Dat zeg ik toch al? Ik neem daar vaak genoegen mee. Ik geef aan hoe de wet werkt, en dat je daar de plank mis slaat. Het zou jou sieren als je aangeeft dat je zelf een keer fout zit.
Jij wel maar een ander forumlid niet.
Ik zeg dat iedere arts of verpleegkundige altijd moet weigeren door zich direct op verschoningsrecht te beroepen. De arts of verpleegkundige heeft dan rustig te tijd om na te denken wat hij wil gaan doen. De arts of verpleegkundige kan advies vragen of een mening van collegae, jurist of werkgever.
Het beroepsgeheim en verschoningsrecht zijn niet zonder reden bedacht. Een agent op straat kan het wel luchtig wegwuiven. Ik doe het niet en adviseer alle artsen en ambulanceverpleegkundigen om het standaard te doen.
Ik ga niet aangeven dat ik fout zit omdat het de politiemensen niet bevalt, ik herhaal het met kracht omdat het in belang van een patient kan zijn om op deze manier te handelen. Het beroepsgeheim en verschoningsrecht zijn niet bedacht om de arts of verpleegkundige te beschermen. Het is er om de patient te beschermen (in dit geval tegen politie).