London Trauma Conference 2015: Air Ambulance & Pre-hospital Care Day

Auteur Topic: London Trauma Conference 2015: Air Ambulance & Pre-hospital Care Day  (gelezen 16936 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 11 december 2015, 18:47:33
Citaat van: René van der Helm link=msg=1391137 date=1449855590
Volgens mij maken de reanimatierichtlijnen 2015 voor BLS geen onderscheid en moet iedereen, dus ook bij een traumatisch arrest, gemasseerd worden. Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Het is niet zo dat iets moet omdat het in de reanimatierichtlijnen staat.

Bij traumatisch arrest is hartmassage zinloos + kans dat je de situatie alleen maar beroerder maakt voor het slachtoffer.

oma

• Senior gebruiker

helm

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 11 december 2015, 18:57:33
Citaat van: Oma link=msg=1391139 date=1449856053
Het is niet zo dat iets moet omdat het in de reanimatierichtlijnen staat.

Bij traumatisch arrest is hartmassage zinloos + kans dat je de situatie alleen maar beroerder maakt voor het slachtoffer.

Dat begrijp ik, maar het toch lastig voor de EHBO-er om te beseffen dat in zo'n geval niks doen het beste is terwijl de richtlijnen wereldwijd zeggen dat je moet masseren.

Doet men in Nederland snel een thoracotomie ter plaatse?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 11 december 2015, 19:56:09
Citaat van: René van der Helm link=msg=1391145 date=1449856653
Dat begrijp ik, maar het toch lastig voor de EHBO-er om te beseffen dat in zo'n geval niks doen het beste is terwijl de richtlijnen wereldwijd zeggen dat je moet masseren.

Doet men in Nederland snel een thoracotomie ter plaatse?

Ja, dat is voor een EHBO-er lastig om te beseffen. Paramedics bij ons weten dat ze geen hartmassage mogen geven bij traumatische arresten. Zij zullen een EHBO-er dus zeggen dat hij kan stoppen. Het bovenstaande algoritme is in gebruik in o.a. Sydney, de paramedics van de ambulancedienst zullen daar ook een EHBO-er zeggen dat hij kan stoppen met masseren.

helm

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 11 december 2015, 22:32:48
Beter voor de patiënt zou zijn dat de EHBO-er geen massage geeft. Want nu pomp hij geen bloed rond maar uit de bloedbaan.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 11 december 2015, 22:51:15
Citaat van: René van der Helm link=msg=1391202 date=1449869568
Beter voor de patiënt zou zijn dat de EHBO-er geen massage geeft. Want nu pomp hij geen bloed rond maar uit de bloedbaan.

Het zou kunnen echter is er geen sprake meer van letsel verergeren omdat de EHBO-er met een lijk aan het stoeien het is. Doder dan dood kan je iemand niet krijgen.

Je kan hooguit zorgen dat de prehospitale operateur een nog grotere bende voor de kiezen krijgt als hij de thorax open trekt.

Ik heb ze al genoeg meegemaakt waarbij er geen sprake is geweest van uitwendige hartmassage en het na openen trekken van thorax "koekoek en de groeten maar weer"-verhaaltje is.

Ik heb de cijfers niet zo bij de hand maar bij ons maakt een fors deel van deze patienten mee dat de thorax gesloten gaat worden door de patholoog-anatoom i.p.v. de (cardio-thoracaal) chirurg in het traumacentrum.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 12 december 2015, 00:24:45
Dank voor t plaatsen van de powerpoint dias Oma ! Altijd goed om heet van de naald de medische info te verkrijgen. Met die info kunnen we ook in NL het traumapatientbeleid veranderen hoop ik.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 12 december 2015, 00:37:14
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1391249 date=1449876285
Dank voor t plaatsen van de powerpoint dias Oma ! Altijd goed om heet van de naald de medische info te verkrijgen. Met die info kunnen we ook in NL het traumapatientbeleid veranderen hoop ik.

Graag gedaan, het was veel werk echter dacht ik dat deze onderwerpen meer dan de moeite waard zijn om het op dit forum onder de aandacht te brengen. Ik hoop dat veel ambulancemensen er iets aan hebben. ;)

Het is zelfs fascinerend omdat ik ontdekt heb dat er weinig chirurgen op twitter actief zijn. Als iemand een onleesbare of halve slide op twitter kwakt is de kans 95% dat het een chirurg is.

helm

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 12 december 2015, 08:23:13
Ik vroeg mij af, doet men in Nederland snel een thoracotomie ter plaatse?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 12 december 2015, 08:23:22
Adrenaline Friend or Foe - Professor Charles Deakin

Mike Christian @DrMikeChristian
#LCAS2015 epi first mentioned by Safer in 1961 - has our science progressed? pic.twitter.com/1tSNGQtLVp

Chris Gray @cgraydoc
Adrenaline. We've been giving it religiously in cardiac arrest since 1961 despite not really having any evidence. Deakin #LTC2015 #LCAS2015

David Bywater @dlbywater
In Cardiac Arrest, does Adrenaline make any difference? #LCAS2015 pic.twitter.com/cjrOEpGqU9

Chris Gray @cgraydoc
Most studies on adrenaline suggest it improves ROSC but not survival to discharge. Deakin #LTC2015 #LCAS2015

Sam Dixon @SamDixon941
Prof Deakin: Cerebral blood flow may be increased with adx infusion rather than bolus, but practical issues in OHCA #LTC2015 #LCAS2015

Mike Christian @DrMikeChristian
#LCAS2015 bottom line on epi: may help get pts into hosp post arrest but not home, evidence weak, more studies pend pic.twitter.com/ZwzR6SaQTh