Bij het GVB in Amsterdam werd/wordt dit bij schade ook gedaan. Er wordt gewoon een schadeformulier ingevuld, een soort aftreksel van het Europese schadeformulier. Bij de gegevens van de bestuurder wordt het nummer van de bestuurder ingevuld en als woonadres is het adres van de gemeente ingevuld met een mededeling hoe de gegevens van de bestuurder verkregen kunnen worden. In het verleden zijn gemeentewerkers op hun thuisadres bedreigd omdat ze tijdens hun werkzaamheden een ongeval hadden gehad.
Volgens mij verstrekken de tram- en buschauffeurs in Amsterdam gewoon hun identiteit aan agenten. Ik denk dat een paar Connexxionmedewerkers de klok hebben horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.
Prima, als de politie indentificatie vordert. Maar bij het gevalletje van vanmorgen heeft de politie de partijen aangeraden om het schadeformulier in te vullen. Dan zit je in een civiele afhandeling. Als de chauffeur dan ook weigert, waar sta je dan als tegenpartij?
En als er een chef komt om de schade af te handelen mag hij dan namens de chauffeur het schadeformulier invullen en/of tekenen zonder dat de naam van de chauffeur bekend is?
Nee, dat mag die chef zeker niet! buiten dat:
Als de bestuurder niet meewerkt dan bel je de politie:
Iemand moet meewerken aan het vaststellen van zijn identiteit. Doet hij dat niet dan helpt de politie daarbij. Overigens is de bestuurder niet heel belangrijk. Als je het kenteken maar hebt van het voertuig, dan doet je verzekering de rest (als je verhaalservice hebt of all-risk bent verzekerd).
Ik zou ook nog even dit aanhalen:
Artikel 7 WVW
1 Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;