.
Jij hebt de personalia niet nodig als je een dienstnummer van de ambulanceverpleegkundige krijgt die zich beroept op zijn verschoningsrecht.
Gefeliciteerd, voor de 10e keer leg je een onbestaanbare link tussen het identificeren van de verpleegkundige en het verschoningsrecht. Voor de 10e keer krijg je hetzelfde antwoord. Het een sluit het ander niet uit. Identificatie is verplicht, het recht op verschoning word gerespecteerd.
Als de ambulanceverpleegkundige niet wil dat zijn naam ooit opduikt in het strafdossier kan en mag hij het gewoon weigeren.
Wederom wettelijk fout, een ambulanceverpleegkundige bepaald niet wat er in een straf dossier terecht komt, hoogstens wat hij zelf verklaard. Identificeren valt daar niet onder.
Als jij van mening bent dat je het toch nodig hebt overleg je met recherche, OM en uiteindelijk zal een rechter-commissaris wel duidelijk maken wat CM wel moet en wat niet.
En nog een fout. Een rechter commisaris komt pas in beeld als we het over een getuige verklaring gaan hebben. Het wel of niet identificeren komt niet eens in de buurt van een rechter commisaris.
Jij mag de ambulanceverpleegkundige aanhouden, de politie mag iedereen aanhouden. [/quote]
Ehm, ik mag alleen verdachten aanhouden.
Als agent moet je zelf bedenken of je trots moet zijn als tijdens de voorgeleiding blijkt dat het onrechtmatig was. Je mag ook zelf bedenken of je je eigen opsporingsdoel niet voorbij gaat schieten door op deze wijze te handelen. Wat denk je dat een arts of verpleegkundige na dergelijke behandeling extra drang heeft gekregen om de politie te helpen?
Als jij CM aan wil houden voor bezit van vuurwapen moet je dat maar doen. Een arts of verpleegkundige is wettelijke verplicht om een vuurwapen direct aan politie over te dragen. Het is hem te verwijten als hij het vuurwapen verstopt of niet aan de politie geeft. De arts en verpleegkundige zijn niet verplicht om de politie te vertellen van wie ze het vuurwapen hebben gekregen en niet verplicht om een bekentenis van de patient te delen met politie.
Een aanhouding word niet afgedaan als onrechtmatig als ik een ambulanceverpleegkundige vorder om een identiteitsbewijs als ik kan uitleggen dat dit voor mijn werk noodzakelijk is. Nogmaals zoals Dinozzo ook al aangaf, in de praktijk zal dit nooit voorkomen. Ik werk prima samen met de ggd en ken de meesten van gezicht en naam. De letter van de wet bied mij echter wel deze mogelijkheden en bevoegdheden.
En dar stukje over het aan houden van cm was natuurlijk sarcastisch, vandaar die smiley.
Voor de 100e keer, ik betwist het recht op verschoning niet, maar identificeren moet je jezelf toch echt.