Het moet een meerwaarde hebben, terwijl jouw reactie klinkt alsof je er alleen maar last van hebt.
Ik zie de meerwaarde van de GRIP-structuur zeer zeker wel. Wat ik echter probeer duidelijk te maken is dat er een plaats en tijd voor is. De GRIP-fetisjisten op dit forum lijken wel eens te vergeten dat, zeker op operationeel niveau, er ook samenwerking, afstemming en coördinatie is als we het G-label er niet op plakken. We hebben het hier niet over bestuurlijke ambtenaren die de GRIP gebruiken als leidraad in werkzaamheden waar ze in de dagelijkse gang van zaken niet eens aan denken. De figuren op straat weten meestal dondersgoed wie ze waarvoor moeten hebben als ze multi iets moeten afstemmen. Daarmee wil ik dus niet zeggen dat GRIP 1 bij voorbaat overbodig is, maar als de (H)OvD's in overleg bepalen dat ze het incident op dat moment prima in de tang kunnen krijgen ga IK niet degene zijn die daar vraagtekens bij zet.
Dit is volgens mij een typische rode reactie, met weinig oog voor de multi-processen en (bestuurlijke) impact op de omgeving.
Dan heb je me verkeerd begrepen. Ik zie zeer zeker het belang van multi-processen en oog voor eventuele impact op de omgeving, maar ik laat een en ander graag over aan het zelfdenkende vermogen van de leiding t.p. Ik heb een broertje dood aan het overreguleren van processen die uitgevoerd worden door mensen met een hele bak ervaring en inzicht, omdat ik denk dat het hun creativiteit en flexibiliteit eerder inperkt dan bevordert. Ofterwijl, als GRIP 1 daadwerkelijk ondersteunend is aan de incidentbestrijding (zowel bron als effect), go for it, maar pas nadat de mensen in het veld aangeven dat nodig te hebben.
Blijkbaar is de vraag of de Megastores open kan al voldoende om GRIP af te kondigen, als ik de reactie van Arie lees.
Tsja, het zou daar gegaan zijn om bestuurlijke afstemming die nodig was. GRIP 1 is voor zover ik weet een puur operationeel verhaal, dus die beslissing zie ik ook niet helemaal. Gelukkig ben ik niet degene die daar iets van moet vinden, want met het tekort aan beeldvorming ter plaatse kunnen we daar van achter onze computer gewoon veel te weinig van zeggen.