Chauffeurs Connexxion mogen zich niet identificeren bij een aanrijding

Auteur Topic: Chauffeurs Connexxion mogen zich niet identificeren bij een aanrijding  (gelezen 16478 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #60 Gepost op: 7 januari 2016, 15:48:48
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1398030 date=1452177409
Dus Connexxion wilt als er een ongeval is met een andere auto en er is alleen blikschade dat er evengoed politie erbij haalt? Politie reed toch niet meer op blikschade?
Dan maakt de politie toch de afweging of zij wel of niet nodig zijn... ??? Als het een kleine schade betreft dan zullen ze echt niet nodig zijn, maar stel dat er blikschade is alleen de bus om wat voor reden dan ook niet door kan rijden dan lijkt het mij toch dat de politie ter plaatsen wil komen, al is het alleen maar om het verkeer te  regelen tot de bus weg is.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #61 Gepost op: 7 januari 2016, 22:30:08
Dan maakt de politie toch de afweging of zij wel of niet nodig zijn... ??? Als het een kleine schade betreft dan zullen ze echt niet nodig zijn, maar stel dat er blikschade is alleen de bus om wat voor reden dan ook niet door kan rijden dan lijkt het mij toch dat de politie ter plaatsen wil komen, al is het alleen maar om het verkeer te  regelen tot de bus weg is.
Als politie tp is dan moet er conform de nieuwste richtlijnen een kenmerkenmelding gemaakt worden.
Met i.d. vaststelling, voertuigen, situatie, toedracht enz...


guest15549

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 8 januari 2016, 16:48:28
Citaat van: CopVR3 link=msg=1398093 date=1452202208
Als politie tp is dan moet er conform de nieuwste richtlijnen een kenmerkenmelding gemaakt worden.
Met i.d. vaststelling, voertuigen, situatie, toedracht enz...

Is dat een soort objectieve vaststelling van wat er is gebeurd? Een soort schadeformulier ingevuld door iemand die niet zelf betrokken is bij het incident?

En wat gebeurt er met die melding? Puur voor interne administratie of gaat het naar de verzekering? Zo ja, worden verklaringen van betrokennen hierin meegenomen?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #63 Gepost op: 8 januari 2016, 16:57:54
Politie levert gegevens aan om o.a. ongevalslocaties aan te geven.
Cijfers genereren dus.

Daarnaast wordt het intern gebruikt om gevaarlijke locaties aan te geven. Daarop wordt bv door afdeling verkeer een surveillanceplan geschreven, (flits)controles gevoerd op deze gevaarlijke locaties.

Daarnaast wordt het gebruikt door wegbeheerders.
Komen er op een bepaalde locatie veel ongevallen voor kan de wegbeheerder hierop aan gesproken worden, om te kijken wat er nodig is te zorgen dat dit niet meer gebeurd.
B.v. glijden er veel autos met normale snelheid uit een bepaalde bocht van een afrit?
Dan kan het aan het wegdek liggen (nieuw asfalt nodig?) en/of moet de maximum snelheid aangepast worden.

Tenslotte kunnen de registratiesets worden opgevraagd door verzekering bij stichting processen verbaal.

Hiernaast worden -als de politie ter plaatse is- de standaard controles gedaan.
Rijgedrag en verleden, rijbewijscontrole, wam, apk, technische eisen, rijden onder invloed enz...

Let wel: politie geeft nooit aan wie schuldig is aan de aanrijding. Dit is aan de verzekering.
Ik heb mensen die door groen licht werden aangereden door iemand die door rood reed,  voor de volledige schade zien opdraaien, want de roodrijder reed op een voorrangssweg.
Dit is voor de normale verkeersdeelnemer niet te bevatten, maar toch iets wat de verzekering bepaalt.

De politie geeft hoogstens aan welke overtreding door iemand is gepleegd bij de aanrijding en kan eventueel pv opmaken. (Elke aanrijding is namelijk het gevolg van een rvv overtreding)