Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 40485 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #140 Gepost op: 31 januari 2016, 23:23:19
Citaat van: ES EL link=msg=1403289 date=1454277339

even wat meer off topic: er komt wel eens een (HAP) arts in de gevangenis, die is volgens mij erg blij wanneer hij over een gevangenisafdeling loopt en wat beveiligend personeel naast zich heeft...
Of zullen ze die gewoon alleen laten lopen omdat het zorgaspect "zijn domein" is?

Privacy? o ja, succes met hem achter een gesloten celdeur in je eentje!

Ik ben er nu echt overtuigd dat jij er niks van begrijpt.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #141 Gepost op: 31 januari 2016, 23:24:53
Citaat van: Expert link=msg=1403303 date=1454278817
Natuurlijk komen we hier uit. Als jij als uitvoerder mij in functie treft op een IC, dan handel jij gewoon conform de afspraken die jou zijn opgedragen van hoger hand. Ik doe vervolgens precies hetzelfde en zo is er geen centje pijn.

Maar Expert, kijk eens naar de uitspraken in dit convenant omtrent het bewaken. Ik vind ze zo vaag, dat ze ruimte bieden voor verschillende interpretatie. (ik durf het woord discussie in deze niet meer uit te spreken)

Ik sluit me even bij de vraag van CopVR3 aan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #142 Gepost op: 31 januari 2016, 23:27:45
Beste Expert,

Het moge duidelijk zijn dat zowel ik als mijn collega's op geen enkele wijze belang hebben bij een belemmering in uw werkzaamheden. Daardoor is het ook niet heel lastig om goede afspraken te maken.

Bij de gemiddelde verdachte, word me een bak koffie aangeboden door een aardige zuster en kijk ik af en toe door het raampje mee. Zijn ze iets gekker dan positioneer ik me op zo'n ergonomische kruk in een hoek van de kamer. Zijn ze nog gekker dan leg ik een paar boeien aan het bed, en zit ik nog steeds op mijn ergonomisch krukje. Zijn ze heeeel gek, dan leert me ervaring dat ze vrij vlug door de dokter onder zeil gebracht worden. In dat geval zit ik heel erg ontspannen op dat krukje.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 31 januari 2016, 23:58:14
Citaat van: Red link=msg=1403309 date=1454279093

Maar Expert, kijk eens naar de uitspraken in dit convenant omtrent het bewaken. Ik vind ze zo vaag, dat ze ruimte bieden voor verschillende interpretatie. (ik durf het woord discussie in deze niet meer uit te spreken)

Ik sluit me even bij de vraag van CopVR3 aan.

Ik ben het met je eens dat de door jou beschreven afspraken in het convenant erg vaag zijn. Binnen onze kliniek zijn afspraken vastgelegd in een protocol voor onze IC omdat we vaker te maken hebben met bezoek van Justitie. Zo mag een Justitie medewerker best even om de hoek loeren van een CT ruimte, hij mag meelopen naar de CT scanner, maar tijdens de procedure staat hij buiten. In de CT overlegruimte worden de beelden bekeken en bediscussieerd door artsen. Dat is patiëntgevoelige informatie. Tijdens de IC opname zitten de medewerkers buiten. Dat is tactisch gezien trouwens de meest voor de hand liggende positie. Men ziet precies wie er komt en wie er gaat.

Deze afspraken zijn tot stand gekomen in samenspraak met Justitie en juristen van onze concernstaf. Het protocol is geautoriseerd door de Raad van Bestuur. Helaas is dat protocol niet geschikt voor dit forum. Daarmee zou ik gevoelige informatie uit ons ziekenhuis openbaar maken en dat lijkt mij niet handig. Het beschrijft onder meer een procedure ten aanzien van de afhandeling van de opnameregistratie van een patiënt onder een andere naam, bijvoorbeeld als specifieke patiëntgegevens niet beschikbaar mogen komen.

Even voor de duidelijkheid; De wetgever heeft het belang van de opsporing van strafbare feiten achtergesteld bij het beroepsgeheim van de arts.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #144 Gepost op: 1 februari 2016, 00:10:40

Deze afspraken zijn tot stand gekomen in samenspraak met Justitie en juristen van onze concernstaf.
Als dit zulke harde afspraken zijn dan moet men zich daar inderdaad gewoon aan houden.
Doet men dit niet dan kan ik mij voorstellen dat ziekenhuispersoneel zich eraan stoort.

Mocht er toch een arts bijna gewurgd worden met zijn eigen stethoscoop, dan zal het protocol heus onder de loep genomen worden...

(Al zal dit natuurlijk een klein risico zijn op een IC.)

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #145 Gepost op: 1 februari 2016, 00:11:59
Duidelijk verhaal, wat je schetst. Ik zou ook niet weten waarom dit orobelem zou moeten geven. Prima situatie voor alle partijen lijkt me.

Mbt tot het beroepsgeheim. Het is dan wel vooropgesteld op het strafrecht. Neemt overigens niet weg dat hij wel verbroken kan worden in strafzaken.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #146 Gepost op: 1 februari 2016, 00:20:17

Neemt overigens niet weg dat hij wel verbroken kan worden in strafzaken.

Ja maar dat is niet aan ons dienders natuurlijk...

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #147 Gepost op: 1 februari 2016, 00:31:31
Kijk Expert, zo is het inderdaad een stuk duidelijker.  O0 En ik ben het nog met je eens ook.

Overigens denk ik ook echt dat alle dienders hier begrip hebben voor het medisch beroepsgeheim.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #148 Gepost op: 1 februari 2016, 00:32:11
Citaat van: CopVR3 link=msg=1403332 date=1454282417

Ja maar dat is niet aan ons dienders natuurlijk...

Klopt

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #149 Gepost op: 1 februari 2016, 09:44:08
Citaat van: Expert link=msg=1403307 date=1454278999
Ik ben er nu echt overtuigd dat jij er niks van begrijpt.

Beetje jammer,

nou ja, tis eigenlijk een soortgelijke situatie, alleen binnen een andere setting.
daarom ook off topic zoals ik schreef.
en ik denk dat ik e.e.a. uitstekend begrijp, zelfs jouw standpunt Expert.
Maar buiten die IC casus zijn er nog diverse, vergelijkbare situaties te noemen waar e.e.a. wellicht wat genuanceerder ligt en niet 1.2.3. in een protocol vast te leggen valt.
Maar goed, daar moeten we dan een nieuw topic voor starten...