Red heeft een aantal nieuwsberichten gepost. In het eerste NOS artikel kun je lezen 'Tijdens het medisch onderzoek moest de politie buiten de behandelkamer wachten'.
Het wekt bij mij niet de indruk dat deze artsen en verpleegkundigen het fijn vinden als de beveiliger in de behandelruimte een oogje in het zeil houdt.
Artsen en verpleegkundigen redden zich wel, het lukt ze ook met patienten die onder invloed van alcohol en/of drugs zijn. Het lukt ze met psychiatrische patienten. Het lukt ze met mensen die door medicatie erg onrustig worden. Het is onzin dat een arrestant/gedetineerde een ontzettend gevaarlijke patient is voor de arts.
Natuurlijk joh, daarom kom ik haast wekelijks binnen op de SEH of op andere afdelingen in het ziekenhuis omdat het ziekenhuispersoneel om assistentie vraagt omdat er weer eens iemand door het lint gaat.
Overigens gaan dan opeens alle deuren open en kan ik zo de behandelkamer instappen, maar dat is ook niet zo gek als de patiënt de halve inhoud van de kamer inmiddels de gang op gesmeten heeft.
Ik merk dat er hier heel erg in hokjes word gedacht. (lees: zwart/wit) Ik denk dat iedere gedetineerde en/of patient uniek is, en voor iedere casus zal er dus apart overleg plaats vinden om te bepalen wat het beste is voor iedereen. En om een of andere reden ervaar ik nooit problemen en gaat het altijd goed. Overigens geld dat ook voor de collega's die ik over dit onderwerp spreek.
Bij die simpele winkeldief kan je best een stapje terug doen. Bij die gewelddadige tbs'er met ontsnappingsplannen is die mind-set net even anders.
Ik snap dus niet zo goed dat zowel Oma als Expert hier zo tekeer gaan alsof het altijd maar verkeerd gaat. Het gaat juist eigenlijk altijd goed, behalve dan in dat geval wat Expert in zijn eerste post omschrijft.