Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 41043 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #130 Gepost op: 31 januari 2016, 23:01:01
Citaat van: Red link=msg=1403287 date=1454277282
Een heel klein zijstapje hierop, totaal offtopic waarvoor mijn excuses.

Een operatiekamer of behandelkamer is gewoon een ruimte welke betreden mag worden door een opsporingsambtenaar indien hij daar rechtmatig een ambsthandeling wil verrichten. Bijvoorbeeld ter aanhouding op heterdaad of buiten heterdaad. Ziekenhuisregels gaan niet voor het wetboek van strafrecht en strafvordering.

Wie wil je op heterdaad in de operatiekamer aanhouden? De anesthesioloog omdat hij iemand aan vergassen is of de chirurg omdat hij iemand opensnijdt?

Geen officier van justitie zal buiten heterdaad politie toestemming geven om iemand aan te houden. Je kan ook wachten tot de persoon die jij wilt aanhouden de OK verlaat. Als de OK binnenkomt banjeren omdat je iemand moet aanhouden kan je zorgen dat de patient op de OK tafel eventueel zou kunnen overlijden aan een infectie. Het lijkt mij een beetje hoge prijs omdat de politie een verdachte buiten heterdaad wil aanhouden.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 31 januari 2016, 23:05:39
Natuurlijk joh, daarom kom ik haast wekelijks binnen op de SEH of op andere afdelingen in het ziekenhuis omdat het ziekenhuispersoneel om assistentie vraagt omdat er weer eens iemand door het lint gaat.

Nee Red dat is niet zo toch? Dat kan ja niet...
Artsen en verpleegkundigen kunnen zich prima alleen redden met deze patienten en het is onzin dat een arrestant/gedetineerde een gevaarlijke patient is of kan zijn voor een arts.

Of zoiets. Toch?
Tenminste dat las ik net ergens... ::)

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #132 Gepost op: 31 januari 2016, 23:05:53
Citaat van: Red link=msg=1403286 date=1454277041
Dan communiceer je toch lekker niet... Het gaat er om dat de beveiliger of politieman misschien wel een interessant verhaal heeft. Een patient die heeft aangegeven suicidaal te zijn of een patient met een geweldshistorie richting medisch personeel.

Luister op z'n minst even naar de toelichting die er gegeven word, en maak dan de afweging of je inderdaad alleen met deze patient de kamer in stapt, of dat je er voor kiest om dat op een van de vele andere manieren wil doen.
In die situatie zie ik ook geen enkele reden om daarbij aanwezig te zijn. Maar de indruk ontstaat in het topic dat er nooit een reden is om ergens bij te blijven. Die redenatie gaat mij veel te ver.

Volgens mij gaat het daarom Red, samen tot een voor alle partijen acceptabele oplossing komen.
Moet toch niet zo moeilijk zijn lijkt me...

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #133 Gepost op: 31 januari 2016, 23:05:57
Citaat van: Red link=msg=1403279 date=1454276174

Natuurlijk joh, daarom kom ik haast wekelijks binnen op de SEH of op andere afdelingen in het ziekenhuis omdat het ziekenhuispersoneel om assistentie vraagt omdat er weer eens iemand door het lint gaat.

Overigens gaan dan opeens alle deuren open en kan ik zo de behandelkamer instappen, maar dat is ook niet zo gek als de patiënt de halve inhoud van de kamer inmiddels de gang op gesmeten heeft.

Ik merk dat er hier heel erg in hokjes word gedacht. (lees: zwart/wit) Ik denk dat iedere gedetineerde en/of patient uniek is, en voor iedere casus zal er dus apart overleg plaats vinden om te bepalen wat het beste is voor iedereen. En om een of andere reden ervaar ik nooit problemen en gaat het altijd goed. Overigens geld dat ook voor de collega's die ik over dit onderwerp spreek.

Bij die simpele winkeldief kan je best een stapje terug doen. Bij die gewelddadige tbs'er met ontsnappingsplannen is die mind-set net even anders.

Ik snap dus niet zo goed dat zowel Oma als Expert hier zo tekeer gaan alsof het altijd maar verkeerd gaat. Het gaat juist eigenlijk altijd goed, behalve dan in dat geval wat Expert in zijn eerste post omschrijft.

Wat bedoel je met "tekeer gaan". Ik sta gewoon voor mijn mening en heb nog geen onvertogen woord gebruikt.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #134 Gepost op: 31 januari 2016, 23:07:17
Citaat van: oma link=msg=1403290 date=1454277661
Wie wil je op heterdaad in de operatiekamer aanhouden? De anesthesioloog omdat hij iemand aan vergassen is of de chirurg omdat hij iemand opensnijdt?
Het gaat in mijn voorbeeld puur om het wettelijke kader, niet om de praktijk. En je reageert selectief, want ik had het ook over de behandelkamer.

http://www.veiligezorg.nl/fileadmin/veiligezorg/data/Veilige_Zorg/Fase_1/Convenant-en-Informatieve-Handreiking.pdf

Voor de geinteresseerden het convenant tussen politie OM en ziekenhuizen voor Amsterdam e.o.

Over bewaken staat daar geregeld:

Citaat
6. Bewaking van patiënten
6.1 Redenen voor bewaking van patiënten kunnen zijn: bescherming van de patiënt omdat
gevreesd wordt dat deze (opnieuw) slachtoffer wordt van een misdrijf, bescherming van
andere patiënten en/of het personeel, dan wel voorkoming van vluchten van een door de
politie aangehouden patiënt.
6.2 Patiënten die rechtens van zijn vrijheid zijn beroofd, maar medische behandeling dienen
te ondergaan, worden door de politie bewaakt. Het kan gaan om patiënten die voor hun
komst in de zorginstelling zijn aangehouden - men komt dan onder bewaking de
zorginstelling in - of patiënten die in de zorginstelling zijn aangehouden en niet vervoerd
kunnen worden.
6.3 De bewaking blijft in principe gedurende de behandeling van de rechtens van hun vrijheid
beroofde patiënt in de directe omgeving (in overleg met de contactfunctionaris), dit ook
ter beveiliging van de medewerkers.
Zodra de behandeling dit toelaat verlaat de rechtens
van zijn vrijheid beroofde patiënt de zorginstelling richting bureau, penitentiair ziekenhuis
of penitentiaire instelling.
6.4 Over de wijze van bewaking overlegt de politie met de contactfunctionaris. De politie
informeert de contactfunctionaris over het beëindigen van de bewaking.

Oftewel, lekker vaag.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #135 Gepost op: 31 januari 2016, 23:09:20
Citaat van: oma link=msg=1403288 date=1454277329
We hoeven er ook niet uit te komen. Er is geen enkel probleem als iedereen zich aan alle Nederlandse wetten houdt. Ik had al geschreven dat iedere gedetineerde zijn patientenrechten heeft, de rechter deelt de straffen uit. De rechter heeft hem/haar niet zijn patientenrechten ontnomen.

Het medisch beroepsgeheim is er niet om artsen te beschermen, het is er om patienten (dus ook de gedetineerde patient) te beschermen. Het is volkomen misplaatst als mensen in dienst van politie of justitie het afdoen als geneuzel.

Er zijn legio afspraken gemaakt door artsen (via KNMG) met justitie/politie, op lokaal niveau zijn meestal werkafspraken gemaakt. Al deze protcollen zijn in lijn met de wetgeving. Als iedereen zich daar aan houdt hoeven er geen artsen boos te worden en ontstaan er geen hoogoplopende meningsverschillen tussen de witte en blauwe beroepsgroep.

Niet vervelend bedoelt maar in mijn gehele carrière zijn er maar twee artens boos geworden en dat zijn er twee op internet. Wat ik met name naar vind is dat er schijnbaar zoiets ergs is voorgevallen in jullie behandelkamer dat jullie afkeer hebben gekregen tegen de gehele blauwe tak. Hierdoor wil je jezelf nu extreem autoritair neer zetten. Wat ik en anderen hier schrijven wordt extreem uit het verband gehaald. Ik vind dit niet prettig.

Geloof me, boos worden op een agent heeft geen zin. Is echt zonde van je gemoedrust, probeer gewoon samen een goed te overleggen. Werkt echt heel prettig geloof me.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 31 januari 2016, 23:13:42
Het gaat in mijn voorbeeld puur om het wettelijke kader, niet om de praktijk. En je reageert selectief, want ik had het ook over de behandelkamer.

http://www.veiligezorg.nl/fileadmin/veiligezorg/data/Veilige_Zorg/Fase_1/Convenant-en-Informatieve-Handreiking.pdf

Voor de geinteresseerden het convenant tussen politie OM en ziekenhuizen voor Amsterdam e.o.

Over bewaken staat daar geregeld:

Oftewel, lekker vaag.
Die contactfunctionaris zal iemand van het ziekenhuis zijn?
Ik neem dan aan dat het ziekenhuis van Expert een iets uitgebreider protocol heeft voor dit soort gevallen. Want dit is inderdaad wat makkelijk omschreven en in de eerste post staat omschreven dat men zich niet aan procedure/protocol zou houden...

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 31 januari 2016, 23:15:58
Die contactfunctionaris is inderdaad iemand vanuit het ziekenhuis. En ik hoop inderdaad dat Expert een uitgebreider protocol heeft op dit vlak. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #138 Gepost op: 31 januari 2016, 23:20:17
Citaat van: Matth link=msg=1403285 date=1454276857

Beste Oma, Expert, Red, en anderen.

Volgens mij gaan wij hier niet uikomen. De blauwe en de witte tak hebben een dusdanige andere visie op dit vlak, dat wij daar hier niet gaan uitkomen.

Ik spreek dan ook met jullie af dat we het niet eens hoeven te zijn. Ik hoop echter wel dat als ik iemand van jullie tref in een ziekenhuis dat jullie minder kort door de bocht zijn dan hier. Dit zowel voor jullie, onze, de patient (verdachte, gedetineerde) en de maatschappelijke veiligheid.

Natuurlijk komen we hier uit. Als jij als uitvoerder mij in functie treft op een IC, dan handel jij gewoon conform de afspraken die jou zijn opgedragen van hoger hand. Ik doe vervolgens precies hetzelfde en zo is er geen centje pijn. Wanneer jij besluit om de vigerende afspraken aan je laars te lappen en daarmee de bedrijfsvoering op de IC te belemmeren, dan wordt het wellicht tijd dat je de maatschappelijke veiligheid elders mag gaan dienen.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 31 januari 2016, 23:23:11
Natuurlijk komen we hier uit. Als jij als uitvoerder mij in functie treft op een IC, dan handel jij gewoon conform de afspraken die jou zijn opgedragen van hoger hand. Ik doe vervolgens precies hetzelfde en zo is er geen centje pijn. Wanneer jij besluit om de vigerende afspraken aan je laars te lappen en daarmee de bedrijfsvoering op de IC te belemmeren, dan wordt het wellicht tijd dat je de maatschappelijke veiligheid elders mag gaan dienen.
Zij die afspraken -in het ziekenhuis in kwestie- zoveel concreter benoemd dan die van hierboven?