Politie levert gegevens aan om o.a. ongevalslocaties aan te geven.
Cijfers genereren dus.
Daarnaast wordt het intern gebruikt om gevaarlijke locaties aan te geven. Daarop wordt bv door afdeling verkeer een surveillanceplan geschreven, (flits)controles gevoerd op deze gevaarlijke locaties.
Daarnaast wordt het gebruikt door wegbeheerders.
Komen er op een bepaalde locatie veel ongevallen voor kan de wegbeheerder hierop aan gesproken worden, om te kijken wat er nodig is te zorgen dat dit niet meer gebeurd.
B.v. glijden er veel autos met normale snelheid uit een bepaalde bocht van een afrit?
Dan kan het aan het wegdek liggen (nieuw asfalt nodig?) en/of moet de maximum snelheid aangepast worden.
Tenslotte kunnen de registratiesets worden opgevraagd door verzekering bij stichting processen verbaal.
Hiernaast worden -als de politie ter plaatse is- de standaard controles gedaan.
Rijgedrag en verleden, rijbewijscontrole, wam, apk, technische eisen, rijden onder invloed enz...
Let wel: politie geeft nooit aan wie schuldig is aan de aanrijding. Dit is aan de verzekering.
Ik heb mensen die door groen licht werden aangereden door iemand die door rood reed, voor de volledige schade zien opdraaien, want de roodrijder reed op een voorrangssweg.
Dit is voor de normale verkeersdeelnemer niet te bevatten, maar toch iets wat de verzekering bepaalt.
De politie geeft hoogstens aan welke overtreding door iemand is gepleegd bij de aanrijding en kan eventueel pv opmaken. (Elke aanrijding is namelijk het gevolg van een rvv overtreding)