Ben benieuwd hoe deze man in het gat terecht is gekomen en hoe de ruimte is ontstaan
Thor, op zeker kan ik het je niet vertellen, maar het talud van de strekdam loopt hol, terwijl de zandduinen bol zijn. Tussen de rotsen zit geen bitumen of kleine stenen (spoelen weg). Ergo, los zand tussen de rotsen en twee meter los zand er bovenop.
Wel heb ik vanmorgen bij andere zandduinen (op de stelconplaten) geconstateerd dat de zanduinen vrij stevig zijn. Mogelijk heeft de man net op een zwakke plek gelopen.
Die man ging vissen was dus warm aangekleed bij dit weer en zal niet razendsnel zijn afgekoeld.
Hij verkeerde in redelijk goede gezondheid, dus die kleding klopt wel. Maar als je bijna drie uur in zand hebt gezeten wat een lagere temperatuur heeft dan je eigen lichaam zal het toch wel wat met je doen.
Overigens ga ik uit van bijna drie uur omdat de man eerst familie heeft gebeld en die een tijdje bezig zijn geweest om hem los te krijgen. En die familie kwam niet uit de buurt want ze waren niet in staat om aan te geven waar ze zich bevonden. We stonden dan ook eerst met het hele spul bij Marina Seaport :-(
Maar ik heb zelden zo'n spannende klus meegemaakt. Ik heb vannacht ook meteen een video gemaakt voor de hulpverleners:
http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2015/09-12-2015-hulpdiensten-redden-man-uit-stuifzand-ijmuiden/