Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 40489 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 31 januari 2016, 18:19:12
Citaat van: Red link=msg=1403205 date=1454255221

Tja, sorry Expert, maar ik denk echt dat je de discussie hier teveel richt op die paar IC patienten / gedetineerden die inderdaad niet kunnen bewegen omdat ze beademd moeten worden etc.

Het leeuwendeel van de gedetineerden die een ziekenhuis bezoeken is gewoon mobiel en prima in staat om voor zichzelf te zorgen. En met een opstelling zoals jij die nu inneemt.

Maar dáár gaat dit topic wel over. Het gaat mij de IC en de afspraken die daar gelden. Wat ze voor de rest uitspoken in het ziekenhuis interesseert mij niets. Dus alle berichten die je aanhaalt doen er niets toe. Allemaal min of meer mobiele patiënten. Dus daar waar de bewaking er wel toe doet, weten ze toch aan de aandacht te ontsnappen en piepen ze er tussen uit. En daar waar de patiënt geen woord meer kan uitbrengen gaat bewakers ineens heel moeilijk lopen doen. Dat schept erg weinig vertrouwen.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 31 januari 2016, 18:28:33
Citaat van: Expert link=msg=1403226 date=1454260752
Maar dáár gaat dit topic wel over. Het gaat mij de IC en de afspraken die daar gelden. Wat ze voor de rest uitspoken in het ziekenhuis interesseert mij niets. Dus alle berichten die je aanhaalt doen er dus niets toe.
Dan is het nu in ieder geval duidelijk hoe jij dit topic bedoeld, puur en alleen gespitst op immobiele IC patiënten.

Als ik de meeste reacties hier zo lees, dan word de discussie al enkele pagina's veel breder getrokken. Misschien had je dan eerder aan kunnen geven dat je alleen in je eigen afdeling geïnteresseerd bent.

Misschien kan je dan ook even toelichten of de door jou aangehaalde afspraken alleen gelden voor de IC in jou ziekenhuis? Of zijn dat regels die wel in het hele ziekenhuis van toepassing zijn.

Overigens, ook op een IC afdeling heb je verschillende soorten patiënten. Jullie richten een behandeling in op de aandoening van een patiënt, maar voor bewaking is dat niet anders, afhankelijk van het soort gedetineerde zal men voor intensievere of minder intensieve bewaking kiezen.

Natuurlijk hoef je iemand die beademd moet worden niet vast te ketenen aan bed. Maar (gelukkig) niet iedere IC patiënt ligt gesedeerd aan de beademing.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 31 januari 2016, 18:45:00
Artsen en IC-afdelingen hebben geen gedetineerden maar patienten. Het kan dat er patienten vastgemaakt in bed liggen. Het gaat dan om een medisch besluit. Je gaat geen IC-patienten in bed vastleggen omdat ze niet beademd/gesedeerd worden waardoor ze in de ogen van beveiligers een risico vormen. Het is voor de arts een IC-patient, een uiterst kwetsbare patient (anders lig je niet op de IC).

Bij medische calamiteiten moet men IGZ in kennis stellen, normaal gesproken zal IGZ het ziekenhuis de opdracht om een intern onderzoek te verrichten en de rapportage naar IGZ te verzenden. Je weet als ziekenhuis en arts 1 ding zeker; als het gaat om een gefixeerde patient stappen IGZ-inspecteurs in de auto om het zelf te onderzoeken.

Ik vind het net als forumlid Expert buitengewoon vreemd als een verpleegkundige fixeren (tijdens de inleiding op de OK notabene) een doodnormale zaak vindt.

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 31 januari 2016, 18:49:43
Citaat van: oma link=msg=1403209 date=1454256046
Ik heb alleen het eerste artikel gelezen tot de regel "in een onbewaakt ogenblik". Het was geen onbewaakt ogenblik van de artsen of verpleegkundigen.

Dit is een aanname die je doet, jij weet niet of én hoe er op dat moment bewaakt werd. Kan zijn toch dat verpleging niet in dezelfde ruimte was op dat moment?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #104 Gepost op: 31 januari 2016, 18:56:25
Citaat van: Fletwed link=msg=1403232 date=1454262583
Dit is een aanname die je doet, jij weet niet of én hoe er op dat moment bewaakt werd. Kan zijn toch dat verpleging niet in dezelfde ruimte was op dat moment?

Het maakt toch niet uit of de verpleging wel of niet in dezelfde ruimte was. Artsen en verpleging zijn er niet om er voor te zorgen dat een ambulante gedetineerde niet kan ontsnappen. Artsen en verpleegkundigen zijn er om de patient te behandelen.

Politie of beveiligers die buiten de behandelkamer wachten moeten zorgen dat ze de deur goed in de gaten houden. Als zij niet opletten of ergens even koffie zijn gaan halen is het hun probleem en niet het probleem van het ziekenhuis als de patient c.q. gedetineerde rustig het ziekenhuis verlaat.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 31 januari 2016, 19:03:58
Citaat van: Red link=msg=1403228 date=1454261313

Dan is het nu in ieder geval duidelijk hoe jij dit topic bedoeld, puur en alleen gespitst op immobiele IC patiënten.

Als ik de meeste reacties hier zo lees, dan word de discussie al enkele pagina's veel breder getrokken. Misschien had je dan eerder aan kunnen geven dat je alleen in je eigen afdeling geïnteresseerd bent.

Misschien kan je dan ook even toelichten of de door jou aangehaalde afspraken alleen gelden voor de IC in jou ziekenhuis? Of zijn dat regels die wel in het hele ziekenhuis van toepassing zijn.

Overigens, ook op een IC afdeling heb je verschillende soorten patiënten. Jullie richten een behandeling in op de aandoening van een patiënt, maar voor bewaking is dat niet anders, afhankelijk van het soort gedetineerde zal men voor intensievere of minder intensieve bewaking kiezen.

Natuurlijk hoef je iemand die beademd moet worden niet vast te ketenen aan bed. Maar (gelukkig) niet iedere IC patiënt ligt gesedeerd aan de beademing.

Lees de eerste regel van dit Topic dan nog eens.

Citaat van: Expert link=msg=1391272 date=1449879565

Geachte forumlezers,

Met enige regelmaat worden er bij ons op de Intensive Care patiënten opgenomen die worden bewaakt om verschillende redenen. Een van de organisaties die voor  bewaking van deze personen verantwoordelijk is, is de DV&O. Deze organisatie kent verschillende onderdelen.

Om de bewaking en de privacy van patienten te borgen zijn er in overleg met Justitie en de juridische afdeling van het ziekenhuis in het verleden afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn vastgelegd in een protocol. Regelmatig wensen medewerkers van deze organisatie zich niet aan deze afspraken te houden. Hierdoor ontstaan er conflicten tussen medewerkers en ziekenhuispersoneel. Als voorbeeld wil ik noemen fysieke aanwezigheid tijdens het maken van een CT-scan bij een ernstig verzwakte en niet adequate verdachte, die in staat is zelfstandig zijn bed uit te komen. Maar ook gewenste aanwezigheid op de OK is geen uitzondering.

Mijn vraag is; Wat zijn dit voor lui? Wat zijn hun bevoegdheden? Hoever rijken die? Kan deze dienst, afspraken gemaakt met een OVJ, zomaar terzijde schuiven. Kan ik ze de deur uitzetten?

Is er een forumlid die hierover meer weet te zeggen.

In vrijwel iedere bijdrage heb ik het woord IC gebruikt.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 31 januari 2016, 19:07:09
Citaat van: Red link=msg=1403212 date=1454256458
Probeer anders de vierde even.... Maar goed ook daar is het natuurlijk de schuld van de bewaking.

Nee, het is de schuld van de chirurg. De chirurg had vooraf een risicio-inventarisatie moeten maken en het ziekenhuis vragen of deze patient niet op een hogere etage in een kamer kon worden opgenomen. De chirurg had ook een van zijn assistenten buiten moeten laten surveilleren of een camera laten ophangen bij het raam.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 31 januari 2016, 19:25:25
Hahahahaha als ik jullie hier lees, snap ik wel dat jullie vaak woorden hebben. Agenten en bewakers zijn niet zo moeilijk hoor. Ligt een vent met een pijp in zijn keel, in coma dan hoef ik daar niet direct naast te staan hoor.

Maar dat alles van de patient is prive geneuzel, daar krij ik wel een xxxxx van. Ben benieuwd of je nog zo praat als die tbs'er jouw vrouw of kinderen wat heeft aangedaan.

Volgens mij moet er zoals eerder al aangegeven werd, gewoon met elkaar overlegd worden. En daar waar nodig is, maatwerk leveren. Het leven hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

Ik heb dan de eerder genoemde problemen ook nog nooit gehad in een ziekenhuis of met een arts.

Komt u maar op met de reacties, want ik zal menig mens hier tegen het been trappen.

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 31 januari 2016, 19:59:59
In mijn eerdere reactie geef ik volgens mij een paar situaties weer.
De ene van een patiënt op de ic (waar Expert het steeds over heeft), als die niet tot vluchten in staat is, daar kan (en zal men over het algemeen) niet bovenop zitten.
Als dat blijkbaar wel het geval is, gezien jouw ervaring, dan zal (mijn ervaring) een gesprek op gelijkwaardig niveau wellicht uitkomst kunnen bieden.
Ik moet de eerste bewaker nog tegenkomen die niet openstaat voor een nadere toelichting van iemands mening.
Ik wens diegene alleen toe dat de behandelaar de input van de bewaker ook serieus neemt vanuit zijn expertise.

Maar de situatie van boeien waar ik op doelde is die van een patiënt die op de SEH binnen komt, of voor een geplande operatie o.i.d. Dus wel mobiel, en mogelijk met voorbedachte rade in het ziekenhuis. En dan gaat mijn interesse in een keer sterk uit naar de veiligheid van de behandelende staf. Gegijzeld worden gaat niemand in de koude kleren zitten!! Als de bewaking dan ergens niet bij mag zijn vanwege privacy dan zal de persoon in kwestie op een andere manier veilig gesteld moeten worden. Nogmaals, volledig ter bescherming van de behandelaar zelf en de maatschappij!

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 31 januari 2016, 20:33:50
Citaat van: oma link=msg=1403234 date=1454262985
Het maakt toch niet uit of de verpleging wel of niet in dezelfde ruimte was. Artsen en verpleging zijn er niet om er voor te zorgen dat een ambulante gedetineerde niet kan ontsnappen. Artsen en verpleegkundigen zijn er om de patient te behandelen.

Politie of beveiligers die buiten de behandelkamer wachten moeten zorgen dat ze de deur goed in de gaten houden. Als zij niet opletten of ergens even koffie zijn gaan halen is het hun probleem en niet het probleem van het ziekenhuis als de patient c.q. gedetineerde rustig het ziekenhuis verlaat.

Je weet niet of er meerdere zij-, in- en uitgangen zijn? Tevens kan een patient ook verpleegkundige bedreigen, hem/haar iets aandoen etc in een behandelkamer. Dan vindt een vpk of arts het ook wel fijn dat beveiliger de behandelruimte inkomt of een oogje in het zeil houdt.