beeldvorming ter plaatse kunnen we daar van achter onze computer gewoon veel te weinig van zeggen.

maarten93

• Senior gebruiker
p2kflex
15:16:20 05-12-15GROUP-1P 2 Gebouwbrand winkel (VK: 1) (dak) ivm gwt opruimen Van der Kunstraat 18 DHG 6969 6970
1500143BRW Haaglanden (De Lier) (Kazernealarm)
1500235BRW Haaglanden (De Lier) (Bemanning HV)
1503902BRW Haaglanden (Monitorcode)