Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 40488 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 31 januari 2016, 22:36:14
Citaat van: oma link=msg=1403254 date=1454269982
Red heeft een aantal nieuwsberichten gepost. In het eerste NOS artikel kun je lezen 'Tijdens het medisch onderzoek moest de politie buiten de behandelkamer wachten'.

Het wekt bij mij niet de indruk dat deze artsen en verpleegkundigen het fijn vinden als de beveiliger in de behandelruimte een oogje in het zeil houdt.

Artsen en verpleegkundigen redden zich wel, het lukt ze ook met patienten die onder invloed van alcohol en/of drugs zijn. Het lukt ze met psychiatrische patienten. Het lukt ze met mensen die door medicatie erg onrustig worden. Het is onzin dat een arrestant/gedetineerde een ontzettend gevaarlijke patient is voor de arts.
Natuurlijk joh, daarom kom ik haast wekelijks binnen op de SEH of op andere afdelingen in het ziekenhuis omdat het ziekenhuispersoneel om assistentie vraagt omdat er weer eens iemand door het lint gaat.

Overigens gaan dan opeens alle deuren open en kan ik zo de behandelkamer instappen, maar dat is ook niet zo gek als de patiënt de halve inhoud van de kamer inmiddels de gang op gesmeten heeft.

Ik merk dat er hier heel erg in hokjes word gedacht. (lees: zwart/wit) Ik denk dat iedere gedetineerde en/of patient uniek is, en voor iedere casus zal er dus apart overleg plaats vinden om te bepalen wat het beste is voor iedereen. En om een of andere reden ervaar ik nooit problemen en gaat het altijd goed. Overigens geld dat ook voor de collega's die ik over dit onderwerp spreek.

Bij die simpele winkeldief kan je best een stapje terug doen. Bij die gewelddadige tbs'er met ontsnappingsplannen is die mind-set net even anders.

Ik snap dus niet zo goed dat zowel Oma als Expert hier zo tekeer gaan alsof het altijd maar verkeerd gaat. Het gaat juist eigenlijk altijd goed, behalve dan in dat geval wat Expert in zijn eerste post omschrijft.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 31 januari 2016, 22:39:24
Citaat van: ES EL link=msg=1403275 date=1454275904
En dan Oma, komt het aan op de manier waarop dit gegeven communiceert wordt met de andere partij.
Dit is allesbepalend voor de houding van de ander. What you give is what you get... 98uiye

Ik hoef helemaal niets te communiceren met een politieman of beveiliger, de operatiekamer is mijn domein en de behandelkamer ook. De chirurg bepaalt wie er in deze ruimte is en wie dient te vertrekken.

Ik geef een politieman of beveiliger niet de optie om met mij in te discussie te gaan. Je kan kiezen of delen; jij de OK/behandelkamer uit of ik de OK/behandelkamer uit.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 31 januari 2016, 22:41:19
Citaat van: zwelgje link=msg=1403273 date=1454275250
Ik vind het schokkend dat iemand die geacht wordt de wet te handhaven de wet en regelgeving rond het medisch beroepsgeheim "geneuzel" noemt.

Of hoeven artsen zich niet aan de wet te houden?

Wat ik hiermee bedoelde is dat zeer vaak door een partij of insteling gebruik word gemaakt van het beroepsgeheim. Wat opzich een zeer nobele zaak en verplichting is.

Echter zijn er wel degelijk uitzonderingen hierop. Niet voor niets het spreekwoord "Nood breekt wet" daarnaast is niet alles weg te duwen onder het beroepsgeheim. Daarnaast ben ik naast handhaver ook nog mens en heb ik een mening op persoonlijke titel. Dit neemt niet weg dat ik tijdens mijn werk deze prima kan scheiden. Ik voel bijvoorbeeld ook niets voor onze verbaliseringsbedragen of ons gedoogbeleid. Neemt niet weg dat ik wel gewoon handel naar deze kaders.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 31 januari 2016, 22:44:59
Citaat van: Matth link=msg=1403278 date=1454276099
Beste Oma,

Ik zal het gesprek even terug brengen naar een normale standaard want volgens mij gaan we de verkeerde kant op en ik wil voorkomen dat we elkaar nog meer namen gaan noemen. Zonde van beide de tijd en energie.

Wat "wij" de beroepsgroepen belast met het bewaken en beveiligen van gedetineerden en verdachten proberen duidelijk te maken is dat niet alles zwart of wit is. U ziet in deze casus wit of zwart, terwijl we vele kleuren meer hebben.

Ik zal de casus wat gaan downsizen, ik heb het dus niet over uw patienten die u aan het opereren bent of op enige andere wijze volledig inmobiel zijn.

Stel, wij politie houden een verdachte aan terzake moord, doodslag of een ander feit wat voor enstige aantasting van onze maatschappij gezorgd heeft. Deze persoon verzet zich bij zijn aanhouding dusdanig dat bijvoorbeeld een diensthond is ingezet. De persoon dient hiervoor medisch behandelt te worden. Ik kan u verzekeren dat deze man niet alleen met u in een kamer komt te zitten.

Kunt u zich iets voorstellen bij wat hier boven staat?

Nee, het zal niet voorkomen dat ik zelf iemand zal hechten op de SEH. Als ik het wel zou doen laat ik me niet door een agent verzekeren dat hij in de behandelkamer blijft. De agent vraagt aan mij of hij in de behandelkamer mag blijven. Ik geef mensen toestemming om aanwezig te mogen zijn in een OK of behandelkamer. Als de agent de persoon is de dienst uitmaakt in de OK/behandelkamer mag je je arrestant zelf gaan hechten, dan weet je zeker dat je hem goed kan bewaken.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 31 januari 2016, 22:47:32
Citaat van: Red link=msg=1403279 date=1454276174

Ik snap dus niet zo goed dat zowel Oma als Expert hier zo tekeer gaan alsof het altijd maar verkeerd gaat. Het gaat juist eigenlijk altijd goed, behalve dan in dat geval wat Expert in zijn eerste post omschrijft.
Expert stelde de vraag in het begin van het topic en die was:
Citaat
wil ik noemen fysieke aanwezigheid tijdens het maken van een CT-scan bij een ernstig verzwakte en niet adequate verdachte, die in staat is zelfstandig zijn bed uit te komen.
Vervolgens worden allerlei andere situaties aangehaald terwijl het Expert en Oma gaat om het stukje tekst wat Expert als eerste plaatste. Ik kan mij dan ook zeer wel vinden in de standpunten van Expert en Oma.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #125 Gepost op: 31 januari 2016, 22:47:37
Beste Oma, Expert, Red, en anderen.

Volgens mij gaan wij hier niet uikomen. De blauwe en de witte tak hebben een dusdanige andere visie op dit vlak, dat wij daar hier niet gaan uitkomen.

Ik spreek dan ook met jullie af dat we het niet eens hoeven te zijn. Ik hoop echter wel dat als ik iemand van jullie tref in een ziekenhuis dat jullie minder kort door de bocht zijn dan hier. Dit zowel voor jullie, onze, de patient (verdachte, gedetineerde) en de maatschappelijke veiligheid.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #126 Gepost op: 31 januari 2016, 22:50:41
Citaat van: oma link=msg=1403280 date=1454276364
Ik hoef helemaal niets te communiceren met een politieman of beveiliger, de operatiekamer is mijn domein en de behandelkamer ook. De chirurg bepaalt wie er in deze ruimte is en wie dient te vertrekken.
Dan communiceer je toch lekker niet... Het gaat er om dat de beveiliger of politieman misschien wel een interessant verhaal heeft. Een patient die heeft aangegeven suicidaal te zijn of een patient met een geweldshistorie richting medisch personeel.

Luister op z'n minst even naar de toelichting die er gegeven word, en maak dan de afweging of je inderdaad alleen met deze patient de kamer in stapt, of dat je er voor kiest om dat op een van de vele andere manieren te doen.

Citaat van: Bert65 link=msg=1403284 date=1454276852
Expert stelde de vraag in het begin van het topic en die was:Vervolgens worden allerlei andere situaties aangehaald terwijl het Expert en Oma gaat om het stukje tekst wat Expert als eerste plaatste. Ik kan mij dan ook zeer wel vinden in de standpunten van Expert en Oma.
In die situatie zie ik ook geen enkele reden om daarbij aanwezig te zijn. Maar de indruk ontstaat in het topic dat er nooit een reden is om ergens bij te blijven. Die redenatie gaat mij veel te ver.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 31 januari 2016, 22:54:42
Citaat van: oma link=msg=1403280 date=1454276364
Een heel klein zijstapje hierop, totaal offtopic waarvoor mijn excuses.

Een operatiekamer of behandelkamer is gewoon een ruimte welke betreden mag worden door een opsporingsambtenaar indien hij daar rechtmatig een ambsthandeling wil verrichten. Bijvoorbeeld ter aanhouding op heterdaad of buiten heterdaad. Ziekenhuisregels gaan niet voor het wetboek van strafrecht en strafvordering.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 31 januari 2016, 22:55:29
Citaat van: Matth link=msg=1403285 date=1454276857
Beste Oma, Expert, Red, en anderen.

Volgens mij gaan wij hier niet uikomen. De blauwe en de witte tak hebben een dusdanige andere visie op dit vlak, dat wij daar hier niet gaan uitkomen.

Ik spreek dan ook met jullie af dat we het niet eens hoeven te zijn. Ik hoop echter wel dat als ik iemand van jullie tref in een ziekenhuis dat jullie minder kort door de bocht zijn dan hier. Dit zowel voor jullie, onze, de patient (verdachte, gedetineerde) en de maatschappelijke veiligheid.

We hoeven er ook niet uit te komen. Er is geen enkel probleem als iedereen zich aan alle Nederlandse wetten houdt. Ik had al geschreven dat iedere gedetineerde zijn patientenrechten heeft, de rechter deelt de straffen uit. De rechter heeft hem/haar niet zijn patientenrechten ontnomen.

Het medisch beroepsgeheim is er niet om artsen te beschermen, het is er om patienten (dus ook de gedetineerde patient) te beschermen. Het is volkomen misplaatst als mensen in dienst van politie of justitie het afdoen als geneuzel.

Er zijn legio afspraken gemaakt door artsen (via KNMG) met justitie/politie, op lokaal niveau zijn meestal werkafspraken gemaakt. Al deze protcollen zijn in lijn met de wetgeving. Als iedereen zich daar aan houdt hoeven er geen artsen boos te worden en ontstaan er geen hoogoplopende meningsverschillen tussen de witte en blauwe beroepsgroep.

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 31 januari 2016, 22:55:39
even wat meer off topic: er komt wel eens een (HAP) arts in de gevangenis, die is volgens mij erg blij wanneer hij over een gevangenisafdeling loopt en wat beveiligend personeel naast zich heeft...
Of zullen ze die gewoon alleen laten lopen omdat het zorgaspect "zijn domein" is?

Privacy? o ja, succes met hem achter een gesloten celdeur in je eentje!